The different looks to the notion of culture and the effects of the cultural globalization

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-07-13
Carmen Martínez Samper

Abstract

The concept 'culture' it has evolved along several centuries, as well as his relation with the society. From his origins, in the first analyses developed by the social sciences (s.XIX), did necessary a reflection and precise interpretation of the use of this concept inside the distinct fields that generate knowledge. New codes, alternative cultures, new limits and openings enrich the artistic panorama but to his time, these ways of 'see' they comport some complexity. The how explain the things is full of nuances, of different forms to narrate and generate thought, participatory contemporary culture. The culture no only can explain from distant parameters; also in the vicinity. The social is next and his relation with what becomes results necessary inside a social space differentiated: the arts.

How to Cite

Martínez Samper, Carmen. 2018. “The Different Looks to the Notion of Culture and the Effects of the Cultural Globalization”. AusArt 6 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.19467.
Abstract 3048 | PDF (Español) Downloads 1281

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CULTURE, SOCIAL, ART, DIVERSITY, NARRATE

References
Bachelard, Gastón. (1932) 2002. La intuición del instante. Traducción de Jorge Ferreiro. México DF: Fondo de Cultura Económica

Bachelard, Gastón. (1957) 2000. La poética del espacio. Traducción de Ernestina de Champourcin. México DF: Fondo de Cultura Económica

Bauman, Zygmunt. (1999) 2003. Modernidad líquida. Traducción Mirta Rosenberg & Jaime Arrambide Squirru. México DF: Fondo de Cultura Económica

Becker, Howard. Saul. (1982) 2008. Los mundos del arte: Sociología del trabajo artístico. Traducción, Joaquín Ibarburu. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes

Cuche, Denis. 1999. La noción de cultura en las ciencias sociales. Traducción de Paula Mahler. Buenos Aires: Nueva Visión

Giedion, Sigfrido. (1981) 2003. El presente eterno: Los comienzos del arte. Versión española de María Luisa Balseiro. Madrid: Alianza

Gombrich, Ernest Hans. (1963) 1998. Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre la teoría del arte. Versión castellana de José María Valverde. Madrid: Debate

Gubern Garriga-Nogués, Román. 1996. Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama

Hall, Edward Thomas. (1972) 2003. La dimensión oculta. Traducción de Félix Blanco. Buenos Aires: Siglo XXI

Hauser, Arnold. 1969. Historia social de la literatura y del arte. Trads., A. Tovar & F.P. Varas-Reyes. Madrid: Guadarrama

López Rodríguez, Silvia. 2003. "El túnel de las metáforas: Percepción de la vivienda y del entorno urbano como experiencia artística". Scripta Nova 7. http://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/674

Molinuevo Martínez de Bujo, José Luis. 2004. Humanismo y nuevas tecnologías. Madrid: Alianza

Rius Ulldemolins, Joaquín & Matias I. Zarlenga. 2010. "La cultura en la sociedad contemporánea: Conceptos, transformaciones y nuevas tendencias". Barcelona: UOC-UdG-UIB

Selma de la Hoz, Juan Vicente. 1996. Imágenes de naufragio: Nostalgia y mutaciones de lo sublime romántico. València: Direcció General de Promoció Cultural, Museus i Belles Arts

Simmel, Georges. (1903) 1984. "Puente y puerta". En El individuo y la libertad: ensayos de crítica de la cultura. Traducción y prólogo de Salvador Más. Barcelona: Península

Tatarkiewick, Wladyslaw. (1975) 1996. Historia de las seis ideas: Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Traducción de Francisco Rodríguez Martín. Madrid: Tecnos
Section
Articles