Resisting 'calamity' Art, community and speculative fiction

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2024-07-08
Raquel Filgueira Couto

Abstract

Successive crises have repercussions at all levels of the social structure. Through speculative fiction, this writing dialogues with the actions that Lauren, the protagonist of the novel Parable of the sower, generates as a response to the difficulties she is going through in her world. All the adversities she faces are extreme consequences derived from a neoliberal capitalist system named by Octavia Butler as «the calamity». As a result of this reading, different currents of thought and procedures are related with the aim of reflecting on the possibilities of the artist's work in relation to community interventions and the increasingly conscious ‘crisis of care in a hopeful framework that resists in a possible future.

How to Cite

Filgueira Couto, Raquel. 2024. “Resisting ’calamity’: Art, Community and Speculative Fiction”. AusArt 12 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.26129.
Abstract 148 | PDF (Español) Downloads 135

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CRISIS OF CARE, COMMUNITY, SPECULATIVE FICTION, ARTISTIC MEDIATION, PARABLE OF THE SOWER (NOVEL)

References
Aguirre García, Juan Carlos. 2013. «El infierno son los otros: aproximaciones a la cuestión del otro en Sartre y Lévinas». Alpha 37: 225-236. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012013000200016

Butler, Octavia E. (1993) 2021. La parábola del sembrador. Introducción de Gloria Steinem; traducción de Silvia Moreno Parrado. Madrid: Capitán Swing

Davies, James. 2022. «Sedamos el sufrimiento para hacerlo compatible con las necesidades del mercado». Entrevista por Sandra Vicente. Eldiario.es, 19 abril. https://www.eldiario.es/catalunya/sociedad/james-davies-sedamos-sufrimiento-hacerlo-compatible-necesidades-mercado_1_8909690.html

Díaz Estévez, Andrea. 2019. «Ecofeminismo: Poniendo en cuidado en el centro». Ene 13(4). https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1988-348X2019000400004&script=sci_arttext

Ezquerra Samper, Sandra. 2010. «La crisis de los cuidados: orígenes, falsas soluciones y posibles oportunidades». Viento Sur 108: 37-43. https://www.academia.edu/3353225/La_crisis_de_los_cuidados_or%C3%ADgenes_falsas_soluciones_y_posibles_oportunidades

Haraway, Donna Jeanne. (2016) 2020. Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno. Traducción de Helen Torres. Bilbao: Consonni

Herrero López, Yayo. 2015. «Apuntes introductorios sobre el ecofeminismo». Boletín del Centro de Documentación Hegoa 43. http://publicaciones.hegoa.ehu.es/es/publications/334

Hickey-Moody, Anna. 2016. «A feminesta for posthuman art education: Visions and becomings». En Posthuman research practices in education, edited by Carol A. Taylor & Christina Hughes, 258-266. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137453082_16

López, Marcela. 2008. «La integración de las habilidades sociales en la escuela como estrategia para la salud emocional». Psicología sin Fronteras 3(1). 16-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2547022

López-Aparicio Pérez, Isidro & Vanesa Cejudo Mejías. 2020. «La mediación cultural a través de la práctica artística: Cuando no existía la palabra…». Monográfico «Territorio mediación: Un escenario para remover intenciones en la formación de profesorado», Arteterapia 15. http://dx.doi.org/10.5209/arte.65572

Marc, Edmond & Dominique Picard. 1992. La interacción social: Cultura, instituciones y comunicación. Traducción de Antonio Laje Tesouro. Buenos Aires: Paidós

Mauss, Marcel. (1969) 1972. Oeuvres. Présentation de Victor Karady. Paris: Les Éditions de Minuit, imp. 1970-1975

Moreno González, Ascensión. 2016. La mediación artística: Arte para la transformación social, la inclusión social y el desarrollo comunitario. Barcelona: Octaedro

Ovejero Bernal, Anastasio & Juan Pastor Martín. 2001. «La dialéctica saber/poder en Michel Foucault: Un instrumento de reflexión crítica sobre la escuela». Aula Abierta 77: 99-110. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=45498

Pasarín i Rua, María Isabel & Elia Díez David 2013. «Salud comunitaria: una actuación necesaria». Gaceta Sanitaria 27(6): 477-478. http://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2013.10.001

Rodrigo Montero, Javier. 2015. «Kunstcoop: Experiencias de mediación artística en Alemania». Arte, Individuo y Sociedad 27(3): 375-393. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n3.43723

Runciman, Olga. 2016. «Psicofármacos, riesgos y alternativas». Simposium Psicofármacos, riesgos y alternativas, organizado por The Extended Therapy Room Foundation en Gotëborg, Suecia. Video de YouTube, 35:25. 22 feb. 2017. https://www.youtube.com/watch?v=Tq0mFU3AxKE Mad in (S)pain

Sánchez Becerril . Fran. 2022. «Los alarmantes datos de suicidios en España tras la pandemia, especialmente entre los jóvenes». 19 de diciembre». Datos, Marta Ley. Alimente+, 19 dic. https://www.alimente.elconfidencial.com/bienestar/2022-12-19/aumentan-suicidios-pandemia-jovenes_3542638/

Santomauro, Damian F. et al. 2021. «Global prevalence and burden of deive and anxiety disorders in 204 countries and territories in 2020 due to the COVID-19 pandemic». The Lancet 98(10312): 1700-1712. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)02143-7

Sayers, Janet, Lydia Martin & Emma Bell. 2022. «Posthuman affirmative business ethics: Reimagining human-animal relations through speculative fiction». Journal of Business Ethics 178(3); 597-608. https://doi.org/10.1007/s10551-021-04801-8

Siles Moriana, Silvia, Mar Castillejo Higueras, Jorge Fernández Cedena, Adelaida Larraín Vergara & Caudia Azcona Gómez. 2020. «Prácticas artísticas en contextos de salud comunitaria: Cinco experiencias de arte y salud en los centros municipales de salud comunitaria de Madrid». Monográfico «Territorio Mediación: Un escenario para remover intenciones en la formación de profesorado», Arteterapia 15: 135-146. http://dx.doi.org/10.5209/arte.65388

Thomas, Ebony Elizabeth. 2018. «Toward a theory of the dark fantastic: The role of racial difference in young adult speculative fiction and media». Journal of Language and Literacy Education 14(1). https://eric.ed.gov/?id=EJ1175839

Vega Solis, Cristina, Ailynn Torres Santana & Myriam Paredes Chauca. 2021. «Crisis reproductiva, cuidados y sostenimiento en contextos de desastre: Experiencias comunitarias tras el terremoto en Ecuador». Revista Española de Sociología 30. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.34
Section
Articles