Making the road, desire and creativity on university campuses for pedestrian teaching and research

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Ismael Teira Muñiz

Abstract

The act of walking and path-making is proposed as both an artistic and pedagogical tool, offering a unique methodology that promotes creativity, spatial awareness, and environmental observation, particularly in the case of 'desire paths’. To explore this phenomenon, we draw on the works of artists like Richard Long, Olafur Eliasson and Esther Ferrer, who have used walking as a means to question productivism and investigate the relationship between the body and space. The text emphasizes the importance of studying these paths in settings such as university campuses, where they reflect patterns of movement. In an educational context, walking becomes a creative experience that bridges research and creation, leaving both physical and conceptual imprints on the aesthetic notion of landscape and on society at large.

How to Cite

Teira Muñiz, Ismael. 2025. “Making the Road, Desire and Creativity on University Campuses for Pedestrian Teaching and Research”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26957.
Abstract 31 | PDF (Español) Downloads 22

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

WALKING, DESIRE PATHS, CREATIVE METHODOLOGY, PEDESTRIAN, UNIVERSITY CAMPUS

References
Apollonio, Laura. 2021. «Tocar la Tierra: El andar como metodología creativa». En Innovación docente e investigación en arte y humanidades: Nuevos enfoques en la metodología docente, compilado por Ana Belén Barragán Martín, María del Mar Molero Jurado, África Martos Martínez, María del Mar Simón Márquez, José Jesús Gázquez Linares & María del Carmen Pérez-Fuentes, 405-416. Madrid: Dykinson

Barthes, Roland. (1957) 2002. Mitologías. Traducción de Héctor Schmucler. Ciudad de México: Siglo XXI

Berque, Agustín. 1994. «Paysage, milieu, histoire». En Cinq propositions pour une théorie du paysage, Agustín Berque, Michel Conan, Paul Donadieu, Bernard Lassus & Alain Roger; sous la direction d'Agustine Berque, 13-29. Paris: Champ Vallon

Careri, Francesco. 2002. Walkscapes: El andar como práctica estética. Prefacio de Gilles A. Tiberghien; traducción de Maurici Pla. Barcelona: Gustavo Gili

Certeau, Michel de. (1980) 1996. La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. Trad. Alejandro Pescador. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana

García Perera, José Manuel. 2021. «La performance anda suelta: Caminantes urbanos en España y Latinoamérica en el cambio de milenio» Sobre: Prácticas Artísticas y Políticas de la Edición 7: 58–64

Gómez, Marisa. 2011. «Ismael Teira “Compostela: Camiños de desexo”». Interartive.com, oct. https://interartive.org/2011/10/ismael-teira

Guasch Ferrer, Anna Maria. 2011. Arte y archivo, 1920-2010: Genealogías, tipologías y discontinuidades. Tres Cantos, Madrid: Akal

Jackson, John Brinckerhoff. 2011. Las carreteras forman parte del paisaje. Traducción de Moisés Puente. Barcelona: Gustavo Gili

Jarosz, Wojciech. 2019. «Mapping the use and creation of 'desire paths' at Whiteknights Campus, University of Reading ». Thesis Univ. of Reading. https://bpb-eu-w2.wpmucdn.com/blogs.reading.ac.uk/dist/2/277/files/2020/06/Jarosz_W_2_Dissertation_2020r.pdf

Leis Santiago, Maria. 2011. «Un recorrido artístico por los atajos de Compostela: El noiés Ismael Teira hará una visita guiada sobre los caminos alternativos». El Correo Gallego, 27 ago. https://www.elcorreogallego.es/galicia/2011/08/27/recorrido-artistico-atajos-compostela-110831415.html

López Silvestre, Federico. 2008. «El paisatge, naix o es fa? Teories culturals del paisatge». Métode 58: 62-69

Martins Orozco, Beatriz & Yolanda Riquelme García. 2021. La tierra bajo mis pies: Caminar como herramienta de aprendizaje. València: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Monserrat Pis Marcos. 2022. Camiños creativos: Proposta dunha metodoloxía de análise de relación entre arte e desprazamento [Caminos creativos: Propuesta de una metodología de análisis de la relación entre arte y desplazamiento]. Santiago de Compostela: Fundación Cidade da Cultura

Pascual Ortigosa, Blanca. 2018. «El archivo y la precarización de los imaginarios: Deseo y ficción; Prácticas artísticas contemporáneas y sujetos políticos». Arte y Políticas de Identidad 19: 211-218. http://hdl.handle.net/10201/67342

Pis Marcos, Marcos. 2022. «Compostela: Camiños do desexo». En Camiños creativos: Proposta dunha metodoloxía de análise de relación entre arte e desprazamento, 192. Santiago de Compostela: Fundación Cidade da Cultura

Roca Blanch, Estanislao, Inés Aquilué Junyent & Renata Gomes. 2016. «Caminar la ciudad: Barcelona como experiencia de innovación docente». En Actas de IV Jornadas sobre innovación docente en arquitectura. JIDA'16, 379-386. València: Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.5821/jida.2016.5125

Shuey, Michael. 2021. «Classifying desire paths utilizing a campus master plan study: A method for recognizing urban design flaws». Thesis University of Texas. https://mavmatrix.uta.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1286&context=landscapearch_theses
Section
Articles