Art, anamorphosis and spacial perception The viewer´s reallity

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-07-13
José Antonio Soriano Colchero

Abstract

The knowledge of reality and the interpretation we make about it is an issue which pursues the human being. On this basis, we will develop our argument based on image as a means of knowledge, doubting their capacity to offer a single and universal discourse. The concept 'space' will be fundamental in our analysis, regarded as a pre-established reality but which is assimilated from experience. In a certain way, we consider that images are polysemic and liable to multiple interpretations in a state of constant change. Finally, to exemplify this, we give an specific case study of spatial perception from the contemporary artistic practice: a Felice Varini's anamorphic installation that has the capacity to distance the viewer from his space-time context and his corporeality; at the same time it offers to the viewer the ability to be aware of the space around him in his purest conceptualization.

How to Cite

Soriano Colchero, José Antonio. 2018. “Art, Anamorphosis and Spacial Perception: The viewer´s Reallity”. AusArt 6 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.19375.
Abstract 1064 | PDF (Español) Downloads 947

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

SPACE, PERCEPTION, REALITY, IMAGE, ANAMORPHOSIS, VARINI, FELICE (1952-)

References
Alberti, León Battista. (1435) 1998. Tratado de la pintura. Trad. de Rosa P. Blanco. México: Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco

Bachelard, Gaston. 2009. "I. La casa del sótano a la guardilla: El sentido de la choza". En La poética del espacio. México DF: Fondo de Cultura Económica

Baltrusaitis, Jurgis. 1984. Anamorphoses ou Thaumaturgus opticus. Paris: Flammarion

Berkeley, George. 1965. Ensayo de una nueva teoría de la visión. Traducción del inglés y prólogo por Manuel Fuentes Benot. Madrid: Aguilar

Bryson, Norman. (1983) 1991. Visión y pintura: La lógica de la mirada. Versión española de Consuelo Luca de Tena. Madrid: Alianza

Chambers, Ephraim. 1728. Cyclopaedia or, An universal dictionary of arts and sciences… London: W. Strahan

Crary, Jonathan. 2008. Las técnicas del observador: Visión y modernidad en el siglo XIX. Trad., Fernando López García. Murcia: Cendeac

Didi-Huberman, Georges. 2009. Ser cráneo: Lugar, contacto, pensamiento, escultura. Traducción de Gustavo Zalamea Valencia: Cuatro

Fibicher, Bernard. 2018. "Perspectives particulières et lieux communs". En "Felice Varini" (web personal del artista). Última modificación, 2 mayo. http://www.varini.org/04tex/texa03.html

Jammer, Max. 1969. Concepts of space: The history and theories of spaces in Physics. Cambridge MA: Hardvard Univerisity

Kant, Immanuel. (1781) 2005. Crítica de la razón pura. Prólogo, traducción, notas e índices Pedro Rivas. Madrid: Taurus

Kempt, Martin. 2000. La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Trads., Soledad Monforte Moreno & José Luis Sancho Gaspar. Madrid: Akal

Maderuelo Raso, José Javier. 2008. "El espacio y el arte". En La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneo, 1960-1989, 11-30. Madrid: Akal

Merleau-Ponty, Maurice. (1945) 1994. Fenomenología de la percepción. Traducción de Jem Cabanes. Barcelona: Planeta-De Agostini

Merleau-Ponty, Maurice. (1945). 2012. La duda de Cézanne. Traducción de Jean Cernay. Madrid: Casimiro

Merleau-Ponty, Maurice. (1960) 1964. Signos. Traducción de Caridad Martínez & Gabriel Oliver. Barcelona: Seix Barral

Merleau-Ponty, Maurice. (1964) 1986. El ojo y el espíritu. Traducción de Alejandro del Río Herrmann. Barcelona: Paidós

Michel Foucault 2011 (1967). "De los espacios otros". Yoochel Kaaj-Arte en Medios. Conferencia, 14 marzo 1967, traducida por Pablo Blitstein & Tadeo Lima. http://yoochel.org/wp-content/uploads/2011/03/foucalt_de-los-espacios-otros.pdf

Mitchell, William John, Thomas. 2011. "¿Qué es una imagen?" En Filosofía de la imagen, Ana García Varas, ed., 107-154. Salamanca: Universidad de Salamanca

Niceron, Jean François. 1638. La perspective curieuse ou Magie artificielle des effets merveilleux. Paris: Pierre Billaine

Panofsky, Erwin. (1927) 2003. La perspectiva como forma simbólica. Traducción de Virginia Careaga. Barcelona: Fábula

Piero della Francesca.(1482) 1942. De prospectiva pingendi. Edizione critica a cura di G. Nicco-Fasola. Firenze: Sansoni

Varini, Felice. 2018. "Felice Varini". Web personal del artísta. Última modificación, 25 mayo. http://www.varini.org/

Von Drathen, Doris. 2013. Felice Varini, place by place. Zürich: Lars Müller
Section
Articles