The working of imaging technologies in the creation of normatives imaginings
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In this article, imaging technologies as transmitters of social subjectivities are analysed, with an emphasis on the non-neutrality of photographic devices. It has examined photographic technology and its current technological development, through Lorna Roth´s project «Colour balance» and different mobile applications related to the image, in order to study his influence on the creation of dominant collective imaginings. The reflection through several studies that link imaging technologies with racialized construction its leads us to affirm that the different imaging technologies not only generate the norm but they naturalise them too. In this way, new technological devices of creation, editing, visualization and image distribution contribute to the continuity of normative visions of the world. Angélica Dass´s project «Humanae» has been examined, from the point of view of art around device´s relationships and social dynamics enables making conscious decisions on artistic practice as well as the creation of new imaginary
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
PHOTOGRAPHIC DEVICES, SOCIAL DYNAMICS, VISUALITY, RACIALITY, COLLECTIVE IMAGINING
Blanco Aguinaga, Carlos. 1998. Sobre el modernismo, desde la periferia. Granada: Comares
Brea, José Luis. 2002. La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca. https://n9.cl/moccp
Caro, Robert A. 1974. The power broker: Robert Moses and the fall of New York. New York: Random House
Caswell, Estelle, Joe Posner. 2015. «Color film was built for white people: Here's what it did to dark skin». Vídeo de YouTube. 4:38. https://n9.cl/zsfv9e
Couchot, Edmond. 1998. La technologie dans l'art: De la photographie à la réalité virtuelle. Nîmes: Jacqueline Chambon
Dass, Angélica. 2016. «The beauty of human skin in every color». Videoconferencia TED, 11:27. https://n9.cl/jw4pm
Davis, Mark & Peter Edberg, eds. 2016. Unicode Emoji. Unicode Technical Report #51. Version 4.0, 22 nov. https://n9.cl/7t8w8d
Flusser, Vilém. 2015. El universo de las imágenes técnicas: Elogio de la superficialidad. Traducción Julia Tomasini; introducción y notas Claudia Kozak. Buenos Aires: Caja Negra
Fock, Stefanie. 2014. «Cuerpos, miradas y memorias fotográficas: Una (de)construcción de género y raza». Trabajo fin de Máster Univ. Granada. https://n9.cl/ibtui
Fontcuberta Villà, Joan, ed. (1984) 2003. Estética fotográfica. Barcelona: Gustavo Gili
Foster, Hal, ed. 1988. Vision and visuality. Seattle: Bay Press
Francis, Hannah. 2015. «Apple's new 'diverse' emojis are not diverse enough» . The Sydney Morning Herald, 24 feb. https://n9.cl/cos2e
García García, Francisco. 2006. «De la convergencia tecnológica a la convergencia comunicativa en la educación y el progreso» . Icono 14 4(1): 1-19. https://doi.org/10.7195/ri14.v4i1.394
Haraway, Donna. 1991. Simians, cyborgs, and women: The reinvention of nature. London: Routledge
Langford, Michael J. (1965) 2007. Fotografía básica. Traducido por Pilar Onyós. Barcelona: Omega
Lash, Scott & John Urry, eds. 1998. Economías de signos y espacios: Sobre el capitalismo de la posorganización. Traducción José Luis Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu
Machado Neto, Arlindo Ribeiro. 2000. «Repensando a Flusser y las imágenes técnicas». En El paisaje mediático: Sobre el desafío de las poéticas tecnológicas. Buenos aires: Libros del Rojas
Machado Neto, Arlindo Ribeiro. 2004. «Arte y medios: Aproximaciones y distinciones». La Puerta FBA 1: 84-93. https://n9.cl/0jq1f
Rose, Gillian. 2016. Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials. London: Sage
Roth, Lorna. 2009. «Looking at Shirley, the ultimate norm: Colour balance, image technologies, and cognitive equity». Canadian Journal of Comunication 34(1): 111-136. https://doi.org/10.22230/cjc.2009v34n1a2196
Sampietro, Agnese. 2016. «Emoticonos y emojis: Análisis de su historia, difusión y uso en la comunicación digital actual». Tesis Univ. València. http://roderic.uv.es/handle/10550/53873
Winner, Langdon. (1983) 1985. «¿Tienen política los artefactos?». Versión castellana de Mario Francisco Villa. Organización de Estados Iberoamericanos. https://n9.cl/fv1cmm

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.