You are here

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-02-25
José Luis Espejo Díaz

Abstract

This article talks about listening in three contexts: an auditorium, a museum and the space between them. The text shows in one hand the auditorium, as an architectural device, capable of an internalization of aesthetic and social imperatives in the same way it does the hospital and the museum. On the other hand seeks to present alternatives to the dynamics of attention and separation imposed by the device seeking solutions both in the artistic field and the daily life.

How to Cite

Espejo Díaz, José Luis. 2016. “You Are Here”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15930.
Abstract 519 | PDF (Español) Downloads 686

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

RESONANCE, MOVEMENT, ATTENTION, SOUND, SPACE

References
Agamben, Giorgio. (2014) 2006. "¿Qué es un dispositivo?". Traducción de Mercedes Ruvituso. http://ayp.unia.es/r08/IMG/pdf/agamben-dispositivo.pdf

Andrés González-Cobo, Ramón. 2012. Diccionario de música, mitología, magia y religión. Madrid: Acantilado
Augé, Marc. 2009. El elogio a la bicicleta. Barcelona: Gedisa

Blesseer, Barry & Linda Ruth Salter. 2006. Spaces speak, are you listening? Experiencig Aural Architecture. Cambridge MA: MIT

Bull, Michael. 2004. "Soundscapes of the Car: A critical Study of automobile Habitation". En The Auditory Culture Reader, Michael Bull and Les Back (eds.), 357-74. Oxford: Berg

Bull, Michael. 2007. Sound Moves. London: Routledge

Champ Libre. 2006. Cité Invisible [Invisible City], Manifestation Internationale Vidéo et Art Électronique (7e. Montréal) www.champlibre.com

Crary, Jonathan. 2008. Suspensiones de la percepción: Atención, espectáculo y cultura moderna. Traducción, Yaiza Hernández Velázquez. Madrid: Akal

Forsyth, Michael. 1985. Building for Music: The Architect, the Musician, and the Listener from the seventeenth century to the present. Cambridge MA: Cambridge University Press

Foucault, Michel. 1994. Dits et écrits 1954-1988. Paris: Gallimard

Foucault, Michel. 2002. Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI

Harvey, David. 2008. "Consumismo, espectáculo y ocio". En París, capital de la modernidad, traducción de José María Amoroto Salido, 271-88. Madrid: Akal

López Gómez, Francisco. 2001. "Blind Listening". En The book of Music and Nature, David Rothenberg & Marta Ulvaeus, eds., 163-8. Middletown, CT: Wsleyan University

López Gómez, Francisco. 2010 "Contra el escenario" en ARTe SONoro, 109. Madrid: La Casa Encendida

Mumford, Lewis. 2014. Arte y Técnica. Traducción del inglés de Federico Corriente. Logroño: Pepitas de Calabaza

Muñoz Alonso, María Dolores. 2010. "De hospital a museo: Las sucesivas transformaciones de un hospital inacabado, el Hospital General de Madrid". Tesis Univ. Politécnica de Madrid

Sterne, Jonathan. 2008. "Música programada y políticas del espacio público". En La música que con se escucha, ed. de Marta García Quiñones. Barcelona: Orquesta del Caos

"The 'Telharmonium' or 'Dynamophone' Thaddeus Cahill, USA 1897". 2015. 120 Years of Electronic Music: The history of electronic music from 1800 to 2015 (blog). Última modificación 19 nov. 2015 http://120years.net/the-telharmonium-thaddeus-cahill-usa-1897/

Thompson, Emily. 2004. Soundscape of Modernity. Cambridge, MA: MIT

Tiqqun (Grupo). 2012. "Podría surgir una metafísica crítica como de ciencia de los dispositivos…". En Contribución a la guerra en curso, traducción de Javier Palacio Tauste. Madrid: Errata Naturae

Van Drie, Melissa. 2015. "Hearing through the theatrophone: Sonically constructed spaces and embodied listening in late 19th century French theatre". Special issue: Functional Sounds Sound Effects Journal 5, n.1
Section
Articles