The link of art direction in 'Dantza' film

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-07-11
Andoni Iturbe Tolosa Marian Gonzalez Abrisketa Itxaso del Castillo Aira

Abstract

The aim of this article is to analyze the movie Dantza from an art direction point of view. So far, only a very limited number of publications about art direction have been published overall. This article studies the visual and plastic effects, its artistic concept and the meaning of the natural and artistic spaces. So far, a new Basque imaginary has been constructed in this production, which took almost six years. The analysis uses the Qualitative methodology throught in-depth interviews and film analysis. In conclution, the artistic concept of a new Basque imaginary required a large number of references and some major craftwork. The art direction has required innotative approaches, such as the use of the symbolism, which has created by Koldobika Jauregi and inspired by previous work from anthropologist Jose Antonio Urbeltz. The cinematographer Javi Agirre created very poweful and visual shapes.

How to Cite

Iturbe Tolosa, Andoni, Marian Gonzalez Abrisketa, and Itxaso del Castillo Aira. 2019. “The Link of Art Direction in ’Dantza’ Film”. AusArt 7 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.20663.
Abstract 499 | PDF (Euskara) Downloads 413 XML (Redalyc) (Euskara) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Euskara) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

DANCE IN FILMS, COLOR, ART DIRECTION, VISUAL STYLE, DANTZA (FILM)

References
Bachelard, Gaston. (1942) 2003. El agua y los sueños: Ensayo sobre la imaginación y la materia. Itzulpena, Ida Vitale. Mexiko Iria: Fondo de Cultura Económica

Basterretxea Polo, Jose Inazio & Marian Gonzalez Abrisketa. 1997. Semiotika eta masa-komunikazioa: panorama europarra. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea

Camarero Gómez Gloria. 2009. Pintores en el cine. Madrid: JC

Castellanos Rodríguez, Belén. 2010. «Pleasantville y los códigos del color». Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences 28: 419-425. https://revistas.ucm.es/index.php/NOMA/article/view/NOMA1010440419A

Cerrato Mejías, Rafael. 2010. Cine y pintura. Madrid: JC

Cortes-Selva, Laura & María Mercedes Carmona Martínez. 2014. «Propuesta metodológica para el análisis del estilo visual de los filmes: Un acercamiento empírico». In Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014, koord., Francisco Ubierna Gómez, Javier Sierra Sánchez, 817-34. Madril: Fragua

Cortes-Selva, Laura. 2016. «Fotografía y series de televisión: Metodología para el análisis del estilo visual televisivo». Index Comunicación 6: 135-150

Cortes-Selva, Laura. 2018. Comunicación visual: Fotografía cinematográfica avanzada. Bartzelona: UOC

Deleuze, Giles. 1987. La imagen-tiempo: Estudios sobre cine. Itzulpena, Irene Agoff. Bartzelona: Paidós

Domínguez Belloso, Abraham. 2013. Paisajes simbólicos en cine y pintura : de Caspar David Friedrich a Francis Ford Coppola. Madrid: Liber Factory

Eco, Umberto. (1972) 1986. La estructura ausente: Introduccion a la semiotica. Itzulpena, Francisco Serra Cantarell. Bartzelona: Lumen

Goethe, Johann Wolgang von. (1810) 1999. Teoría de los colores. Sarrera, Javier Arnaldo. Madril: Consejo General de Arquitetura Técnica de España

Lazcano-Arrillaga, Iñaki. 2014. «El valor expresivo del color en el cine de Kieslowski e Idziak». Sesión no Numerada: Revista de Letras y Ficción Audiovisual 4: 97-121. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4675527.pdf

Misek, Richard 2010. Chromatic cinema: A history of screen color. Malden MA: Wiley-Blackwell

Murcia Aguayo, Félix. 2002. La escenografía en el cine: El arte de la apariencia. Madril: Fundación Autor

Ochoa Gaevska, Laisvie Andrea. 2012. «Danza integrada: Entre el desenfoque y el zoom». La Tadeo 77. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/RLT/article/view/323

Rohmer, Éric. (1977) 2004. L’organizzazione dello spazio nel ‘Faust’ di Murnau. A cura di Antonio Costa; traduttore, M. Canosa Toscano M. Pia. Venezia: Marsilio

Simons, Helen. 2011. Estudio de caso: Teoría y práctica. Roc Filella Escolà, itzultzailea. Madril: Morata

Sopeséns Izuel, Julia. 2017. «La función estética del color en el cine: Una aproximación teórica-práctica». Tesia, San Jorge Unibertsitatea (Zaragoza)

Vilches Manterola, Lorenzo, koord. 2011. La investigación en comunicación: métodos y técnicas en la era digital. Olga del Río Sánchez et al. Bartzelona: Gedisa
Section
Articles