Experimentation in audiovisual art and in cinema Abstract narrative language as a temporary experience, breaking away from a spectacular and mass model

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2024-01-31
Paz Tornero Lorenzo

Abstract

The study of the multiple languages of the audiovisual world is an essential part of our understanding of the contemporary production of art and culture. Likewise, the democratization of the nature of the images and sounds of everyday use that generate massive audiovisual content in the public domain thanks to the inclusion of the personal computer since the 1980s, the Internet since the early 1990s, smart phones since 2010, and very light portable recording devices such as digital cameras with memory cards that incorporate video. This article provides a brief review of the most important cinematographic and videographic manifestations of avant-garde art movements of the twentieth century and the trends of our time, and opens a necessary debate on the production of artistic works that describe alternative audiovisual languages and that should continue to be considered, along with the most experimental and auteurist cinema, as narrative expressions of audiovisual language.

How to Cite

Tornero Lorenzo, Paz. 2024. “Experimentation in Audiovisual Art and in Cinema: Abstract Narrative Language As a Temporary Experience, Breaking Away from a Spectacular and Mass Model”. AusArt 12 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.25789.
Abstract 269 | PDF (Español) Downloads 305

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

AUDIOVISUAL CREATION, AUDIOVISUAL LANGUAGE, EXPERIMENTATION, TEMPORALITY, ABSTRACTION

References
Arnheim, Rudolf. (1957) 2008. El cine como arte. Con un nuevo prólogo (1982) del autor; traducción de Enrique L. Revol. Barcelona: Paidós

Ascott, Roy. 2023. «Restablecer el yo [Resetting the self]». ContraNarrativas 3: 26-35. http://cendeac.net/base/imgCK/files/A_F_%20CONTRANARRATIVAS%20%233%20WEB(1).pdf

Bal, Mieke. (1985) 2006. Teoria de la narrativa: Introduccion a la narratologia. Traduccion de Javier Franco. Madrid: Cátedra

Baudrillard, Jean. 1967. «Compte rendu de Marshall McLuhan: Understanding Media”. L’Homme et la Société 5, 227-230

Comolli, Jean Louis. 2010. Cine contra espectáculo: Seguido de Técnica e ideología (1971-1972). Buenos Aires: Manantial

Comolli, Jean Louis. 2010. Cine contra espectáculo: Seguido de Técnica e ideología: 1971-1972. Buenos Aires: Manantial

Debord, Guy. (1958) 1999. «Con y contra el cine». En Internacional Situacionista: Textos completos en castellano de la revista Internationale Situationniste (1958-1969), traducción-coordinación, Luis Navarro. Madrid: Literatura Gris

Débord, Guy. (1967) 2002. La sociedad del espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo. Valencia: Pretextos

Flusser, Vilém. (1988) 2016. «Una nueva imaginación». La Fuga, 10 enero. https://www.lafuga.cl/una-nueva-imaginacion/532. Pub. orig: en Art Forum

Giannetti, Claudia. 2002. Estética digital. Sintopía del arte, la ciencia y la tecnología. Barcelona: L’Angelot

Gorostidi Munguía, Juan. (1985) 2002. «Presentación». En Esculpir en el tiempo: Reflexiones sobre el arte, la estética y la poética en el cine, Andrei Tarkovski; traducida del alemán por Enrique Banús Irusta y supervisada por J.M. Gorostidi Munguía. Madrid: Rialp

Holly, Michel Ann. (2007) 2018. «Intervenciones: El arte melancólico». Monográfico «Contemporaneidades anacrónicas vs. Heterocronías temporales», Contra-Narrativas 1: 8-31. https://www.um.es/artlab/index.php/intervenciones-el-arte-melancolico/

Kac, Eduardo. 2010. Telepresencia y bioarte: Interconexión en red de humanos, robots y conejos. Traducción, Miguel Ángel Crespo Murcia: Cendeac

Manovich, Lev. 2001. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Traducción de Óscar Fontrodona; prefacio, Mark Tribe. Barcelona: Paidós

Mira Pastor, Enric. 2018. «Temporalidades fotográficas: Inmovilidad, expansión y disolución». Monográfico «Contemporaneidades anacrónicas vs. heterocronías temporales», Contra-Narrativas 1: 80-95. https://www.um.es/artlab/index.php/temporalidades-fotograficas-inmovilidad-expansion-y-disolucion/

Osorio Mejía, Oswaldo. 2012. «El video arte y el video experimental: Un abc para su definición y apreciación». Kinetoscopio 98-99. https://www.cinefagos.net/index.php/artes-electronicas/952-el-video-arte-y-el-video-experimental.html

Rancière, Jacques. (2008) 2010. El espectador emancipado. Traducción Ariel Dillon. Buenos Aires: Manantial

Rancière, Jacques. 2007. The future of the image. Translated by Gregory Elliott. London: Verso

Virilio, Paul. 1997. El cibermundo, la política de lo peor. Entrevista con Philippe Petit; traducción de Mónica Poole. Madrid: Cátedra
Section
Articles