Critical and collaborative spatiality in artistic practices of a contextual nature The cases of Food and Womanhouse

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2015-01-01
Antonio Collados Alcaide

Abstract

In the sixties and seventies came a strong critique broadcast systems, circulation and exchange established in the art world. This formed a strongly linked between cultural activism to social movements that would lead to the emergence of institutional critique discourse and the proliferation of alternative cultural practices and platforms that tried to rethink concepts such as "public", democracy or qualities of space urban with a clear political intention. From these approaches, we propose to examine some pioneers examples who experimented with ways of collaborative spatial organization like Food and Womanhouse.

How to Cite

Collados Alcaide, Antonio. 2015. “Critical and Collaborative Spatiality in Artistic Practices of a Contextual Nature: The Cases of Food and Womanhouse”. AusArt 2 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.14003.
Abstract 557 | PDF (Español) Downloads 630

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

NEW INSTITUTIONALISM, CRITICAL SPATIALITY, PUBLIC ART, COLLABORATIVE ART, FEMINISM, FEMINIST ART INSTALLATIONS

References
Allen, Felicity, ed. 2011. Education. London: Whitechapel Gallery

Ault, Julie, ed. 2002 Alternative art, New York, 1965-1985: A cultural politics book for the social text collective. Minneapolis MN: University of Minnesota

Bajtín, Mijaíl Mijaïlovich. 1986. Problemas literarios y estéticos. Traducción, Alfredo Caballero. México: Fondo de Cultura Económica

Beck, Martin. 2002. "Alternative: Space". En Alternative Art, New York, 1965-1985: A cultural politics book for the social text collective, Julie Ault, ed. Minneapolis MN: University of Minnesota

Billing, Johanna et al., eds. 2007. Taking the matter into common hands: On contemporary art and collaborative practices. London: Black Dog

Blanco Casanova, Paloma et al., eds. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca

Broude, Norma & Mary Garrard, eds. 1996. The power of feminist art. Nueva York: Abrams

Collados Alcaide, Antonio, et al. 2009. Transductores: Pedagogías colectivas y políticas espaciales. Catálogo de la exposición. Granada: Centro José Guerrero

Deleuze, Gilles & Félix Guattari. 1985. El Anti-Edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós

Desacuerdos 6: Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. 2011. Donostia-San Sebastián: Arteleku

Ellsworth, Elizabeth. 1997. Teaching positions: Difference, pedagogy and the power of address. New York: Teachers College

Freire, Paulo. 2008. Pedagogía del oprimido. Traducción de Jorge Mellado. Madrid: Siglo XXI

García Canclini, Néstor.2010. "¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia?". Estudios Visuales 7. http://estudiosvisuales.net/revista/pdf/num7/02_canclini.pdf

Greenberg, Clement. 2002. Arte y cultura: (Ensayos críticos). Traducción de Justo G. Beramendi. Barcelona: Paidós

Laddaga, Reinaldo & Carlos Basualdo. 2009. "Experimental communities". Public 39 (spring), special issue "New communities", ed. Nina Möntmann

Laddaga, Reinaldo. 2006. Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo

Lippard, Lucy R. 2004. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Traducción, Mª Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal

Maset, Pierangelo. 2005. "Pedagogía del arte como forma práctica del arte: El concepto de las 'operaciones estéticas'". En Educación como mediación en centros de arte contemporáneo. C. Lidón Beltrán Mir, ed. Salamanca: Universidad de Salamanca

Morris, Catherine. 2002. "Food: El contexto". Trad., Carles Bellver Torlà. En Comer o no comer o Las relaciones del arte con la comida en el siglo XX. Comisarios, Darío Corbeira, Carlos Jiménez & Eugeni Bonet. Salamanca: Consorcio Salamanca

Morris, Catherine 1999. Food: an exhibition by white columns. Köln: Walter König

O'Neill, Paul & Mick Wilson, eds. 2010. Curating and the educational turn. London: Open

Parramón Arimany, Ramón. 2003. "Arte, participación y espacio público". Models de participació en xarxa-Jornada d´innovació estratégica, 5 oct. http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Espacio%20publico%20y%20participacion.pdf

Preciado, Paul Beatriz. 2004. "Género y performance". Zehar 54. http://www.hartza.com/performance.pdf

Rodrigo Montero, Javier. 2007. "Educación artística y prácticas artístico-colaborativas: territorios de cruce transversales". En Arte contemporáneo y educación: un diálogo abierto. Valladolid: Junta de Castilla y León. https://app.box.com/shared/4vd9kugpfe/1/24434306/256758988

Rodrigo Montero, Javier. 2011. "Políticas de colaboración y prácticas culturales: Redimensionar el trabajo del arte colaborativo y las pedagogías". En Inmersiones 2010, 230-49. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava. https://app.box.com/s/zpg13euxvvgle7xe05gt

Rogoff, Irit. 2008. "Turning". E-flux 40 http://www.e-flux.com/journal/turning/

Rogoff, Irit, Angelika Nollert, Bart De Baere et al., eds. 2006. A.C.A.D.E.M.Y. Visual essays, Ulí Aigner et al. Frankfurt: Revolver

Sánchez de Serdio, Aida. 2010. "Arte y educación: diálogos y antagonismos". Revista Iberoamericana de Educación 52:12
Section
Articles