Ecofeminisms and contra-pedagogies of cruelty

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-10-26
Carla Álvarez-Barrio José María Mesías-Lema

Abstract

This article focuses its analysis on contemporary artistic practices, from an ecofeminist perspective, highlighting their activism as counter-pedagogies of cruelty in the search for whose artists are framed from the ecofeminist perspective as a counter-pedagogical activism to raise awareness and re-educate for a more just, sustainable and equitable society with the environment. We propose a journey that begins with the study of the pioneering practices of the 60's and 70's. These artistic practices we study, from a historical and current point of view, on how they affect a feminist activism against cultural monoculture and green capitalism. We will observe how the commitment of these artists is preserved in current and contemporary practices, both in the approach of their projects and in the development of their processes focused on ecojustice, the theory of affections and personal links with and for the community. The action or aesthetic transformation is always respectful, ethical and non-utilitarian of the context in which they intervene, reflect or investigate. We will conclude this itinerary with the presentation of the work of Ruth Montiel Arias (Palmeira, A Coruña, 1977) as a powerful contemporary reference of ecological awareness and counter-pedagogy of cruelty in the artistic field.

How to Cite

Álvarez-Barrio, Carla, and José María Mesías-Lema. 2023. “Ecofeminisms and Contra-Pedagogies of Cruelty”. AusArt 11 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.24957.
Abstract 225 | PDF (Español) Downloads 296

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

FEMINISM, CONTEMPORARY ART, ACTIVISM, CONTRA-PEDAGOGIES, HUMAN RIGHTS

References
Aladro-Vico, Eva, Dimitrina Jivkova-Semova & Olga Bailey. 2018. «Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora». Comunicar 27(57): 9-18. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01

Álvarez-Barrio, Carla & José-María Mesías-Lema. 2022. «Visual ethnography and childhood: Photography and visual archive in educational research». Visual Review 9(2): 267–287. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3153

Atchley, Ruth Ann, David L. Strayer & Pablo Atchley. 2012. «Creativity in the wild: Improving creative reasoning through immersion in natural settings». Plos One 7(12): 1-3. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0051474

Badagliacca, Vanesa. 2019. «Plantar es político: Prácticas artísticas ambientales en el espacio público». Ecología Política 57: 92-96. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6992839.pdf

Bishop, Claire. 2004. «Antagonism and relational aesthetics». October 110: 51-79. https://doi.org/10.1162/0162287042379810

Bruguera, Tania. 2020. Tania Bruguera in conversation with Claire Bishop. New York: Fundación Cisneros

D’Atri, Andrea. 2004. Pan y rosas: Pertenencia de género y antagonismo de clase en el capitalismo. Buenos Aires: Las Armas de la Crítica

Daly, Mary. (1978) 1990. Gyn/Ecology: The metaethics of radical feminism. Boston MA: Beacon

Demos, T.J. (2016) 2020. Descolonizar la naturaleza: Arte contemporáneo y políticas de la ecología. Traducción, Pilar Cáceres. Madrid: Akal

Díaz Carmona, Estela María. 2017. «La caza como institución: El animal en el punto de mira, pero invisible». En Bestiae by Ruth Montiel Arias; texts, Catia Faria, Carmen Dalmau & Estela Díaz. Impreso por la autora

Eaubonne, Françoise d’. 1974. Le féminisme ou la mort. Paris: Pierre Horay

Freire, Paulo. (1968) 1970. Pedagogía del oprimido. Traducción de Jorge Mellado. Ciudad de México: Siglo XXI

Freire, Paulo. (1985) 1996. Política y educación. Traducción de Stella Mastrángelo. Ciudad de México: Siglo XXI

Gersdorf, Catrin. 2006. «Nature and body: Ecofeminism, land art, and the work of Ana Mendieta». In Geschlechterdiskurse zwischen Fiktion und Faktizität, Waltraud Ernst & Ulrike Bohle, eds., 212-220. Münster: LIT

Gianetti, Claudia. 2003. «Agente interno: El artista en la sociedad de la información». Sublime Arte + Cultura Contemporánea 7: 45-47. http://www.artmetamedia.net/pdf/4Giannetti_Agente.pdf

Hernández Rosas, Héctor. 2016. Biofilia: El clima como experiencia artística. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/25296

Herrero López, Yayo. 2013. «Miradas ecofeministas para transitar a un mundo justo y sostenible». Revista de Economía Crítica 16: 278-307. https://www.revistaeconomiacritica.org/index.php/rec/article/view/334

Herrero López, Yayo. 2022a. Educar para la sostenibilidad de la vida: Una mirada ecofeminista a la educación. Barcelona: Octaedro

Herrero López, Yayo. 2022b. Miradas ecofeministas para revertir la guerra a la vida. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú

Kellert, Stephen R. & Edward O. Wilson, eds. 1993. The biophilia hypothesis. Washington DC: Island

Klemmer, Cary L. & Kathleen A. McNamara. 2019. «Deep ecology and ecofeminism: Social work to address global environmental crisis». Feminist Inquiry in Social Work 35(4): 1-13. https://doi.org/10.1177/0886109919894650

Lagarde y de los Ríos, Marcela. 2006. «Del femicidio al feminicidio». Desde el Jardín de Freud: Revista de Psicoanálisis 6: 216-225. https://revistas.unal.edu.co/index.php/jardin/article/view/8343/8987

Lippard, Lucy R. (1983) 1995. Overlay: Contemporary art and the art of prehistory. New York: New Press

Longoni, Ana & Ileana Diéguez Caballero, coords. 2021. Incitaciones transfeministas. Córdoba: DocumentA/Escénica

Mesías-Lema, José María. 2018. «Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad». Comunicar 57: 19-34. https://doi.org/10.3916/C57-2018-02

Montiel Arias, Ruth. 2017. Bestiae. Texts, Catia Faria, Carmen Dalmau & Estela Díaz. Impreso por la autora

Morant Deusa, Isabel. 2017. «El segundo sexo de Beauvoir y el feminismo contemporáneo». Saitabi 67: 105-134. https://doi.org/10.7203/saitabi.67.12203

Ortner, Sherry B. 1972. «Is female to male as nature is to culture?». Feminist Studies 1(2): 5-31. https://doi.org/10.2307/3177638

Piccolo, John, Bron Taylor, Haydn Washington, Helen Kopnina, Joe Gray, Heather Alberro & Ewa Orlikowska. 2022. «Nature's contributions to people and peoples' moral obligations to nature». Biological Conservation 270: 1-7. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2022.109572

Posada Cano, Ivonne Haydee. 2022. «Artivismo feminista: la imagen en el proceso de autoconciencia». Revista Arte, Imagen y Sonido 4: 21-37. https://revistas.uaa.mx/index.php/ais/article/view/4031/3327

Puleo García, Alicia H. 2011. Ecofeminismo para otro mundo posible. Madrid: Cátedra

Rivera Cusicanqui, Silvia. 2010. Violencias (re)encubiertas en Bolivia. La Paz, Bolivia: Mirada Salvaje

Romero Caballero, Belén. 2014. «Prácticas artísticas ecológicas: Un estado de la cuestión». Arte y Políticas de Identidad 10: 11-34. http://hdl.handle.net/10201/43111

Romero Caballero, Belén. 2019. «Mujeres creando: El cuidado como maniobra ecológica de re-existencia». Arte y Políticas de Identidad 21: 74-95. http://hdl.handle.net/10201/88167

Sachs, Aaron. 1996. Ecojusticia: La unión de los derechos humanos y el medio ambiente. Trad., Lourdes Paños. Bilbao: Bakeaz

Segato, Rita Laura. 2018. Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo

Serantes Pazos, Araceli. 2018. «Feminicidio ambiental: Unha lectura educativa, ecofeminista e ecosocial». Ambientalmente Sustentable 25(2), 25-43. https://doi.org/10.17979/ams.2018.25.2.6446

Shiva, Vandana. 1988. Staying alive: Woman, ecology and survival. London: Zed

Shiva, Vandana. 2006. Manifiesto para una democracia de la tierra: Justicia, sostenibilidad y paz. Traducción de Albino Santos Mosquera. Barcelona: Paidós

Zaragocin Carvajal, Sofía & Gabriela Ruales. 2020. «De-géneros y territorios ¿Tiene género la tierra?». En Cuerpos, territorios y feminismos: Compilación latinoamericana de teorías, metodologías y prácticas políticas, Delmy Tania Cruz Hernández & Manuel Bayón Jiménez, coords., 303-332. Quito: Abya Yala
Section
Articles