The working of imaging technologies in the creation of normatives imaginings

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-12-31
Garazi Erdaide Cervigón

Abstract

In this article, imaging technologies as transmitters of social subjectivities are analysed, with an emphasis on the non-neutrality of photographic devices. It has examined photographic technology and its current technological development, through Lorna Roth´s project «Colour balance» and different mobile applications related to the image, in order to study his influence on the creation of dominant collective imaginings. The reflection through several studies that link imaging technologies with racialized construction its leads us to affirm that the different imaging technologies not only generate the norm but they naturalise them too. In this way, new technological devices of creation, editing, visualization and image distribution contribute to the continuity of normative visions of the world. Angélica Dass´s project «Humanae» has been examined, from the point of view of art around device´s relationships and social dynamics enables making conscious decisions on artistic practice as well as the creation of new imaginary

How to Cite

Erdaide Cervigón, Garazi. 2016. “The Working of Imaging Technologies in the Creation of Normatives Imaginings”. AusArt 4 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.17119.
Abstract 1232 | PDF (Español (España)) Downloads 598

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PHOTOGRAPHIC DEVICES, SOCIAL DYNAMICS, VISUALITY, RACIALITY, COLLECTIVE IMAGINING

References
Azoulay, Ariella. 2011. «Photography». Mafte'akh Lexical Review of Political Thought 2: 65-80

Blanco Aguinaga, Carlos. 1998. Sobre el modernismo, desde la periferia. Granada: Comares

Brea, José Luis. 2002. La era postmedia: Acción comunicativa, prácticas (post)artísticas y dispositivos neomediales. Salamanca: Centro de Arte de Salamanca. https://n9.cl/moccp

Caro, Robert A. 1974. The power broker: Robert Moses and the fall of New York. New York: Random House

Caswell, Estelle, Joe Posner. 2015. «Color film was built for white people: Here's what it did to dark skin». Vídeo de YouTube. 4:38. https://n9.cl/zsfv9e

Couchot, Edmond. 1998. La technologie dans l'art: De la photographie à la réalité virtuelle. Nîmes: Jacqueline Chambon

Dass, Angélica. 2016. «The beauty of human skin in every color». Videoconferencia TED, 11:27. https://n9.cl/jw4pm

Davis, Mark & Peter Edberg, eds. 2016. Unicode Emoji. Unicode Technical Report #51. Version 4.0, 22 nov. https://n9.cl/7t8w8d

Flusser, Vilém. 2015. El universo de las imágenes técnicas: Elogio de la superficialidad. Traducción Julia Tomasini; introducción y notas Claudia Kozak. Buenos Aires: Caja Negra

Fock, Stefanie. 2014. «Cuerpos, miradas y memorias fotográficas: Una (de)construcción de género y raza». Trabajo fin de Máster Univ. Granada. https://n9.cl/ibtui

Fontcuberta Villà, Joan, ed. (1984) 2003. Estética fotográfica. Barcelona: Gustavo Gili

Foster, Hal, ed. 1988. Vision and visuality. Seattle: Bay Press

Francis, Hannah. 2015. «Apple's new 'diverse' emojis are not diverse enough» . The Sydney Morning Herald, 24 feb. https://n9.cl/cos2e

García García, Francisco. 2006. «De la convergencia tecnológica a la convergencia comunicativa en la educación y el progreso» . Icono 14 4(1): 1-19. https://doi.org/10.7195/ri14.v4i1.394

Haraway, Donna. 1991. Simians, cyborgs, and women: The reinvention of nature. London: Routledge

Langford, Michael J. (1965) 2007. Fotografía básica. Traducido por Pilar Onyós. Barcelona: Omega

Lash, Scott & John Urry, eds. 1998. Economías de signos y espacios: Sobre el capitalismo de la posorganización. Traducción José Luis Etcheverry. Buenos Aires: Amorrortu

Machado Neto, Arlindo Ribeiro. 2000. «Repensando a Flusser y las imágenes técnicas». En El paisaje mediático: Sobre el desafío de las poéticas tecnológicas. Buenos aires: Libros del Rojas

Machado Neto, Arlindo Ribeiro. 2004. «Arte y medios: Aproximaciones y distinciones». La Puerta FBA 1: 84-93. https://n9.cl/0jq1f

Rose, Gillian. 2016. Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials. London: Sage

Roth, Lorna. 2009. «Looking at Shirley, the ultimate norm: Colour balance, image technologies, and cognitive equity». Canadian Journal of Comunication 34(1): 111-136. https://doi.org/10.22230/cjc.2009v34n1a2196

Sampietro, Agnese. 2016. «Emoticonos y emojis: Análisis de su historia, difusión y uso en la comunicación digital actual». Tesis Univ. València. http://roderic.uv.es/handle/10550/53873

Winner, Langdon. (1983) 1985. «¿Tienen política los artefactos?». Versión castellana de Mario Francisco Villa. Organización de Estados Iberoamericanos. https://n9.cl/fv1cmm
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.