The problem of the conservation of contemporary works of an immaterial, installation-based and technological nature

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-12-27
Imanol Sánchez Díez

Abstract

Since the end of the 20th century, artistic production does not only imply the production of objects. In contemporary art there are also works that are ephemeral, immaterial and linked to action. That is why a paradox arises when establishing guidelines to be able to maintain and preserve some works that do not consist of a classical understanding of the conservation process associated with the matter and the permanence of the work against time. Hence, this problem leads to rethinking of the treatment of intangible works from the perspective of both artists and current art conservators and restorers

How to Cite

Sánchez Díez, Imanol. 2021. “The Problem of the Conservation of Contemporary Works of an Immaterial, Installation-Based and Technological Nature”. AusArt 9 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.23088.
Abstract 653 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 844

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

INTANGIBLE ART, CONTEMPORARY ART, HAPPENING, CONTEMPORARY ART CONSERVATION, CONSERVATION AND RESTORATION OF ARTWORKS

References
Chavarria Díaz, Javier. 2002. Artistas de lo inmaterial. Hondarribia: Nerea

Ellard, Graham & Stephen Johnstone. 2015. Anthony McCall: Notebooks and conversations. Farnham UK: Lund Humphries

Flores De Medeiros, Gilca & Rosario Llamas Pacheco. 2017. “Projéteis: Documentación y conservación instalación”. Arché 11-12: 79-84. http://hdl.handle.net/10251/101217

Fresno Guillem, Ruth del. 2017. “La entrevista al artista emergente como modo de conservación preventiva: Estudio aplicado a los proyectos Perspectives Art Inflammation and Me y Perspectives, Art Liver Diseases and Me”. Tesis Univ. Politècnica de València

García González, Alicia. 2009. “Reflexión sobre la conservación del arte contemporáneo y su aportación a la historia del arte”. Ge-Conservacion 0: 133-40. https://doi.org/10.37558/gec.v0i0.30

García-Morales, Lino & Pilar Montero Vilar. 2010. “Conservación y restauración del arte digital: Un problema conceptual”. En Conservación de arte contemporáneo: 11 Jornada. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1302.9921

Ippolito, Jon, Richard Rinehart, Marilyn Lutz & Sharon Fitzgerald. 2009. “Forging the future: New tools for variable media art preservation”. In JCDL '09: Proceedings of the 9th ACM/IEEE-CS joint conference on digital libraries, 403-4. New York: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/1555400.1555484

Méndez Llopis, Carles. 2013. “El espacio de la inmaterialidad: Del ocultamiento a plena vista de Olafur Eliasson”. El Artista 10: 131-9

Noguera Giménez, Juan Francisco. 1996. “Restaurar ¿Es todavía posible?”. Loggia 1: 6-15. https://doi.org/10.4995/loggia.1996.5479

Perniola, Mario. 2012. “¿Restaurar o renovar el arte contemporáneo?”. Traducción de Alexandra Bouteaux. Número monográfico "Estetización y nuevas artes", Contrastes supl. XIII: 75-185. https://doi.org/10.24310/Contrastescontrastes.v0i0.1278

Sánchez Díez, Imanol. 2020. “Tipificación y práctica de obras artísticas fundamentadas en la luz de carácter ambiental”. Tesis Univ. del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea. http://hdl.handle.net/10810/51250

Turrell, James. 1992. James Turrell: Sala de Exposiciones de la Fundación "la Caixa" ... Madrid, 12 de noviembre de 1992-10 de enero de 1993. Editado por Jiri Svestka en colaboración con Alison Sarah Jacques & Julia Brown ; introducción de Luis Monreal & Thomas M. Messer. Stuttgart: Cantz

Worms, Vincent & Joseph del Pesco. 2018. “Anthony McCall: Landscape for fire”. Kadist.org, 2 dic. https://kadist.org/work/landscape-for-fire/
Section
Articles