Visual noise The saturation of images in contemporaneity

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-02-25
Edurne González Ibáñez

Abstract

Contemporary society is defined by the over-production and consumption of images, which configure one of the foundations of what has been called visual culture. The speed of the current re-production of images saturates our capacity to discern and interpret, thus leading to situations in which our ability to assimilate is overflown and we lack the substantial time for developing a critical gaze. In this situation of spectacular densification of the iconosphere, we propose the term "visual noise" as a metaphor of this circumstance of over-exposition to the audiovisual maze, to which we find ourselves continuously subjected. The acceleration of events and the technological transformation, together with their consequences, have therefore become departing points for certain artistic practices. These practices aim at making visible the issues that a society burdened with the over-use (abuse) of images and the repetition of contents must endure.

How to Cite

González Ibáñez, Edurne. 2016. “Visual Noise: The Saturation of Images in Contemporaneity”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15964.
Abstract 4465 | PDF (Español) Downloads 3031

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

IMAGE, OVER-PRODUCTION, DROMOLOGY, VISUAL NOISE

References
Benegas, Noni. 1995. "Teoría de la velocidad". En Media Culture, Claudia Giannetti, ed., 61-69. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo

Claudia Giannetti, ed. 1995. Media Culture. Exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España (sept.-nov. 1995). Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo

Didi-Huberman, George. 2013. "Cómo abrir los ojos". Prólogo a Desconfiar de las imágenes. Harun Farocki, traducción Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra

Farocki, Harun. 2013. Desconfiar de las imágenes. Traducción, Julia Giser. Buenos Aires: Caja Negra

Flusser, Vilém. 2001. Una filosofía de la fotografía. Traducción, Thomas Schilling. Madrid: Síntesis

Fontcuberta, Joan. 2015. La cámara de Pandora: La fotografí@ después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili

Gubern, Román. 1987. La mirada opulenta: Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili

Hernández-Navarro, Miguel Ángel et al. 2008. Heterocronías: Tiempo, Arte y Arqueologías del presente. Murcia: Cendeac

Huxley, Aldous. (1932) 2004. Un mundo feliz. Traducción de Ramón Hernández. Madrid: Debolsillo Contemporánea

Ribalta i Delgado, Jorge, ed. 2004. Efecto Real: Debates posmodernos sobre fotografía. Traducción de Elena Llorens Pujol. Barcelona: Gustavo Gili

Steyerl, Hito. 2014 Los condenados de la pantalla. Traducción, Marcelo Expósito. Buenos Aires: Caja Negra

Virilio, Paul. 1995. "Dromología, la lógica de la carrera: Una conversación con Giacio Daghini". En Media Culture, exposiciones del proyecto TransForma, Arte y Nuevas Tecnologías en España, sept.-nov. 1995. Claudia Giannetti, ed., 78-84. Barcelona: Associació de Cultura Contemporània l'Angelo

Virilio, Paul. 2005. Lo que viene. Traducción de Miguel Lancho. Madrid: Arena

Virilio, Paul & Enrico Baj. 2010. Discurso sobre el horror en el arte. Traducción de Giulio Scafa Madrid: Casimiro
Section
Articles