The different looks to the notion of culture and the effects of the cultural globalization
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The concept 'culture' it has evolved along several centuries, as well as his relation with the society. From his origins, in the first analyses developed by the social sciences (s.XIX), did necessary a reflection and precise interpretation of the use of this concept inside the distinct fields that generate knowledge. New codes, alternative cultures, new limits and openings enrich the artistic panorama but to his time, these ways of 'see' they comport some complexity. The how explain the things is full of nuances, of different forms to narrate and generate thought, participatory contemporary culture. The culture no only can explain from distant parameters; also in the vicinity. The social is next and his relation with what becomes results necessary inside a social space differentiated: the arts.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
CULTURE, SOCIAL, ART, DIVERSITY, NARRATE
Bachelard, Gastón. (1957) 2000. La poética del espacio. Traducción de Ernestina de Champourcin. México DF: Fondo de Cultura Económica
Bauman, Zygmunt. (1999) 2003. Modernidad líquida. Traducción Mirta Rosenberg & Jaime Arrambide Squirru. México DF: Fondo de Cultura Económica
Becker, Howard. Saul. (1982) 2008. Los mundos del arte: Sociología del trabajo artístico. Traducción, Joaquín Ibarburu. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes
Cuche, Denis. 1999. La noción de cultura en las ciencias sociales. Traducción de Paula Mahler. Buenos Aires: Nueva Visión
Giedion, Sigfrido. (1981) 2003. El presente eterno: Los comienzos del arte. Versión española de María Luisa Balseiro. Madrid: Alianza
Gombrich, Ernest Hans. (1963) 1998. Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre la teoría del arte. Versión castellana de José María Valverde. Madrid: Debate
Gubern Garriga-Nogués, Román. 1996. Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto. Barcelona: Anagrama
Hall, Edward Thomas. (1972) 2003. La dimensión oculta. Traducción de Félix Blanco. Buenos Aires: Siglo XXI
Hauser, Arnold. 1969. Historia social de la literatura y del arte. Trads., A. Tovar & F.P. Varas-Reyes. Madrid: Guadarrama
López Rodríguez, Silvia. 2003. "El túnel de las metáforas: Percepción de la vivienda y del entorno urbano como experiencia artística". Scripta Nova 7. http://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/674
Molinuevo Martínez de Bujo, José Luis. 2004. Humanismo y nuevas tecnologías. Madrid: Alianza
Rius Ulldemolins, Joaquín & Matias I. Zarlenga. 2010. "La cultura en la sociedad contemporánea: Conceptos, transformaciones y nuevas tendencias". Barcelona: UOC-UdG-UIB
Selma de la Hoz, Juan Vicente. 1996. Imágenes de naufragio: Nostalgia y mutaciones de lo sublime romántico. València: Direcció General de Promoció Cultural, Museus i Belles Arts
Simmel, Georges. (1903) 1984. "Puente y puerta". En El individuo y la libertad: ensayos de crítica de la cultura. Traducción y prólogo de Salvador Más. Barcelona: Península
Tatarkiewick, Wladyslaw. (1975) 1996. Historia de las seis ideas: Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Traducción de Francisco Rodríguez Martín. Madrid: Tecnos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.