Factors driving the integration of environmental variable in Business Economics and Marketing

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 18-09-2018
Azucena Vicente Molina Maite Ruiz Roqueñi

Abstract

Enterprises are now facing a new challenge: the incorporation of environmental subjects in the management and in the decision making process of enterprises. There are several factors which have induced the Economy of the enterprise and Marketing to introduce environmental subjects in its approaches to build a theoretic base that allow enterprises to deal with the new environmental needs of customers and society. In this paper, we analyze the factors that have contributed to increase the actual importance of the environmental variable in the firm, and at the same time, the reasons that have motivated its exclusion in the past.

How to Cite

Vicente Molina, A., & Ruiz Roqueñi, M. (2018). Factors driving the integration of environmental variable in Business Economics and Marketing. Cuadernos De Gestión, 1(2), 71–84. https://doi.org/10.5295/cdg.19232av
Abstract 129 | PDF (Español) Downloads 78

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Ecological Management and Marketing, environmental concern, environmental regulation

References
ABRATT, R.; SACKS, D. (1989): «Perceptions of the Societal Marketing Concept», European Journal of Marketing, Vol. 23, N.º 6, pp. 25-33.
ANDRÉS, C.; PANIZO, F. (1992): «La industria y el medio ambiente», Papeles de Economía Española, N.º 50, pp. 204-207.
BHAT, V.N. (1996): The Green Corporation. The Next Competitive Advantage. Westport (EEUU): Quorum Books.
BOULDING, K.E. (1960): «The Economics of the Coming Spaceship Earth», en H. Jarret, (ed.) (1966): Environmental Quality in a Growing Economy. Baltimore (USA): The Johns Hopkins Press, pp. 3-14.
CALOMARDE, J.V.; GARCÍA, B.; MARTÍNEZ, E. (1997): «La influencia de los factores ecológicos en las decisiones de marketing empresarial: El sector de papel y cartón», IX Encuentro de profesores Universitarios de Marketing, Murcia, pp. 43-64.
CÍRCULO DE EMPRESARIOS (1996): La dimensión medioambiental: una perspectiva empresarial, Documentos Círculo. Comité de Medio Ambiente, Industria y Energía, 23 de julio.
COMMISSION EUROPÉENNE (1995): Les Européens et l´Environment. Eurobarometre 43.1 Bis, Bruxelles, Novembre.
EUROPEAN COMMISSION (1999): What do Europeans Think about the Environment? Eurobarometer 51.1, Luxembourg, 1999.
DUNLAP, R.E. (1991): «Public Opinion in the 1980s. Clear Consensus, Ambiguous Commitment», Environment, Vol. 33 (8), pp. 10-15, 32-37.
DUNLAP, R.E.; GALLUP, J.H. Jr.; GALLUP, A.M. (1993): «Of Global Concern Results of the Health of the Planet Survey», Environment, Vol. 35 (9), pp. 7-15, 33-39.
ESTEBAN, A. (1997): Principios de marketing. Madrid: ESIC Editorial.
GEORGESCU-ROEGEN, N. (1975): «Energía y mitos económicos», El Trimestre Económico, Vol. XLII (4), N.º 168, octubre-diciembre, pp. 779-837.
GLADWIN, T.N.; KENNELLY, J.J.; KRAUSE, T.(1995): «Shifting Paradigms for Sustainable Development: Implications for Management Theory and Research», Academy of Management Review, Vol. 20, pp. 874-907.
HOPFENBECK, W. (1993): Dirección y Márketing Ecológicos. Bilbao: Ediciones Deusto.
HUNT, D.; JOHNSON, C. (1996): Sistemas de Gestión Medioambiental. Madrid: McGraw-Hill.
KARADELOGLOU, P.; IKWUE, T.; SKEA, J. (1995): «Environmental Policy in the European Union», en H. Henk., G. Landis y O. Hans (ed.): Principles of Environmental and Resource Economics. Edward Elgar: Aldershot (Reino Unido), pp. 279-281.
KRUTILLA, J.V. (1967): «Conservation Reconsidered», American Economy Review. September, pp. 777-786.
KUHN, T. (1971): La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
MALTHUS, T.R. [1820]: Principios de Economía Política. México: Fondo de Cultura Económica. Primera edición en español sobre la segunda inglesa (1946).
ORDUNA, P. (1995): El medio ambiente en la política de desarrollo. Madrid: ESIC Editorial.
PEATTIE, K. (1995): Environmental Marketing Management. Meeting the Green Challenge. London: Pitman Publishing.
QUOTA UNIÓN (GRUPO SIGMA DOS) (2000): «El consumidor verde», Distribución Actualidad, N.º 28, abril, pp. 85-87.
RIVERA, L.M. (2000): «Empresas agroalimentarias y gestión medioambiental. Las normas ISO serie 14000», Alta Dirección, N.º 210, marzo-abril, pp. 95-102.
SAY, J.B. (1846): Remarques inédites de J.B. Say aux Principes d’Économie Politique de Malthus. París: Buillaumin et Cie. Libraires.
SOLDEVILLA, E. (1995): «La Metodología de Investigación de la Economía de la Empresa», Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, Vol. 1, N.º 1, pp. 18-19.
VON VEIZSÄKER, E.U. (1993): Política de la Tierra. Madrid: Editorial Sistema.
Section
Articles