The artist's approach to society and everyday life after the emergence of the performativity concept

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2015-02-19
Sandra Villar Amigo

Abstract

Pierre Bourdieu (2002) compared the concept of artistic field with the term "game", which implied the existence of status, goals and strategies to achieve them. The analysis of terms such as habitus and comparison of different parameters can locate specific relationships have been transformed in the last three centuries and establish the areas that hinder or favor the approach of art to citizens. Thus , the transition from a creative artist with a public viewer is evidence of an artist as an individual in a society, which generate art. Whereas the origin of important modifications in the term "performative " coined by John L.Austin , the impact of the theories about the term artistic and social practice is studied. Performativity is presented as a trigger for the breakdown of limits between artist - work - public component.

How to Cite

Villar Amigo, Sandra. 2015. “The artist’s Approach to Society and Everyday Life After the Emergence of the Performativity Concept”. AusArt 2 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.14017.
Abstract 397 | PDF (Español) Downloads 1806

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PERFORMATIVITY, QUOTIDIAN, SOCIETY, SOCIAL ROLE, ARTISTIC FIELD

References
Agirre Arriaga, Imanol. 2005. Teorías y prácticas en educación artística: Ideas para una revisión pragmatista de la experiencia estética. Barcelona: Octaedro

Arrieta Urtizberea, Iñaki. 2014. La sociedad ante los museos: Públicos, usuarios y comunidades locales. Bilbao: Universidad del País Vasco

Austin, John Langshaw. (1962) 1982. Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. compilado por J.O. Urmson; traducción de Genaro R. Carrió & Eduardo A. Rabossi. Barcelona: Paidós

Barthes, Roland.1987. "La muerte del autor". En El susurro del lenguaje: Más allá de la palabra y de la escritura. Traducción de C. Fernández Medrano. Barcelona: Paidós

Bourdieu, Pierre. 1997. "La economía de los bienes simbólicos". En Razones prácticas: Sobre la teoría de acción. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama

Bourdieu, Pierre. 2002. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, Pierre. 2012. La distinción. Versión española de Mª Carmen Ruiz de Elvira. Madrid: Taurus

Butler, Judith. 2001. El género en disputa: Feminismo y la subversión de la identidad. Traducción de Mª Antonia Muñoz. Barcelona: Paidós

Butler, Judith. (1993) 2002. "Críticamente subversiva". En Sexualidades transgresoras: Una antología de estudios queer, Rafael M. Mérida Jiménez ed. Barcelona: Icaria. Pub. orig.: "Critical queer". A Journal of Lesbian and Gay Studies 1]

Butler, Judith. 2002. Cuerpos que importan: Sobre los límites materiales y discursivos del 'sexo'. Traducción, Alcira Bixio. Barcelona: Paidós

Foucault, Michael. 2005. Historia de la sexualidad 1: La voluntad del saber. Traducción de Ulises Guiñazú. Madrid: Siglo XXI

Holz, Hans Heinz. 1979. De la obra de arte a la mercancía. Versión castellana de Joan Valls i Royo. Barcelona: Gustavo Gili

Lippard, Lucy R. & John Chandler. (1968) 2010. "La desmaterialización del arte". Trad. por A. Sandoval. Arsenal de Imágenes y Choros (blog), 13 abril. http://arsenaldeimagenesychoros.blogspot.com/2010/04/la-desmaterializacion-del-arte.html. Pub. orig.: Art International 12(2): 46-50

Poli, Francesco. 1975. Producción artística y mercado. Versión de Jaume Forga. Barcelona: Gustavo Gili
Section
Articles