Visual noise The saturation of images in contemporaneity
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-02-25
Edurne González Ibáñez
Abstract
Contemporary society is defined by the over-production and consumption of images, which configure one of the foundations of what has been called visual culture. The speed of the current re-production of images saturates our capacity to discern and interpret, thus leading to situations in which our ability to assimilate is overflown and we lack the substantial time for developing a critical gaze. In this situation of spectacular densification of the iconosphere, we propose the term "visual noise" as a metaphor of this circumstance of over-exposition to the audiovisual maze, to which we find ourselves continuously subjected. The acceleration of events and the technological transformation, together with their consequences, have therefore become departing points for certain artistic practices. These practices aim at making visible the issues that a society burdened with the over-use (abuse) of images and the repetition of contents must endure.
How to Cite
González Ibáñez, Edurne. 2016. “Visual Noise: The Saturation of Images in Contemporaneity”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15964.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
IMAGE, OVER-PRODUCTION, DROMOLOGY, VISUAL NOISE
References
Benegas, Noni. 1995. "Teoría de la velocidad". En Media Culture, Claudia Giannetti, ed., 61-69. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
Claudia Giannetti, ed. 1995. Media Culture. Exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España (sept.-nov. 1995). Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
Didi-Huberman, George. 2013. "Cómo abrir los ojos". Prólogo a Desconfiar de las imágenes. Harun Farocki, traducción Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra
Farocki, Harun. 2013. Desconfiar de las imágenes. Traducción, Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra
Flusser, Vilém. 2001. Una filosofía de la fotografía. Traducción, Thomas Schilling. Madrid: Síntesis
Fontcuberta, Joan. 2015. La cámara de Pandora: La fotografí@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili
Gubern, Román. 1987. La mirada opulenta: Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili
Hernández-Navarro, Miguel Ángel et al. 2008. Heterocronías: Tiempo, Arte y Arqueologías del presente. Murcia: Cendeac
Huxley, Aldous. (1932) 2004. Un mundo feliz. Traducción de Ramón Hernández. Madrid: Debolsillo Contemporánea
Ribalta i Delgado, Jorge, ed. 2004. Efecto Real: Debates posmodernos sobre fotografía. Traducción de Elena Llorens Pujol. Barcelona: Gustavo Gili
Steyerl, Hito. 2014 Los condenados de la pantalla. Traducción, Marcelo Expósito. Buenos Aires: Caja Negra
Virilio, Paul. 1995. "Dromología, la lógica de la carrera: Una conversación con Giacio Daghini". En Media Culture, exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España, sept.-nov. 1995. Claudia Giannetti, ed., 78-84. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
Virilio, Paul. 2005. Lo que viene. Traducción de Miguel Lancho. Madrid: Arena
Virilio, Paul & Enrico Baj. 2010. Discurso sobre el horror en el arte. Traducción de Giulio Scafa Madrid: Casimiro
Claudia Giannetti, ed. 1995. Media Culture. Exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España (sept.-nov. 1995). Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
Didi-Huberman, George. 2013. "Cómo abrir los ojos". Prólogo a Desconfiar de las imágenes. Harun Farocki, traducción Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra
Farocki, Harun. 2013. Desconfiar de las imágenes. Traducción, Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra
Flusser, Vilém. 2001. Una filosofía de la fotografía. Traducción, Thomas Schilling. Madrid: Síntesis
Fontcuberta, Joan. 2015. La cámara de Pandora: La fotografí@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili
Gubern, Román. 1987. La mirada opulenta: Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili
Hernández-Navarro, Miguel Ángel et al. 2008. Heterocronías: Tiempo, Arte y Arqueologías del presente. Murcia: Cendeac
Huxley, Aldous. (1932) 2004. Un mundo feliz. Traducción de Ramón Hernández. Madrid: Debolsillo Contemporánea
Ribalta i Delgado, Jorge, ed. 2004. Efecto Real: Debates posmodernos sobre fotografía. Traducción de Elena Llorens Pujol. Barcelona: Gustavo Gili
Steyerl, Hito. 2014 Los condenados de la pantalla. Traducción, Marcelo Expósito. Buenos Aires: Caja Negra
Virilio, Paul. 1995. "Dromología, la lógica de la carrera: Una conversación con Giacio Daghini". En Media Culture, exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España, sept.-nov. 1995. Claudia Giannetti, ed., 78-84. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo
Virilio, Paul. 2005. Lo que viene. Traducción de Miguel Lancho. Madrid: Arena
Virilio, Paul & Enrico Baj. 2010. Discurso sobre el horror en el arte. Traducción de Giulio Scafa Madrid: Casimiro
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.