Creative dance The role of material and imagination

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2015-07-13
Susana Pérez Testor
Anna Griñó Roca

Abstract

Creative dance is a basic formation with the purpose of serving as an exploration and reflection guide on how to make and conceive motion. It contributes to the knowledge of the body, the repertoire of movements and the development of the creative abilities of each person. The corporal conscience can transform the most rigid movements into pleasant movements, thus enjoying an adequate physical health. This encounter with dance changes the perception of ¨well-being¨ at any age, from early childhood to old age, as well as different types of groups since practical exercises give the possibility to know and accept ourselves. One of the resources that is used in creative dance, is the development of the imagination from materials that inspire you to find new moves which are incorporated into the personal body repertoire.

How to Cite

Pérez Testor, Susana, and Anna Griñó Roca. 2015. “Creative Dance: The Role of Material and Imagination”. AusArt 3 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.14380.
Abstract 24809 | PDF (Español) Downloads 5929

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CREATIVE DANCE, IMAGINATION, MATERIAL, MOVEMENT REPERTOIRE

References
Bartal, Leah & Nira Ne'eman. 2010. Conciencia del movimiento y creatividad. Madrid: Dilema

Bianco, Silvia y Iramar Rodrigues. 2013. El aporte de la rítmica Jaques-Dalcroze en la edad preescolar. Eufonía, 59: 71-7

Brazelton, T. Berry. 1993. La relación más temprana: Padres, bebés y el drama del apego inicial. Barcelona: Paidós

Cantavella, Francesc. 2006. Desenvolupament i salud mental: El valor de l'atenció en la primera infància. Barcelona: Universitat de Barcelona

Cerny, Sandra. 2011. Coreografía. Método básico de creación de movimiento. Barcelona: Paidotribo

Dereux, Veronique. 2005. L'éveil à la danse chez le jeune enfant: Pédagogie éducative et artistique. Paris: L'Hartmann

Dereux, Veronique. 2010. La première année d'éveil à la danse: Chez l'enfant de quatre ans. Paris: L'Hartmann

Dinold, Maria. 2014. "The Impact of Dance and creative activities on the quality of life of individuals with disabilities". Pp. 22-6 en Applied Kinesiology, eds. D. Milanovic, & G. Sporis. Zagreb: University of Zagreb

Franklin, Eric. N. 2013. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics

Fux, María. 1979. Danza, experiencia de vida. 2ª ed. Buenos Aires: Paidós

Gough, Maria. 1999. Knowing Dance: a guide for creative teaching. London: Dance Books

Guerber, Nicole, Claudine Leray & Annick Maucouvert. 2000. Danza: De la escuela... a las asociaciones deportivas. Lérida: Ágonos

Joyce, Mary. 1987. Técnica de danza para niños. Barcelona: Martínez Roca

Laban, Rudolf. 1984. Danza educativa moderna. Barcelona: Paidós

Laban, Rudolf.1987. El dominio del movimiento. Madrid: Fundamentos

Lee, Jounghwa, J. Han, Ko Bommna & Boni Boswell. 2013. "Effects of creative Dance on students self-expression and perceptions of Dance". International Journal of Applied Sports Sciences 25: 68-77

Motos, Tomás, y Leopoldo. G. Aranda. 2001. Práctica de la expresión corporal. Ciudad Real: Ñaque

Pérez-Testor, Susana, Josep Cabedo Sanromà, Anna Griñó Roca y Elisa Guerra Bálic. 2014. "El dibujo de la figura humana como instrumento de evaluación de la autoexigencia en alumnos de danza". Pp. 549-54 en La investigación en danza 2014. Valencia: Mahali

Riart i Vendrell, Joan, coord. 2014. Manuals pràctics de Psicomotricitat i Llenguatge des de 3 anys fins a 8 anys. Quadern 4: Comunicació. Barcelona: Trialba

Robinson, Jacqueline. 1979. Mon enfant et la danse. Paris: Éditions Universitaires

Robinson, Jacqueline. 1993. L' enfant et la danse. 2ª ed. Paris: Éditions Universitaires

Schinca Quereilhac, Marta. 2002. Expresión corporal: Técnica y expresión del movimiento. 3ª ed. Barcelona: Praxis

Stanislavski, Konstantin. (1966) 1999. Manual del actor. México: Diana

Thamers, Eric. 1984. "Una concepció del moviment i de la dansa creativa: Rudolf von Laban". Apunts Educació Física i Esports 11: 18-22

Trias Llongueres, Nuria, Susana Pérez Testor y Luis Filella García. 2014. Juegos de música y expresión corporal. 13ª ed. Barcelona: Parramón
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)