Text as ecoartivist practice
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
These pages present a text that has been created collaboratively. Framed at the crossroads of the environmental crisis, we establish that performative writing facilitates forms of discourse that demostrate resistance strategies in which peripheral knowledge and critical knowledge are combined. Firstly, an approach is made to the definition of performative writing. Next, based on personal experience lived in a rural context, aspects in common with ecofeminist theory are outlined. Thirdly, autoethnography is highlighted as an important qualitative research method to carry out an analysis of personal experience connected to the cultural context. By way of conclusion, the interweaving of disciplines and contexts is outlined, as well as the importance of participation in real cultural networks, highlighting the example of mediation carried out by El Cubo Verde in the project «Culturarios | Humus de iniciativas culturales en el campo».
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ECOFEMINISM, PERFORMATIVE WRITING, RURAL, INTANGIBLE HERITAGE
Bachelard, Gastón. (1942) 2003. El agua y los sueños: Ensayo sobre la imaginación de la materia. Traducción de Ida Vitale. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Barrett, Estelle & Barbara Bolt, eds. 2010. Practice as research: Approaches to creative arts enquiry. London: I.B. Tauris & Co Ltd.
Benjamin, Walter. 1934) 2004. El autor como productor. Traducción y presentación de Bolívar Echeverría. Ciudad de México: Itaca
Borgdorff, Henk. 2006. «The debate on research in the arts». Researchcatalogue.net. https://www.researchcatalogue.net/profile/show-work?work=130082
Castells Oliván, Manuel, ed. 1998. El poder de la identidad. Versión castellana de Carmen Martínez Gimeno. Madrid: Alianza
Deleuze, Gilles. 1987. Foucault. Prólogo de Miguel Morey; traducción de José Vázquez Pérez. Barcelona: Paidós
Denzin, Norman K. & Yvonna S. Lincoln, eds. 2003. The Landscape of qualitative research: Theories and issues. Thousand Oaks CA: Sage
Denzin, Norman K. & Yvonna S. Lincoln, eds. 2017. El arte y la práctica de la interpretación, la evaluación y la presentación: Manual de investigación cualitativa, vol. 5. Traducción, María Eugenia Cazenave. Barcelona: Gedisa
Ellis, Carolyn; Tony E. Adams & Arthur P. Bochner. 2015. «Autoetnografía: Un panorama». Astrolabio 14: 249-273. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n14.11626
Foster, Hal. 1996. «The artist as ethnographer?». En The return of the real: The avant-garde at the end of the century. Cambridge MA: MIT
Frayling, Christopher. 1993. «Research in art and design». Royal College of Art Research Papers 1(1): 1-5. https://researchonline.rca.ac.uk/384/9/frayling_research_in_art_and_design_1993_OCR.pdf
Freire, Paulo. 1969. La educación como práctica de la libertad. Traducción de Lilién Ronzoni. Madrid: Siglo XXI
Garcés Mascareñas, Marina. 2013. «La estandarización de la escritura: La asfixia del pensamiento filosófico en la academia actual». Athenea Digital 13(1): 29-41. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n1.1039
Gómez-Urda González, Félix. 2020. «Performatividad en la academia: Una apróximación genealógica al concepto de escritura performativa y a su uso en el relato de la investigación basada en artes». AusArt 8(1): 183-194. https://doi.org/10.1387/ausart.21546
González-González, Miguel Alberto & José González-Monteagudo. 2023. «Descolonizar los lenguajes de los poderes». Práxis Educacional 19(50): 1-14. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v19i50.11997
González-Reforma Martínez, María Soledad. 2024. «Ecoartivismo: Un arte para cambiar el mundo». Arte y Políticas de Identidad 30: 111-126. https://revistas.um.es/reapi/article/view/582481
Gray, Carole & Julian Malins. 2004. Visualizing research: A guide to the research process in art and design. Farnham UK: Ashgate
Guash Ferrer, Anna Maria. 2016. El arte en la era de lo global 1989-2015. Madrid: Alianza
Haraway, Donna. 2018. Como una hoja: Una conversación con Thyrza Nichols Goodeve. Traducción de Matilde Pérez; prólogo de Helen Torres. Madrid: Continta me Tienes
Haseman, Bradley. 2006. «A manifesto for performative research». Media International Australia Incorporating Culture and Policy (118):98-106. https://eprints.qut.edu.au/3999/1/3999_1.pdf
Hernández Hernández, Fernando. 2008. «La investigación basada en las artes: Propuestas para repensar la investigación en educación». Educatio Siglo XXI 26: 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641/44671
Huetz de Lemps, Alain. (1967) 2021. Viñedos y vinos del noroeste de España. Prólogo de Pedro Ballesteros; traducción, Raquel Senra Fernández; revisión, Teresa Gil López. Peñafiel. Valladolid: Cultura Líquida
Kumar, Hari Stephen. 2011. «Decolonizing texts: A performance autoethnography». Master these University of Massachusetts Amherst. https://doi.org/10.7275/2003806
León Cannock, Alejandro. 2018. «El paradigma performativo: Anotaciones sobre la naturaleza de la investigación artística». Cuadernos de Trabajo sobre la Ética de la Investigación PUCP (3)1. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/133148
Lippard, Lucy. (1973) 1997. Six years: The dematerialization of the art object from 1966 to 1972. Berkeley CA: University of California
Lozano Álvarez, Lorena. 2022. «¡No más pueblos sin fiestas!». En Geografías culturales: Culturarios; Humus de iniciativas culturales en el campo, coordinador general, David G. Ferreiro, 186-207. Gijón: Pacabooks
MacDonald, Claire. 2009. «How to do things with words: Textual typologies and doctoral writing». Journal of Writing in Creative Practice 2(1): 91-93. https://doi.org/10.1386/jwcp.2.1.91_1
O´Kane, Paul. 2009. «A hesitation on things». PhD these University of London
Pardo-Bazán y de la Rúa-Figueroa, Emilia. (1887) 2004. La madre naturaleza. Edición de Ignacio Javier López. Madrid: Cátedra
Pelias, Roland J. 2019. «Performing on the page: Performative writing». En The creative qualitative researcher: Writing that makes readers want to read, 45-61. London: Routledge
Perales Blanco, Verónica. 2010. «Práctica artística y ecofeminismo». Creatividad y Sociedad 15. https://redecofeminista.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/07/creatividadysociedad_arte_ecofeminismo.pdf
Perales Blanco, Verónica. 2015. «Reflexiones de una retratista de gorilas». En Ecología y género en diálogo interdisciplinar, Alicia Puleo, ed., 81-100. Madrid: Plaza y Valdés
Phelan, Peggy. (1993) 2005. «The ontology of performance: Representation without reproduction». En Unmarked: The politics of performance, 146-166. London: Routledge
Phelan, Peggy. 1993. Unmarked: The politics of performance. London: Routledge
Phelan, Peggy. 1997. Mourning sex: Performing public memories. London: Routledge
Pollock, Della. 1998. «Performing writing». En The ends of performance, edited by Peggy Phelan & Jill Lane, 73-103. New York: New York University
Puleo García, Alicia H. 2022. «El ecofeminismo, conciencia feminista profunda de la crisis socioambiental». Análisis Carolina 23. https://doi.org/10.33960/AC_23.2022
Richardson, Laurel & Elizabeth Adams. 2017. «La escritura: Un método de investigación». En El arte y la práctica de la interpretación, la evaluación y la presentación: Manual de investigación cualitativa, vol. 5, Norman K. Denzin & Yvonna S. Lincoln, comps.; traducción, María Eugenia Cazenave, 128-163. Barcelona: Gedisa
Rutten, Kris, An van Dienderen & Ronald Soetaert. 2013. «Revisiting the ethnographic turn in contemporary art». Critical Arts 27(5): 459-473. https://doi.org/10.1080/02560046.2013.855513
Sofaer, Joshua. 2008. Perform every day. Brussels: What
Toro-Zambrano, María Cristina. «El concepto de heterotopía en Michel Foucault». Cuestiones de Filosofía 3(21): 19-41. https://doi.org/10.19053/01235095.v3.n21.2017.7707
Zambrano Alarcón, María. 1934. «Por qué se escribe». Revista de Occidente 136: 318-325. https://javierbrolo.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/12/por-que-se-escribe-maria-zambrano.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.