Critical and collaborative spatiality in artistic practices of a contextual nature The cases of «Food» and «Womanhouse»
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In the sixties and seventies came a strong critique broadcast systems, circulation and exchange established in the art world. This formed a strongly linked between cultural activism to social movements that would lead to the emergence of institutional critique discourse and the proliferation of alternative cultural practices and platforms that tried to rethink concepts such as 'public', democracy or qualities of space urban with a clear political intention. From these approaches, we propose to examine some pioneers examples who experimented with ways of collaborative spatial organization like «Food» and «Womanhouse».
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
NEW INSTITUTIONALISM, CRITICAL SPATIALITY, PUBLIC ART, COLLABORATIVE ART, FEMINISM, FEMINIST ART INSTALLATIONS
Ault, Julie, ed. 2002. Alternative art New York 1965-1985: A cultural politics book for the social text collective. Minneapolis MN: University of Minnesota
Bajtín, Mijaíl Mijaïlovich. (1938) 1986. Problemas literarios y estéticos. Traducción, Alfredo Caballero. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Beck, Martin. 2002. «Alternative: Space». En Alternative art New York 1965-1985: A cultural politics book for the social text collective, Julie Ault, ed. Minneapolis MN: University of Minnesota
Billing, Johanna et al., eds. 2007. Taking the matter into common hands: On contemporary art and collaborative practices. London: Black Dog
Blanco Casanova, Paloma et al., ed. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca
Broude, Norma & Mary Garrard, eds. 1996. The power of feminist art. New York: Abrams
Carrillo, Jesús, ed. 2011. «Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español», número monográfico Desacuerdos 6. https://n9.cl/q3fln
Collados Alcaide, Antonio et al. 2009. Transductores: Pedagogías colectivas y políticas espaciales. Catálogo de la exposición. Granada: Centro José Guerrero
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. 1985. El anti-Edipo: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós
Ellsworth, Elizabeth. 1997. Teaching positions: Difference, pedagogy and the power of address. New York: Teachers College
Freire, Paulo. 2008. Pedagogía del oprimido. Traducción de Jorge Mellado. Madrid: Siglo XXI
García Canclini, Néstor.2010. «¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia?». Estudios Visuales 7. https://n9.cl/uap4ee
Greenberg, Clement. 2002. Arte y cultura (Ensayos críticos). Traducción de Justo G. Beramendi. Barcelona: Paidós
Laddaga, Reinaldo & Carlos Basualdo. 2009. «Experimental communities». «New communities», ed. Nina Möntmann, special issue Public 39
Laddaga, Reinaldo. 2006. Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo
Lippard, Lucy R. 2004. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Traducción, María Luz Rodríguez Olivares. Madrid: Akal
Maset, Pierangelo. 2005. «Pedagogía del arte como forma práctica del arte: El concepto de las 'operaciones estéticas'». En Educación como mediación en centros de arte contemporáneo. C. Lidón Beltrán Mir, ed. Salamanca: Universidad de Salamanca
Morris, Catherine. 2002. «'Food': El contexto». Trad., Carles Bellver Torlà. En Comer o no comer o Las relaciones del arte con la comida en el siglo XX. Comisarios, Darío Corbeira, Carlos Jiménez & Eugeni Bonet. Salamanca: Consorcio Salamanca
Morris, Catherine 1999. «Food»: An exhibition by white columns. Köln: Walter König
O'Neill, Paul & Mick Wilson, eds. 2010. Curating and the educational turn. London: Open
Parramón Arimany, Ramón. 2003. «Arte, participación y espacio público». Models de participació en xarxa, Jornada d'Innovació Estratégica, 5 oct. https://n9.cl/o16u4
Preciado, Paul Beatriz. 2004. «Género y performance». Zehar 54. https://n9.cl/b5bf9
Rodrigo Montero, Javier. 2007. «Educación artística y prácticas artístico-colaborativas: Territorios de cruce transversales«». En Arte contemporáneo y educación: Un diálogo abierto. Valladolid: Junta de Castilla y León. https://n9.cl/s6ona
Rodrigo Montero, Javier. 2011. «Políticas de colaboración y prácticas culturales: Redimensionar el trabajo del arte colaborativo y las pedagogías». En Inmersiones 2010, 230-249. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava. https://n9.cl/v4b82
Rogoff, Irit. 2008. «Turning». E-flux 40. http://www.e-flux.com/journal/turning/
Rogoff, Irit, Angelika Nollert, Bart De Baere et al., eds. 2006. A.C.A.D.E.M.Y.: Visual essays. Ulí Aigner et al. Frankfurt: Revolver
Sánchez de Serdio, Aida. 2010. «Arte y educación: Diálogos y antagonismos». Revista Iberoamericana de Educación 52: 12

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.