The floors of the dance Staged autoetnographies by Frederick Wiseman

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2015-07-13
Eneko Lorente Bilbao
Bárbara Díaz Ríos

Abstract

Filmmaker Frederick Wiseman has been mapped, throughout his long cinematic journey, the form and the life of institutions. In this particular film territory, dance connects the institutional space with the prosaic and anonymous ground of everyday life of the city and its many tours. These samall choreographies, embedded into the heart of institutions, have the corrosive force of an estrangement, through which the dance produces and imagines overflows of the sensitive of a situation. They also update the exercise of a gaze that works as a detailed autoethnography of contemporary tensions.

How to Cite

Lorente Bilbao, Eneko, and Bárbara Díaz Ríos. 2015. “The Floors of the Dance: Staged Autoetnographies by Frederick Wiseman”. AusArt 3 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.14758.
Abstract 715 | PDF (Español (España)) Downloads 638

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

WISEMAN, FREDERICK, CINEMA, CITY, DANCE, CHOREOGRAPHY, STAGING

References
Ardenne, Paul. 2006. Un arte contextual: La creación artística en medio urbano, en situación de intervención, de participación. Traducción, Françoise Mallier. Murcia: Cendeac

Bardet, Marie. 2012. Pensar con mover: Un encuentro entre danza y filosofía. Traducción, Pablo Ires. Buenos Aires: Cactus

Barthes, Roland et al. 1970. Lo verosímil. Traducción directa del francés por Beatriz Dorriots. Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo

Bazin, André. (1961) 2001. ¿Qué es el cine? Versión española realizada por José Luis López Muñoz. Madrid: Rialp

Brecht, Bertolt. (1947) 2004. Escritos sobre el teatro. Traducción, selección y prólogo Genoveva Dieterich. Madrid: Alba

Català Domènech, Josep M. 2000. «El film-ensayo: La didáctica como una actividad subversiva». Archivos de la Filmoteca: Revista de Estudios Históricos sobre la Imagen 34: 79-97

Cunningham, Merce. 2013. «Espacio, tiempo y danza». En Lecturas sobre danza y coreografía, Isabel de Naverán & Amparo Écija, eds., 183-187. Madrid: Artea

De Man, Paul. 1996. El concepto de ironía. Valencia: Episteme

Didi-Huberman, Georges. 2014. Blancas inquietudes. Santander: Contracampo

Fischer-Richter, Erika. 2014. Estética de lo performativo. Madrid: Abada

Font, Domènec. 2012. Cuerpo a cuerpo: Radiografías del cine contemporáneo. Barcelona: Círculo de lectores

Foucault, Michael. (1975) 2012. Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Ciudad de México: Siglo XXI

Guattari, Félix y Suely Rolnik. 1986. Micropolítica: Cartografías do desejo. Petrópolis, Brasil: Vozes

Haesbaert, Rogério. 2004. O mito da desterritorializaçao: Do ‘fin dos territorios’ á multiterritiralidade. Río de Janeiro: Bertrand

Hjelmslev, Louis. 1974. Prolegómenos a una teoría del lenguaje. Madrid: Gredos

Lefebvre, Henri. (1974) 2013. La producción del espacio. Prólogo de Ion Martínez Lorea; introducción y traducción de Emilio Martínez Gutiérrez. Madrid: Capitán Swing. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v3n0.880

Lepecki, André. 2010. «The body as archive: Will to re-enact and the afterlives of dances». Dance Research Journal 42(2): 28-48. https://doi.org/10.1017/S0149767700001029

Lepecki, André. 2009. Agotar la danza: Performance y política del movimiento. Traducción de Antonio Fernández Lera. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá de Henares

Liddell, Angélica. 2014. El sacrificio como acto poético. San Sebastián: Continta me Tienes

Monnier, Mathilde, Jean-Luc Nancy & Claire Denis. 2005. Allitérations: Conversations sur la danse. Paris: Galilée

Ortega, María Luisa, coord. 2005. Nada es lo que parece: Falsos documentales, hibridaciones y mestizajes del documental en España. Madrid: Ocho y Medio

Prelorán, Jorge. 2006. El cine etnobiográfico. Buenos Aires: Catálogos

Renov, Michael. 2004. The subject of documentary. Minneapolis MN: University of Minnesota

Ricoeur, Paul. 1976. Interpretation theory: Discourse and the surplus of meaning. Fort Worth TX: Texas Christian University

Rosset, Clement. 2004. Lo real: Tratado de la idiotez. Traducción e introducción de Rafael del Hierro. Madrid: Pre-textos

Rusell, Catherine. 1999. «Autoethnography: Journeys of the self». En Experimental ethnography: The work of film in the age of video, 275-314. Durham: Duke University. https://doi.org/10.1215/9780822396680-015

Sánchez Martínez, José Antonio. 2013. «La mirada y el tiempo» . En Lecturas sobre danza y coreografía, Isabel de Naverán & Amparo Écija, eds., 175-183. Madrid: Artea

Schutz, Alfred. (1945) 1962. «On multiple realities». En Collected papers, 207-259. La Haya: Martinus Nijhoff. https://doi.org/10.1007/978-94-010-2851-6_9

Todorov, Tzvetan. (1996) 2000. Los abusos de la memoria. Traducción de Miguel Salazar. Buenos Aires: Paidós

Weinrichter López, Antonio A. 2004. Desvíos de lo real: El cine de no ficción. Madrid: T&B

Weinrichter López, Antonio A. et al. 2007. La forma que piensa: Tentativas en torno al cine-ensayo. Iruñea-Pamplona: Gobierno de Navarra
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.