The link of art direction in 'Dantza' film
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The aim of this article is to analyze the movie Dantza from an art direction point of view. So far, only a very limited number of publications about art direction have been published overall. This article studies the visual and plastic effects, its artistic concept and the meaning of the natural and artistic spaces. So far, a new Basque imaginary has been constructed in this production, which took almost six years. The analysis uses the Qualitative methodology throught in-depth interviews and film analysis. In conclution, the artistic concept of a new Basque imaginary required a large number of references and some major craftwork. The art direction has required innotative approaches, such as the use of the symbolism, which has created by Koldobika Jauregi and inspired by previous work from anthropologist Jose Antonio Urbeltz. The cinematographer Javi Agirre created very poweful and visual shapes.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
DANCE IN FILMS, COLOR, ART DIRECTION, VISUAL STYLE, DANTZA (FILM)
Basterretxea Polo, Jose Inazio & Marian Gonzalez Abrisketa. 1997. Semiotika eta masa-komunikazioa: panorama europarra. Bilbo: Udako Euskal Unibertsitatea
Camarero Gómez Gloria. 2009. Pintores en el cine. Madrid: JC
Castellanos Rodríguez, Belén. 2010. «Pleasantville y los códigos del color». Nómadas: Critical Journal of Social and Juridical Sciences 28: 419-425. https://revistas.ucm.es/index.php/NOMA/article/view/NOMA1010440419A
Cerrato Mejías, Rafael. 2010. Cine y pintura. Madrid: JC
Cortes-Selva, Laura & María Mercedes Carmona Martínez. 2014. «Propuesta metodológica para el análisis del estilo visual de los filmes: Un acercamiento empírico». In Miscelánea sobre el entorno audiovisual en 2014, koord., Francisco Ubierna Gómez, Javier Sierra Sánchez, 817-34. Madril: Fragua
Cortes-Selva, Laura. 2016. «Fotografía y series de televisión: Metodología para el análisis del estilo visual televisivo». Index Comunicación 6: 135-150
Cortes-Selva, Laura. 2018. Comunicación visual: Fotografía cinematográfica avanzada. Bartzelona: UOC
Deleuze, Giles. 1987. La imagen-tiempo: Estudios sobre cine. Itzulpena, Irene Agoff. Bartzelona: Paidós
Domínguez Belloso, Abraham. 2013. Paisajes simbólicos en cine y pintura : de Caspar David Friedrich a Francis Ford Coppola. Madrid: Liber Factory
Eco, Umberto. (1972) 1986. La estructura ausente: Introduccion a la semiotica. Itzulpena, Francisco Serra Cantarell. Bartzelona: Lumen
Goethe, Johann Wolgang von. (1810) 1999. Teoría de los colores. Sarrera, Javier Arnaldo. Madril: Consejo General de Arquitetura Técnica de España
Lazcano-Arrillaga, Iñaki. 2014. «El valor expresivo del color en el cine de Kieslowski e Idziak». Sesión no Numerada: Revista de Letras y Ficción Audiovisual 4: 97-121. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4675527.pdf
Misek, Richard 2010. Chromatic cinema: A history of screen color. Malden MA: Wiley-Blackwell
Murcia Aguayo, Félix. 2002. La escenografía en el cine: El arte de la apariencia. Madril: Fundación Autor
Ochoa Gaevska, Laisvie Andrea. 2012. «Danza integrada: Entre el desenfoque y el zoom». La Tadeo 77. https://revistas.utadeo.edu.co/index.php/RLT/article/view/323
Rohmer, Éric. (1977) 2004. L’organizzazione dello spazio nel ‘Faust’ di Murnau. A cura di Antonio Costa; traduttore, M. Canosa Toscano M. Pia. Venezia: Marsilio
Simons, Helen. 2011. Estudio de caso: Teoría y práctica. Roc Filella Escolà, itzultzailea. Madril: Morata
Sopeséns Izuel, Julia. 2017. «La función estética del color en el cine: Una aproximación teórica-práctica». Tesia, San Jorge Unibertsitatea (Zaragoza)
Vilches Manterola, Lorenzo, koord. 2011. La investigación en comunicación: métodos y técnicas en la era digital. Olga del Río Sánchez et al. Bartzelona: Gedisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.