New collaborative methodologies in art production Cultural assembly in contemporary artistic creation

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-07-13
Santiago Lara Morcillo

Abstract

This article presents some of the patterns in which digital culture is developing within the context of collective artistic production. This relationship has generated new spaces on the web where a multitude of organizational platforms can be appreciated that almost always depend on the needs of a certain group of users. These people would form part of a group of proactive creators who exploit a commons such as the web for their own benefit and that of the group. These forums are subject to change and experimentation, and also self-regulate and mutate, always taking into account the development of their own networked community. This generates new collaborative production methodologies that have their physical reflection in the setting up of meeting spaces where creators combine their experience to create veritable knowledge devices around art.

How to Cite

Lara Morcillo, Santiago. 2018. “New Collaborative Methodologies in Art Production: Cultural Assembly in Contemporary Artistic Creation”. AusArt 6 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.18901.
Abstract 441 | PDF (Español) Downloads 629

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

COLLABORATIVE ART, NETWORKS, COMMONS, CULTURAL ASSEMBLY, DEVICE

References
Anderson, Chris. 2013. Makers, la nueva revolución industrial. Traducción, Javier Fernández de Castro. Barcelona: Empresa Activa

Ardenne, Paul. 2006. Un arte contextual: Creación artística en medio urbano, en situación, de intervención, de participación. Traducción, Françoise Mallier. Murcia: Cendeac

Brea, José Luis. 2002. La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Consorcio Salamanca

Brea, José Luis. 2004. El tercer umbral: Estatuto de las prácticas artísticas en la era del capitalismo cultural. Murcia: Cendeac

Brea, José Luis. 2010. "E-Utopías". En Las tres eras de la imagen: Imagen-materia, film, e-image. Madrid: Akal

Certeau, Michel de. 2000. La invención de lo cotidiano. I. Artes de hacer. Traducción de Alejandro Pescador. México DF: Universidad Iberoamericana

Harvey, David. 2013."#OWS [Occupy Wall Street]: El partido de Wall Street se topa con su némesis". En Ciudades rebeldes: Del derecho de la ciudad a la revolución urbana, Traducción de Juanmari Madariaga. Madrid: Akal

Lessing, Lawrence. 2009. El código 2.0. Edición e introducción Florentino Cabello. Madrid: Traficantes de Sueños

Negri, Antonio. 2007. "La comuna de Madrid". En: Goodbye Mr. Socialism: La crisis de la izquierda y los nuevos movimientos revolucionarios, conversaciones con Raf Valvola Scelsi; traducción de Rosa Rius Gatell y Carme Castells Auleda. Barcelona: Paidós

Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Traducción de Ariel Dilon; revisión de Javier Bassas Vila. Castellón: Ellago
Section
Articles