Alert, alert, alert, that feminist women are walking through the Argentine streets! Sounds and noises of feminist memories in the streets of Buenos Aires
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The dichotomous accentuation between public and private space (generated in modernity), caused, among other factors, the evaporation of imaginaries that alluded to the participation of women in public space. It is for this reason that this study will try to make visible tools for the reappropriation and reinscription of memories in the public space. In this case, the main tool will be the performative work carried out by the Argentine collective Mujeres Públicas, who in 2013 carried out the performative variation In the square, in the house, in the bed: Essay for a feminist cartography. This is how I will focus on the discourses derived from the incursion of bodies, voices and sounds in the streets as memory activators.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
PERFORMANCE, MEMORY, STREET, FEMINISM, ARGENTINA, MUJERES PÚBLICAS (COLLECTIVE)
De Certeau, Michel. (1990) 2000. “Relatos de espacio”. En La invención de lo cotidiano: I. Artes de hacer, nueva ed., establecida y presentada por Luce Giard; traducción de Alejandro Pescador, 127-43. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana
Del Valle Murga, Teresa. 1997. “Tiempos, espacios y nexos de la memoria social”. En Andamios para una nueva ciudad: Lecturas desde la antropología, 101-26. Madrid: Cátedra
Esteban Galarza, Mari Luz. 2010. “Cuerpos y políticas feministas”. En Granada, treinta años después aquí y ahora: Jornadas Feministas Estatales… Granada, 5, 6 y 7 de diciembre de 2009, 1-8. Madrid: Coordinadora Estatal de Organizaciones Feministas
Garbayo Maeztu, Maite. 2016. “Aparición/desaparición”. En Cuerpos que aparecen: Performance y feminismos en el tardofranquismo, 35-84. Tesis Univ. País Vasco. Bilbao: Consonni
Halbwachs, Maurice (1991) 2002. “Fragmentos de la memoria colectiva”. Selección y traducción, Miguel Angel Aguilar Díaz. Athenea Digital 2. https://www.raco.cat/index.php/Athenea/article/view/34103/33942 (Pub. orig.: Revista de Cultura Psicológica (UNAM) 1).
Jones, Amelia. (2000) 2006. “Estudio”. En El cuerpo del artista, edición de Tracey Warr; estudio de Amelia Jones; traducido del inglés por Carme Franch Ribes, 16-48. London: Phaidon
Llona González, Miren. 2020. “La memoria de las otras: Feminismo y recuerdo”. Mélanges de la Casa de Velázquez 50 (1): 291-4. https://doi.org/10.4000/mcv.12912
Lucero Olguín, Olga María. 2018. “De la plaza al museo: Mujeres Públicas, activismo feminista, arte y memoria”. En Investigación y Género. Reflexiones desde la investigación para avanzar en la igualdad; VII Congreso Universitario Internacional Investigación y Género, Isabel Vázquez Bermúdez et al., 475-88. Sevilla: Universidad de Sevilla, Seminario Interdisciplinar de Estudios de las Mujeres SIEMUS
Mujeres Públicas. 2013a. “En la plaza, en la casa, en la cama: Ensayo para una cartografía feminista”. Acción gráfica, visita guiada, performance colectiva, 4 de mayo, Buenos Aires
Mujeres Públicas. 2013b. “Ensayo para una cartografía feminista”. Vídeo de Youtube, 22:52, 13 jun. https://www.youtube.com/watch?v=afokJOxGMrg&feature=emb_title
Mujeres Públicas. 2014a. “Entrevista a Mujeres Públicas (Argentina): Magdalena Pagano, Fernanda Carrizo y Lorena Bossi”. Entrevistadas por Rodrigo Alonso, curador de la exhibición Acción Urgente. ProaTV. Vídeo de Youtube, 10:07, 1 ago. https://www.youtube.com/watch?v=NgR0i1fdVdw
Mujeres Públicas. 2014b. “Mujeres Públicas”. En Acción Urgente, curadores y coordinación del evento, Cecilia Rabossi & Rodrigo Alonso, 186-200. Montevideo: Fundación Proa. https://issuu.com/proafundacion/docs/proa_au
Muraro, Luisa. 2012: ‘El poder y la política no son lo mismo’. Al cuidado de Gemma del Olmo Campillo. Biblioteca Virtual de Investigación Duoda. http://www.ub.edu/duoda/bvid/obras/Duoda.text.2012.04.0004.html
Rosa, María Laura. 2013. “El mapa como cuerpo orgánico”. Texto inédito escrito para la exposición “Recuperar la memoria: Experiencias feministas en el arte”, Buenos Aires, 2 ago-21 sept.
Rosa, María Laura. 2014. “La sonoridad de los caminos recorridos”. Duoda 46: 38-52. https://www.raco.cat/index.php/DUODA/article/view/279173
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.