Factories of creation, the performance capacity of visual culture Image, imagination and innovation in the global city

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2013-11-07
Andrea Estankona Loroño

Abstract

The premise of this project is the consideration of the emergent model of artistic institution as a key component in local, regional and global systems of innovation, and as linked to the strategic development of creative economy. The emergence of systems of innovation –and the very existence of “imperatives for innovating”– have enormous effects on institutions and artistic and cultural practices. In full crisis of the nation-state, the city, turned into global city (Sassen 1991), is the place of the new institution. The introduction of “visual culture” as an underlying principle of society plays a determinant role in the contemporary process of institutionalization. It supposes a redefinition of “public space” by way of collapsing the societal belief that The museum and the cultural classic institution are essential representations of public space and shared identity. The new model would promote new practices characterized by interdisciplinary crossings, collective associations, shared authorship and the construction of knowledge, infrastructures and exper­imentations in the service of societal interest and needs. These practices would develop and promote explorations of the contemporary world, producing new forms of representation and new possibilities for action. The new institution must preserve its role as an instrument of critical thought for societal change and redefinition of public space, so as to inscribe in its essence the possibility of fundamental transformation.

How to Cite

Estankona Loroño, Andrea. 2013. “Factories of Creation, the Performance Capacity of Visual Culture: Image, Imagination and Innovation in the Global City”. AusArt 1 (1-2). https://doi.org/10.1387/ausart.10381.
Abstract 399 | PDF (Español) Downloads 509

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

FACTORIES OF CREATION, INNOVATION, CREATIVE ECONOMY, VISUAL CULTURE, PROCESS OF INSTITUTIONALIZATION, PUBLIC SPACE

References
Appadurai, Arjun. 2001. La modernidad desbordada: Dimensiones culturales de la globalización. Traducción de Gustavo Remedi. Montevideo: Trilce

Bal, Mieke. 2009. “Conceptos viajeros en las humanidades”. Tradución, Yaiza Hernández. Estudios Visuales 3: 28-77

Blondeau, Olivier, Nick Dyer Whiteford, Carlo Vercellone, Ariel Kyrou, Antonella Corsani, Enzo Rullani, Yann Moulier Boutang & Maurizio Lazzarato. 2004. Capitalismo cognitivo, propiedad intelectual y creación colectiva. Traducción, Emmanuel Rodríguez López, Beñat Baltza & Antonio García Pérez-Cejuela. Madrid: Traficantes de Sueños

Brea, José Luis. 2007. “Cambio del régimen escópico: Del inconsciente óptico a la e-image”. Estudios Visuales 4: 146-63

Brea, José Luis. 2004. El tercer umbral: Estatuto de las prácticas artísticas en las sociedades del capitalismo cultural. Murcia: CENDEAC

Buden, Boris et al. 2008. Producción cultural y prácticas instituyentes: Líneas de ruptura en la crítica institucional. Traducción, Marcelo Expósito, Glòria Mèlich Bolet, Gala Pin Ferrando & Joaquín Barriendos. Madrid: Traficantes de Sueños

Carrillo Castillo, Jesús. 2008. “Las nuevas fábricas de la cultura: Los lugares de la creación y la producción cultural en la España contemporánea”. Bookcamping.cc, Biblioteca YP. http://bookcamping.cc/referencia/382-las-nuevas-fabricas

Echeverría Ezponda, Javier. 2011. “Creatividad e innovación: De las industrias culturales a la economía creativa”. Cadernos UFS Filosofia 13(9): 7-18

Howkins, John. 2001. The creative economy. London: Penguin

Martín Prada, Juan. 2008. “La creatividad de la multitud conectada y el sentido del arte en el contexto de la red 2.0”. Estudios Visuales 5: 66-79

Martínez Luna, Sergio. 2010. “La crítica de la cultura después de la cultura”. Estudios Visuales 5: 102-13

Mitchel, William John Thomas. 2003. “Mostrando el ver: Una crítica de la cultura visual”. Traducción de Pedro A. Cruz Sánchez. Estudios Visuales 1: 19-40

Mitchel, William John Thomas. 1995. “Interdisciplinarity and visual culture”. Art Bulletin 77(4): 540-44

Padró i Puig, Carla. 2003. “La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio”. En Museología crítica y arte contemporáneo, Vicente David Almazán Tomás & Jesús Pedro Lorente Lorente, coords. Zaragoza: Universidad de Zaragoza

Sassen, Saskia. 1999. La ciudad global: Nueva York, Londres, Tokio. Traducción Silvina Quintero. Buenos Aires: Eudeba

Yúdice, George. 2002. El recurso de la cultura: Usos de la cultura en la era global. Traducción, Gabriel Ventureira & Desiderio Navarro. Barcelona: Gedisa
Section
Articles