The floors of the dance Staged autoetnographies by Frederick Wiseman
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2015-07-13
Eneko Lorente Bilbao
Bárbara Díaz Ríos
Bárbara Díaz Ríos
Abstract
Filmmaker Frederick Wiseman has been mapped, throughout his long cinematic journey, the form and the life of institutions. In this particular film territory, dance connects the institutional space with the prosaic and anonymous ground of everyday life of the city and its many tours. These samall choreographies, embedded into the heart of institutions, have the corrosive force of an estrangement, through which the dance produces and imagines overflows of the sensitive of a situation. They also update the exercise of a gaze that works as a detailed autoethnography of contemporary tensions.
How to Cite
Lorente Bilbao, Eneko, and Bárbara Díaz Ríos. 2015. “The Floors of the Dance: Staged Autoetnographies by Frederick Wiseman”. AusArt 3 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.14758.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
WISEMAN, FREDERICK, CINEMA, CITY, DANCE, CHOREOGRAPHY, STAGING
References
Ardenne, Paul. 2006. Un arte contextual: La creación artística en medio urbano, en situación de intervención, de participación. Traducción, Françoise Mallier. Murcia: Cendeac
Bardet, Marie. 2012. Pensar con mover: Un encuentro entre danza y filosofía. Traducción, Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus
Barthes, Roland et al. 1970. Lo verosímil. Traducción directa del francés por Beatriz Dorriots. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo
Bazin, André. (1961) 2001. ¿Qué es el cine? Versión española realizada por José Luis López Muñoz. Madrid: Rialp
Brecht, Bertolt. (1947) 2004. Escritos sobre el teatro. Traducción, selección y prólogo Genoveva Dieterich. Madrid: Alba
Català Domènech, Josep M. 2000. «El film-ensayo: La didáctica como una actividad subversiva». Archivos de la Filmoteca: Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen 34: 79-97
Cunningham, Merce. 2013. «Espacio, tiempo y danza». En Lecturas sobre danza y coreografía, Isabel de Naverán & Amparo Écija, eds., 183-187. Madrid: Artea
De Man, Paul. 1996. El concepto de ironía. Valencia: Episteme
Didi-Huberman, Georges. 2014. Blancas inquietudes. Santander: Contracampo
Fischer-Richter, Erika. 2014. Estética de lo performativo. Madrid: Abada
Font, Domènec. 2012. Cuerpo a cuerpo: Radiografías del cine contemporáneo. Barcelona: Círculo de lectores
Foucault, Michael. (1975) 2012. Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Ciudad de México: Siglo XXI
Guattari, Félix y Suely Rolnik. 1986. Micropolítica: Cartografías do desejo. Petrópolis, Brasil: Vozes
Haesbaert, Rogério. 2004. O mito da desterritorializaçao: Do ‘fin dos territorios’ á multiterritiralidade. Río de Janeiro: Bertrand
Hjelmslev, Louis. 1974. Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos
Lefebvre, Henri. (1974) 2013. La producción del espacio. Prólogo de Ion Martínez Lorea; introducción y traducción de Emilio Martínez Gutiérrez. Madrid: Capitán Swing. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v3n0.880
Lepecki, André. 2010. «The body as archive: Will to re-enact and the afterlives of dances». Dance Research Journal 42(2): 28-48. https://doi.org/10.1017/S0149767700001029
Lepecki, André. 2009. Agotar la danza: Performance y política del movimiento. Traducción de Antonio Fernández Lera. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares
Liddell, Angélica. 2014. El sacrificio como acto poético. San Sebastián: Continta me Tienes
Monnier, Mathilde, Jean-Luc Nancy & Claire Denis. 2005. Allitérations: Conversations sur la danse. Paris: Galilée
Ortega, María Luisa, coord. 2005. Nada es lo que parece: Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España. Madrid: Ocho y Medio
Prelorán, Jorge. 2006. El cine etnobiográfico. Buenos Aires: Catálogos
Renov, Michael. 2004. The subject of documentary. Minneapolis MN: University of Minnesota
Ricoeur, Paul. 1976. Interpretation theory: Discourse and the surplus of meaning. Fort Worth TX: Texas Christian University
Rosset, Clement. 2004. Lo real: Tratado de la idiotez. Traducción e introducción de Rafael del Hierro. Madrid: Pre-textos
Rusell, Catherine. 1999. «Autoethnography: Journeys of the self». En Experimental ethnography: The work of film in the age of video, 275-314. Durham: Duke University. https://doi.org/10.1215/9780822396680-015
Sánchez Martínez, José Antonio. 2013. «La mirada y el tiempo» . En Lecturas sobre danza y coreografía, Isabel de Naverán & Amparo Écija, eds., 175-183. Madrid: Artea
Schutz, Alfred. (1945) 1962. «On multiple realities». En Collected papers, 207-259. La Haya: Martinus Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2851-6_9
Todorov, Tzvetan. (1996) 2000. Los abusos de la memoria. Traducción de Miguel Salazar. Buenos Aires: Paidós
Weinrichter López, Antonio A. 2004. Desvíos de lo real: El cine de no ficción. Madrid: T&B
Weinrichter López, Antonio A. et al. 2007. La forma que piensa: Tentativas en torno al cine-ensayo. Iruñea-Pamplona: Gobierno de Navarra
Bardet, Marie. 2012. Pensar con mover: Un encuentro entre danza y filosofía. Traducción, Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus
Barthes, Roland et al. 1970. Lo verosímil. Traducción directa del francés por Beatriz Dorriots. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo
Bazin, André. (1961) 2001. ¿Qué es el cine? Versión española realizada por José Luis López Muñoz. Madrid: Rialp
Brecht, Bertolt. (1947) 2004. Escritos sobre el teatro. Traducción, selección y prólogo Genoveva Dieterich. Madrid: Alba
Català Domènech, Josep M. 2000. «El film-ensayo: La didáctica como una actividad subversiva». Archivos de la Filmoteca: Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen 34: 79-97
Cunningham, Merce. 2013. «Espacio, tiempo y danza». En Lecturas sobre danza y coreografía, Isabel de Naverán & Amparo Écija, eds., 183-187. Madrid: Artea
De Man, Paul. 1996. El concepto de ironía. Valencia: Episteme
Didi-Huberman, Georges. 2014. Blancas inquietudes. Santander: Contracampo
Fischer-Richter, Erika. 2014. Estética de lo performativo. Madrid: Abada
Font, Domènec. 2012. Cuerpo a cuerpo: Radiografías del cine contemporáneo. Barcelona: Círculo de lectores
Foucault, Michael. (1975) 2012. Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Ciudad de México: Siglo XXI
Guattari, Félix y Suely Rolnik. 1986. Micropolítica: Cartografías do desejo. Petrópolis, Brasil: Vozes
Haesbaert, Rogério. 2004. O mito da desterritorializaçao: Do ‘fin dos territorios’ á multiterritiralidade. Río de Janeiro: Bertrand
Hjelmslev, Louis. 1974. Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos
Lefebvre, Henri. (1974) 2013. La producción del espacio. Prólogo de Ion Martínez Lorea; introducción y traducción de Emilio Martínez Gutiérrez. Madrid: Capitán Swing. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v3n0.880
Lepecki, André. 2010. «The body as archive: Will to re-enact and the afterlives of dances». Dance Research Journal 42(2): 28-48. https://doi.org/10.1017/S0149767700001029
Lepecki, André. 2009. Agotar la danza: Performance y política del movimiento. Traducción de Antonio Fernández Lera. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares
Liddell, Angélica. 2014. El sacrificio como acto poético. San Sebastián: Continta me Tienes
Monnier, Mathilde, Jean-Luc Nancy & Claire Denis. 2005. Allitérations: Conversations sur la danse. Paris: Galilée
Ortega, María Luisa, coord. 2005. Nada es lo que parece: Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España. Madrid: Ocho y Medio
Prelorán, Jorge. 2006. El cine etnobiográfico. Buenos Aires: Catálogos
Renov, Michael. 2004. The subject of documentary. Minneapolis MN: University of Minnesota
Ricoeur, Paul. 1976. Interpretation theory: Discourse and the surplus of meaning. Fort Worth TX: Texas Christian University
Rosset, Clement. 2004. Lo real: Tratado de la idiotez. Traducción e introducción de Rafael del Hierro. Madrid: Pre-textos
Rusell, Catherine. 1999. «Autoethnography: Journeys of the self». En Experimental ethnography: The work of film in the age of video, 275-314. Durham: Duke University. https://doi.org/10.1215/9780822396680-015
Sánchez Martínez, José Antonio. 2013. «La mirada y el tiempo» . En Lecturas sobre danza y coreografía, Isabel de Naverán & Amparo Écija, eds., 175-183. Madrid: Artea
Schutz, Alfred. (1945) 1962. «On multiple realities». En Collected papers, 207-259. La Haya: Martinus Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2851-6_9
Todorov, Tzvetan. (1996) 2000. Los abusos de la memoria. Traducción de Miguel Salazar. Buenos Aires: Paidós
Weinrichter López, Antonio A. 2004. Desvíos de lo real: El cine de no ficción. Madrid: T&B
Weinrichter López, Antonio A. et al. 2007. La forma que piensa: Tentativas en torno al cine-ensayo. Iruñea-Pamplona: Gobierno de Navarra
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0003-2857-7242