Cartography of Chillida-Leku Sculpture as a path

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-12-02
Carolina Valls Juan

Abstract

This article deals with the cartographic aspect of Chillida-Leku, but with a spontaneous and free character. The place is a living map that transforms with its own will and with a specific meaning. The possible routes that are projected through a landscape designed over time, and that take place in a space, show the importance of the place (the “topos”) as something physical, but also as something psychic and spiritual. Bearing in mind the fact that defining the concepts of space and emptiness is a very complex task, the goal is to at least analyze the essential mechanism of that environment created by an artist who valued the process of experimentation. To do this, an empirical and cataloging method has been used, in order to review the itinerary of exhibited sculptures and arouse curiosity to start this enriching path.

How to Cite

Valls Juan, Carolina. 2022. “Cartography of Chillida-Leku: Sculpture As a Path”. AusArt 10 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.23932.
Abstract 263 | PDF (Español) Downloads 612 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CHILLIDA-LEKU (HERNANI, GIPUZKOA), SCULPTURE, CARTOGRAPHY, ABSTRACTION, PATH

References
Bachelard, Gaston. (1965) 1983. La poética del espacio. Traducción de Ernestina de Champourcin. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Boulting, Lawrence. 1987. Eduardo Chillida. Productor: William Leeson. DVD, 56 min. Madrid: Visual

Chillida, Eduardo. 1975. Hablando con Chillida, escultor vasco. Martín de Ugalde. Donostia: Txertoa

Chillida, Eduardo. 1980. Eduardo Chillida (III). Serie de programas de Paloma Chamorro sobre Chillida, emitido en RTVE, 00:37:21, 5 nov. https://www.rtve.es/play/videos/programas-y-concursos-en-el-archivo-de-rtve/eduardo-chillida-iii/5493928/

Chillida, Eduardo. 1991. Chillida: escala humana: Palacio de Revillagigedo, Gijón. Comisario, Kosme María de Barañano. Gijón: Caja de Ahorros de Asturias

Chillida, Eduardo. 1994. De Chillida a Hokusai: Creación de una obra. Dirección, Susana Chillida. Vídeo de Vimeo, 31:48. https://vimeo.com/154996209?embedded=true&source=video_title&owner=48469984

Chillida, Eduardo. 1998. Chillida: El arte y los sueños. Dirección, Susana Chillida. Vídeo de Vimeo, 54:17. https://vimeo.com/155003925?embedded=true&source=video_title&owner=48469984

Chillida, Eduardo. (2002) 2019. Escritos. Selección de textos, edición y coordinación, Nacho Fernández Rocafort. Madrid: La Fábrica

Chillida, Eduardo. 2003. Chillida: 20 novembre 2003 - 25 gener 2004. Textos: Víctor Gómez Pin et al. Barcelona: Fundació Joan Miró

Chillida, Eduardo. 2003. Elogio del horizonte: Conversaciones de Eduardo Chillida con Susana Chillida, Thomas Messer, Kosme de Barañano, Roberto Herrero, José Antonio Fernández Ordóñez, Hans Spinner, Víctor Gómez Pin, Antonio Beristain, Gonzalo Suárez, Alberto Portera, Eduardo Iglesias. Edición y prólogo de Susana Chillida. Barcelona: Destino

Chillida, Eduardo. 2007. Chillida 1980-2000. Texto, Carlos Aurtenetxe. Barcelona: Fundació La Caixa

Chillida, Eduardo. 2014. Bideak [Caminos]. Testuak, Xabier Iturbe Otaegi et al.; itzulpenak, Iñaki Mendiguren et al.. Donostia: Kutxa

Dovale Carrión, Carmiña & Ana María Leyra Soriano. 2019. “Chillida-Leku, un lugar donde el horizonte es el arte”. Diferents: Revista de Museus 2: 6-19. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/diferents/article/view/3913

Dovale Carrión, Carmiña. 2014. "’Chillidaren etxea’ (La casa de Chillida): Un muro de piedra como elemento generador de Chillida-Leku”. Escritura e Imagen 10: 233-246. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESIM.2014.46930

Ezquiaga Ganuzas, Mitxel. 2001. Museo Chillida-Leku: Una utopía convertida en realidad [A utopia come true]. Fotografías de Iñigo Santiago. Donostia: Museo Chillida-Leku

Gómez Pin, Víctor. 2014. “De la exploración de la materia a la intuición topológica”. Escritura e Imagen 10: 189-197. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESIM.2014.46927

González de Durana, Javier. 2022. Jorge Oteiza, Eduardo Chillida: Dialogoa 50eko eta 60ko urteetan [Diálogo en los años 50 y 60]. Komisarioa eta testuak, Javier González de Durana; euskarazko eta frantsesezko itzulpenak Bitez S.L.; ingelesezko itzulpena, John Joseph Vélez. Donostia: San Telmo Museoa

Guasch Ferrer, Anna Maria. 2005. “Los lugares de la memoria: El arte de archivar y recordar”- Materia 5: 157-183. https://raco.cat/index.php/Materia/article/view/83233

Herrigel, Eugen [Bungaku Hakushi]. 1968. Zen in der Kunst des Bogenschiessens. München: Otto Wilhelm Barth

Ingold, Tim. (2007) 2015. Líneas: una breve historia. Traducción, Carlos García Simón. Barcelona: Gedisa

Lorente Lorente, Jesús Pedro. 2017. Grandes críticos de arte (1750-2000): Surgimiento y desarrollo de una profesión en crisis permanente. Gijón: Trea

Matos Castaño, Beatriz. 2015. “La idea de escala en Chillida”. Reia 4: 93-104. http://www.reia.es/REIA406BMC.pdf

Oteiza, Jorge & Eduardo Chillida. 2022. Jorge Oteiza y Eduardo Chillida: Diálogo en los años 50 y 60. Donostia: Museo San Telmo

Tanizaki, Junichiro. (1969) 1998. El elogio de la sombra. Traducción del francés de Julia Escobar. Madrid: Siruela

Tercero Ramiro, Sonia, dir. 2021. “Guipúzcoa: Chillida-Leku”. Jardines con historia, temporada 1, episodio 4, emitido en RTVE, 00:29:59, 30 dic. https://www.rtve.es/play/videos/jardines-con-historia/guipuzcoa-chillida-leku/5777410/
Section
Articles