Making the road, desire and creativity on university campuses for pedestrian teaching and research
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The act of walking and path-making is proposed as both an artistic and pedagogical tool, offering a unique methodology that promotes creativity, spatial awareness, and environmental observation, particularly in the case of 'desire paths’. To explore this phenomenon, we draw on the works of artists like Richard Long, Olafur Eliasson and Esther Ferrer, who have used walking as a means to question productivism and investigate the relationship between the body and space. The text emphasizes the importance of studying these paths in settings such as university campuses, where they reflect patterns of movement. In an educational context, walking becomes a creative experience that bridges research and creation, leaving both physical and conceptual imprints on the aesthetic notion of landscape and on society at large.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
WALKING, DESIRE PATHS, CREATIVE METHODOLOGY, PEDESTRIAN, UNIVERSITY CAMPUS
Barthes, Roland. (1957) 2002. Mitologías. Traducción de Héctor Schmucler. Ciudad de México: Siglo XXI
Berque, Agustín. 1994. «Paysage, milieu, histoire». En Cinq propositions pour une théorie du paysage, Agustín Berque, Michel Conan, Paul Donadieu, Bernard Lassus & Alain Roger; sous la direction d'Agustine Berque, 13-29. Paris: Champ Vallon
Careri, Francesco. 2002. Walkscapes: El andar como práctica estética. Prefacio de Gilles A. Tiberghien; traducción de Maurici Pla. Barcelona: Gustavo Gili
Certeau, Michel de. (1980) 1996. La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. Trad. Alejandro Pescador. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana
García Perera, José Manuel. 2021. «La performance anda suelta: Caminantes urbanos en España y Latinoamérica en el cambio de milenio» Sobre: Prácticas Artísticas y Políticas de la Edición 7: 58–64
Gómez, Marisa. 2011. «Ismael Teira “Compostela: Camiños de desexo”». Interartive.com, oct. https://interartive.org/2011/10/ismael-teira
Guasch Ferrer, Anna Maria. 2011. Arte y archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Tres Cantos, Madrid: Akal
Jackson, John Brinckerhoff. 2011. Las carreteras forman parte del paisaje. Traducción de Moisés Puente. Barcelona: Gustavo Gili
Jarosz, Wojciech. 2019. «Mapping the use and creation of 'desire paths' at Whiteknights Campus, University of Reading ». Thesis Univ. of Reading. https://bpb-eu-w2.wpmucdn.com/blogs.reading.ac.uk/dist/2/277/files/2020/06/Jarosz_W_2_Dissertation_2020r.pdf
Leis Santiago, Maria. 2011. «Un recorrido artístico por los atajos de Compostela: El noiés Ismael Teira hará una visita guiada sobre los caminos alternativos». El Correo Gallego, 27 ago. https://www.elcorreogallego.es/galicia/2011/08/27/recorrido-artistico-atajos-compostela-110831415.html
López Silvestre, Federico. 2008. «El paisatge, naix o es fa? Teories culturals del paisatge». Métode 58: 62-69
Martins Orozco, Beatriz & Yolanda Riquelme García. 2021. La tierra bajo mis pies: Caminar como herramienta de aprendizaje. València: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana
Monserrat Pis Marcos. 2022. Camiños creativos: Proposta dunha metodoloxía de análise de relación entre arte e desprazamento [Caminos creativos: Propuesta de una metodología de análisis de la relación entre arte y desplazamiento]. Santiago de Compostela: Fundación Cidade da Cultura
Pascual Ortigosa, Blanca. 2018. «El archivo y la precarización de los imaginarios: Deseo y ficción; Prácticas artísticas contemporáneas y sujetos políticos». Arte y Políticas de Identidad 19: 211-218. http://hdl.handle.net/10201/67342
Pis Marcos, Marcos. 2022. «Compostela: Camiños do desexo». En Camiños creativos: Proposta dunha metodoloxía de análise de relación entre arte e desprazamento, 192. Santiago de Compostela: Fundación Cidade da Cultura
Roca Blanch, Estanislao, Inés Aquilué Junyent & Renata Gomes. 2016. «Caminar la ciudad: Barcelona como experiencia de innovación docente». En Actas de IV Jornadas sobre innovación docente en arquitectura. JIDA'16, 379-386. València: Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.5821/jida.2016.5125
Shuey, Michael. 2021. «Classifying desire paths utilizing a campus master plan study: A method for recognizing urban design flaws». Thesis University of Texas. https://mavmatrix.uta.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1286&context=landscapearch_theses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.