Sonar cities: A ludic of the urban

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2013-11-07
María Teresa García Sánchez

Abstract

The following text intends to revindicate a poetical, playful and liturgical dimension of the city as of an explicit case of application: the bell concerts performed over the last 25 years by a sound designer as Llorenç Barber. Employing an urban material, the bronzes from towers and bell towers from more than 200 cities all over the world, the multifocal proposal shows the city as a splendid instrument and the citizen as an interlocutor of a composive intention whose esthetic resolution urges unavoidably to a corporal collaboration. Trying to follow the trace of those particular public choreographies, we try to answer the next questions: what creative values are identified in the reception of those sound phenomenons on urban scale? In which sense do those experiences transform the relationship between the citizen in connection with the city itself and other public subjects? And finally, what suggestions could they supply to the sound design of urban space?

How to Cite

García Sánchez, María Teresa. 2013. “Sonar Cities: A Ludic of the Urban”. AusArt 1 (1-2). https://doi.org/10.1387/ausart.10387.
Abstract 311 | PDF (Español) Downloads 334

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

SOUNDSCAPE AND URBAN DESIGN, MULTIFOCAL CONCERT, BARBER, LLORENÇ (1948-)

References
Balzac, Honoré de. (1883) 1998. Dime como andas, te drogas, vistes y comes... y te diré quién eres. Trad. Paula Brines. Barcelona: Tusquets

Cage, John. (1962) 1967. “Interview with Roger Reynolds”. http://www.rogerreynolds.com/interviews.html. Orig. published in Generation Magazine

Certeau, Michel de (1980) 1996. La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. Trad. Alejandro Pescador, Ciudad de México: Universidad Iberoamericana

Delgado Ruiz, Manuel. 2007. Sociedades movedizas: Pasos hacia una antropología de las calles. Barcelona: Anagrama

Eco, Umberto. (1962) 1984. Obra abierta. Trad. Roser Berdagué. Barcelona: Planeta-Agostini
García Sánchez, María Teresa. 2011. “De la ciudad en vibración al ser resonante: Una investigación a propósito de los conciertos de campanas de Llorenç Barber” Tesis Univ. Politécnica de Madrid. http://oa.upm.es/12786/

Joseph, Isaac. 1999. Retomar la ciudad: El espacio público como lugar de la acción. Trad. Julián García González. Medellín: Universidad Nacional de Colombia

Leach, Edmund Ronald. (1976) 1993. Cultura y comunicación: La lógica de la conexión de los símbolos; Una introducción al uso del análisis estructuralista en la antropología social. Trad. Juan Oliver Sánchez Fernández. Madrid: Siglo XXI

López Cano, Rubén. 1997. Música plurifocal: Conciertos de ciudades de Llorenç Barber. Ciudad de México: JGH

Schuster, Jean. 1957. “Marcel Duchamp, vitae”. Le Surreéalisme, Même 2: 143-5

Virilio, Paul. 1999. El cibermundo, la política de lo peor. Trad. Mónica Poole. Madrid: Cátedra
Section
Articles