Rock as a tool for protest of the young people (and not so young people)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The social phenomenon that became more than just a musical genre will soon turn seven decades. The transformation of rock into protest-movement which extended over the planet was possible thanks to artists and groups that have been creating the different styles that are included in rock and that personified at all times the yearnings for freedom of the youth. In this sense, rock has served as a loudspeaker for the denunciation and expression of social discontent against the great political and economic events that have taken place throughout the planet during the last seventy years, especially for the young people.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
POPULAR MUSIC, ROCK & ROLL, YOUTH, PROTEST, GLOBALIZATION
Allende Portillo, Fermín. 2007. “El contexto económico de la música popular en el siglo XX”. En Economía y rock: La influencia de las relaciones internacionales y la economía mundial en el rock, Asier García Lupiola, dir., 99-118. Leioa: Universidad del País Vasco
Assante, Ernesto. 2014. Leyendas del rock: Artistas, instrumentos, mitos e historia de 50 años de música. Barcelona: Blume
Bennet, Andy & Ian Rogers. 2016. Popular music scenes and cultural memory. London: Palgrave Macmillan
Bennett, Andy. 2018. “Youth, music, and DIY careers”. Cultural Sociology 12(2): 133-9. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1749975518765858
Bergamini, Andrea. 2006. El rock y su historia. Ilustraciones de Manuela Cappon et al.; traducción de Virginia Pérez Moreno. Barcelona: Malsinet
Castaño Támara, Ricardo. 2010. “Ser joven y el mundo metalero”. Educación y Ciudad 18: 129-44. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/172
Criado Calvo, Silvia. 2014. “Rock indie ¿Realidad o ficción?”. Síneris 16: 1-5. https://sineris.es/arctic_monkeys.html
De la Fuente Soler, Manuel. 2007. “Tumbarse en los raíles: La presencia de la música rock en la política internacional”. En Economía y rock: La influencia de las relaciones internacionales y la economía mundial en el rock, Asier García Lupiola, dir., 119-36. Leioa: Universidad del País Vasco
Del Amo, Ion, Arkaitz Letamendia & Jason Diaux. 2016. “¿El declive del significado social de la música?”. Revista Crítica de Ciencias Sociales 109: 11-32. http://journals.openedition.org/rccs/6189
Egan, Sean, ed. 2009. 100 años de música: Momentos clave; Artistas, álbumes, canciones, conciertos y acontecimientos que han marcado el panorama musical. Traductores, Maite Rodríguez et al. Barcelona: Blume
Frith, Simon. (1996) 2014. Ritos de la interpretación: Sobre el valor de la música popular. Trad., Fermín Rodríguez. Buenos Aires: Paidós
Frith, Simon. 1999. “La constitución de la música rock como industria transnacional”. En Las culturas del rock, Luis Puig y Jenaro Talens, eds. y trad., 11-30. Valencia: Pre-Textos
Frith, Simon. 2006. “La música pop”. En La otra historia del Rock: Aspectos clave del desarrollo de la música popular; Desde las nuevas tecnologías a la política y la globalización, editado por Simon Frith, Will Straw & John Street; traducción de Jorge Conde, 135-54. Barcelona: Robinbook
García López, Edgar Josué, ed. 2020. “Rock: Ingeniería en comunicación social, complejidad y cultura de participación; O de cómo abordar los estudios sobre las estéticas, las culturas y los siglos del rock”. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas 6: 241-62. https://www.culturascontemporaneas.com/articulos.htm?revista=88
Gil Rituerto, Pablo. 2004. El pop después del fin del pop: Entrevistas. Barcelona: RDL
Gilbert, Jeremy & Ewan Pearson. 2003. Cultura y políticas de la música dance: Disco, hip-hop, house, techno, drum’n’bass y garaje. Traducción de Nuria Riambau. Barcelona: Paidós
Gioia, Ted. 2020. La música: Una historia subversiva. Traducción de Mariano Peyrou. Madrid: Turner
Goialde Palacios, Patricio. 2013. “Música popular/músicas urbanas”. Musiker 20: 7-18. https://www.eusko-ikaskuntza.eus/es/publicaciones/musicas-urbanas-hiri-musikak/ar-23438/
Herschmann, Micael. 2011. “Repensando o sucesso dos videogames musicais na cultura contemporânea”. Redes.com 6: 301-16. https://redib.org/Record/oai_articulo576176-repensando-o-sucesso-dos-videogames-musicais-na-cultura-contempor%C3%A2nea
Keightley, Keir. 2006. “Reconsiderar el rock”. En La otra historia del Rock: Aspectos clave del desarrollo de la música popular; Desde las nuevas tecnologías a la política y la globalización, editado por Simon Frith, Will Straw & John Street; traducción de Jorge Conde, 155-94. Barcelona: Robinbook
Kouvarou, Maria. 2015. “American rock with a European twist: The Institutionalization of rock’n’roll in France, West Germany, Greece and Italy (20th Century)”. Historia Crítica 57: 75-94. https://doi.org/10.7440/histcrit57.2015.05
Lozano González, Elí Orlando. 2019. “Los ritmos de la rebeldía: La música en la formación de estudiantes activistas universitarios”. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales 237: 65-94. http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmcpys/article/view/67674
Méndez Ramos, Sabino. 2004. Limusinas y estrellas: Medio siglo de rock 1954-2004. Madrid: Espasa
Nanclares González, Esther. 2020. “El rol de la música en la delincuencia juvenil: Un estudio exploratorio”. Boletín Criminológico 197: 1-30. https://revistas.uma.es/index.php/boletin-criminologico/article/view/11282
Regev, Motti. 2002. “The ‘pop-rockization’ of popular music”. En Popular music studies, edited by David Hesmondhalgh & Keith Negus, 251-64. London: Arnold
Regev, Motti. 2013. Pop-rock music: Aesthetic cosmopolitanism in late modernity. Cambridge: Polity
Rowe, David. 1995. Popular cultures: Rock music, sport and the politics of pleasure. London: Sage
Ruiz Garrido, Tomas Julián. 2006. Plásticos y decibelios: Toda la música de nuestro tiempo. Madrid: Aguilar
Sánchez, Mariano. 2012. “Música en vivo: Se hace camino al tocar”. Live music experience, Catálogo de la exposición ‘Cuatro décadas, 40 años de música en vivo’, 15-32. Bilbao: AlhondigaBilbao
Serbia, José María. 2018. “La domesticación de la cultura rock y la racionalización de la espontaneidad”. Hologramática, 28(1): 19-109. http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/206/holo28_v1_p19_109.pdf
Sierra i Fabra, Jordi. 2003. La era rock (1953-2003). Madrid: Espasa
Stornaiolo Pimentel, Alfredo. 2019. “La contracultura beat: Un puente entre la música negra y el rock”. Com Humanitas 3: 13-42. http://www.comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/212
Straw, Will. 2006. “El consumo”. En La otra historia del Rock: Aspectos clave del desarrollo de la música popular; Desde las nuevas tecnologías a la política y la globalización, editado por Simon Frith, Will Straw & John Street; traducción de Jorge Conde, 87-111. Barcelona: Robinbook
Vázquez Carmona, Alejandra. 2019. “La contracultura: El rock como protesta política”. El Artista 19: 1-14. https://www.redalyc.org/revista.oa?id=874&numero=59435
Ward, Paul & Ander Delgado Cendagortagalarza. 2018. “Introducción: Música popular, identidad y política”. Historia Contemporánea 57: 321-4. https://doi.org/10.1387/hc.19433
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.