Transdisciplinary variations of artistic interweaving

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Miguel Alfonso Bouhaben José Enrique Mateo León

Abstract

This research is based on the construction of a space for dialogue for the exchange of perceptive, sensitive and intellectual experiences in the context of a university course on the transdisciplinary nature of the art field. To develop this experience, a collaboration was carried out between a teacher and researcher with studies in art and interests in the epistemological conditions of the artistic, and a teacher and researcher with studies in philosophy and cinema and interests in artistic research. The interweaving of teaching and research itineraries generated an argumentative field of dialogue that fostered the transdisciplinary elasticity of the teaching task. On this basis, a methodology of transdisciplinary cooperation based on projects (MTCP) was proposed to the students with the intention of interweaving: a) cooperative learning, which tries to provide equal participation; b) transdisciplinary learning, which mobilizes the interaction between knowledge; and c) learning based on projects, which enables an extension beyond the classroom. To implement this method, three transdisciplinary variations were introduced: a) dialogue with people outside the field of art; b) establishment of alliances between people in the group; and c) joint conversation among all participants.

How to Cite

Alfonso Bouhaben, Miguel, and José Enrique Mateo León. 2025. “Transdisciplinary Variations of Artistic Interweaving”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26941.
Abstract 28 | PDF (Español) Downloads 27

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ART, TRANSDISCIPLINARITY, VARIATION, COMPLEXITY

References
Castro Gómez, Santiago. 2007. «Decolonizar la universidad: La hybris del punto cero y el diálogo de saberes». En El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, editores, Santiago Castro-Gómez & Ramón Grosfoguel, 79-91. Bogotá: Siglo del Hombre

DeLanda, Manuel. 2022. Teoría de los ensamblajes y complejidad social. Traducción, Carlos de Landa Acosta; corrección, Elina Kohen. Buenos Aires: Tinta Limón

Deleuze, Gilles & Felix Guattari. (1972) 2002. Mil pesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez, con la colaboración de Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-textos

Deleuze, Gilles. (1987) 2012. «¿Qué es el acto de creación?». Conferencia en la Femis (École Nationale Supérieure des Métiers de l’Image et du Son), 17 marzo; traducción de Bettina Prezioso. Fermentario 6: 1-16. https://lc.cx/S4PZre

Estermann, Josef & Antonio Peña Cabrera. 1997. Filosofía andina. Iquique, Chile: Instituto para el Estudio de la Cultura y Tecnología Andina. https://goo.su/eZtztww

Fernández Polanco, Aurora. 2019. Crítica visual del saber solitario . Bilbao: Consonni

Foucault, Michel. 1976. Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Ciudad de México: Siglo XXI

Garcés Mascareñas, Marina. 2016. Fuera de clase: Textos de filosofía de guerrilla. Traducción del catalán, Patricia Valero Mous. Barcelona: Galaxia Gutenberg

Hernando Marsal, Meritxell. 2015. «Tramas transandinas dinámicas culturales del textil andino». Revista Iberoamericana 253: 1033-1050

Illich, Iván. (1971) 2020. La sociedad desescolarizada y otros textos sobre educación. Estudio introductorio: Rosa Bruno-Jofré & Jon Igelmo Zaldívar; trad., Gerardo Espinosa & Javier Sicilia. Madrid: Morata

Jick, Todd D. 1979. « Mixing qualitative and quantitative methods: Triangulation in action». Administrative Science Quarterly 24(4): 602-611. http://www.jstor.org/stable/2392366

Levinas, Emmanuel. (1961) 1977. Totalidad e infinito: Ensayo sobre la exterioridad. Edición y traducción de Miguel García-Baró López. Salamanca: Sígueme

Marder, Michael. 2019. Injertos: Escritos sobre las plantas. Traducción Carlos Pérez Barranco & Lamia Murphy. Madrid: Nefoé

Martín-Barbero, Jesús & Sarah Corona Berkin. 2017. Ver con los otros: Comunicación intercultural. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Morin, Edgar. (1990) 1995. Introducción al pensamiento complejo. Edición española a cargo de Marcelo Pakman. Barcelona: Gedisa

Rivera Cusicanqui, Silvia. 2015. Sociología de la imagen. Miradas ch'ixi desde la historia andina. Buenos Aires: Tinta Limón

Ruiz Martín del Campo, Emma. 2005. Interdisciplinariedad. Guadalajara: Universidad de Guadalajara

Seguró Mendlewicz, Miquel. 2018. La vida también se piensa. Epílogo de Slavoj Zizek Barcelona: Herder

Serres, Michel 2000. Variaciones sobre el cuerpo. Traducción de Víctor Goldstein. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Steyerl, Hito. 2010. «¿Una estética de la resistencia? La investigación artística como disciplina y conflicto». Traducción de Marta Malo de Molina. Transversal.at. https://transversal.at/transversal/0311/steyerl/es

Žižek, Slavoj. 2014. Acontecimiento. Treducción de Raquel Vicedo. Madrid: Sexto Piso
Section
Articles