The means is to adapt Steelgraphy as an experimental printmaking technique.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-04-27
Miriam del Saz Barragan

Abstract

This article expands on a doctoral thesis, published as in praise of lithographic practice: steelgraphy, methods and practices and based on research carried out between 2014 and 2019. The aim of the work was the systematization of cold-rolled steel as an alternative in planographic printing. We present this support as an innovation compared to traditional lithographic techniques, due to the creative possibilities it opens and to the ease of access of the material. We analyze how this initial study has taken different directions with the support of participatory practices in institutions such as Universidad Tecnológica de Pereira, Colombia y Herberger Institute for Design and the Arts, Arizona State University, USA y Universitat Politècnica de València, España. Such concerns are investigated in the context of the numerous conceptual and technical changes occurring in contemporary printmaking. In this way, we introduce open questions regarding current design practices and concepts, presenting the different directions taken by experimental technical developments and the creative process of printing.

How to Cite

del Saz Barragan, Miriam. 2023. “The Means Is to Adapt: Steelgraphy As an Experimental Printmaking Technique”. AusArt 11 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.24378.
Abstract 221 | PDF (Español) Downloads 499

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

LITHOGRAPHY, STEEL, PRINTMAKING, MATRIX, MULTIDISCIPLINARY RESEARCH

References
Antreasian, Garo Z. 1971. The tamarind book of lithography: Art & techniques. Los Angeles: Tamarind Lithography Workshop

Benjamin, Walter. (1939) 2021. La obra de arte en la época de su reproducción mecánica. Traducción de Wolfgang Erger. Madrid: Casimiro Libros

Del Saz Barragán, Miriam. 2020. “Elogio de la práctica litográfica: Una alternativa; Acerografía; método y procesos”. Tesis Univ. Politècnica de València. https://riunet.upv.es/handle/10251/141084

Lasheras Esteban, José María. (1959) 1967. Tecnología del acero. Barcelona: Cedel

Martínez Moro, Juan. 2017. “Grabado en expansión: Medios históricos y nuevas perspectivas”. Cátedra de dibujo de la Universidad de Cantabria. Academia. edu. https://www.academia.edu/download/55321735/Grabado_en_expansion_2017.pdf

Melot, Michel, Antony Griffiths, Richard Field & André Béguin. 1981. El grabado: Historia de un arte. Versión española de Francisco A. Pastor Llorián. Barcelona: Carroggio

Melot, Michel. (2007) 2010. Breve historia de la imagen. Traducción del francés de María Condor. Madrid: Siruela

Ortega y Gasset, José. (1939) 2014. Ensimismamiento y alteración: Meditación de la técnica y otros ensayos. Madrid: Alianza

Pelzer-Montada, Ruth, ed. 2018. Perspectives on contemporary printmaking: Critical writing since 1986. Manchester MI: Manchester University

Ramos Guadix, Juan Carlos. 2015. En torno al grabado: La estampa y su práctica reflexiva. Granada: Entorno Gráfico

Uhlig, Herbert Henry. (1960) 1979. Corrosión y control de corrosión. Corrosión y control de corrosión. Traducido por Eduardo Aguilar. Bilbao: Urmo

Valdés, Manolo [Manuel Valdés Blasco]. 2019. Valdés: tiempo y materia. Exposición, comisariada por Juan Bautista Peiró. Valencia: Fundación Bancaja

Vicary, Richard. 1977. The Thames and Hudson manual of advanced lithography: With 108 illustrations, in color and black and white. London: Thames and Hudson
Section
Articles