Desire to say

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-07-13
Ixiar Rozas Elizalde

Abstract

One of the ways to tell today is to rematerialize the language, to put in the foreground the materiality, the rhythm and the sonority of the words. When what most exploits post-fordist capitalism is our communicative and linguistic capacity, and in the middle of the virtual textualization of life, what to say, then, how to say, with what words and what bodies. Working from artistic practice with the linguistic universe does not necessarily mean generating narrativity. Writing about the ways of telling today does not mean discursivizing. This is what happens in some artistic pieces that go beyond the textual (the view) to move to the sound (listening) and to an orality that puts the body listening.

How to Cite

Rozas Elizalde, Ixiar. 2018. “Desire to Say”. AusArt 6 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.19431.
Abstract 503 | PDF (Español) Downloads 563

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

LANGUAGE, SONORITY, ORALITY, LISTENING, MATERIALITY

References
Bernstein, Charles. 1992. A poetics. Cambridge: Harvard University

Boltanski, Luc & Eve Chiapello. 2007. The new spirit of Capitalism.London: Verso

Cavarero, Adriana. 2003. A piùvoci. Filosofiadell´espressionevocale. Milano: Feltrinelli

ColladoSánchez, Esperanza. 2012. Paracinema. La desmaterialización del cine en las prácticas artísticas. Madrid: Trama

Cuenca Amigo, Jaime. 2015. "Lo escritural y la imagen: En torno a la actualidad del autor como productor". Eremuak 2

Donaldson, Peter S. 1997. Digital archive as expanded text: Shakespeare and electronic textuality. Oxford: Oxford Univesity

Hejinian, Lyn. 2000. The language of inquiry. Berkley CA: University of California

Kunst, Bojana2015. "Las dimensiones afectivas del trabajo artístico: La paradoja de la visibilidad". Traducción, Isabel de Naverán. En Ejercicios de ocupación: Afectos, vida y trabajo, Quim Pujol & Ixiar Rozas, eds. Barcelona: Polígrafa

Kunst, Bojana. 2015. Artist at work: Proximity of art and Capitalism.London: Zero Books

LaBelle, Brandon. 2014. Lexicon of the mouth: Poetics and politics of voice and the oral imaginary. London: Bloomsbury

Ong, Walter J. (1982) 2016. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Traducción de Angélica Scherp. México DF: Fondo de Cultura Económica

Rozas Elizalde, Ixiar. 2014. Beltzuria. Iruñea: Pamiela

Rozas Elizalde, Ixiar.2015. "Pulsión textual". EnEjercicios de ocupación: Afectos, vida y trabajo, Quim Pujol& Ixiar Rozas, eds. Barcelona: Polígrafa

Salgado, María[María Fernández Salgado]. 2016. "Catálogo de pre-viva voz para cualquier posible situación". Texto de la intervención artísticadentro del programa del Observatorio de la escucha Donostia-San Sebastián- DSS2016, 1-13 agosto, playa de La Kontxa

Salgado, María. 2016. Hacía un ruido: Frases para un film político. Madrid: Contrabando

SeminarioEuraca. 2017- . Revista L/E/N/G/U/A/J/E/o. https://seminarioeuraca.wordpress.com/revista-lenguajeo/

Stein, Gertrude. (1914) 2011. Botones blandos. Ed. de Esteban Pujals Gesalí. Madrid: Abadá

Virno, Paolo. 2002. Esercizidiesodo: Linguaggio e azionepolitica. Verona: Ombre Corte

Virno, Paolo. 2003. Quando il verbo si fa carne: Linguaggio e natura humana. Milano: BollatiBoringhieri

Voegelins, Salomé. 2010. Listeningtonoiseandsilence. London: Continuum Books
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)