The art project as story in contemporary art Cases, discussion and conclusions
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2018-07-13
José Vicente Martín Martínez
Abstract
The article analyzes the role of the story in contemporary art, understood as a horizon of meaning, and how it has become the basis of project-based practices. Through the comparison with concepts borrowed from literary theory such as story, discourse and hypertext as well as the study of various cases as examples, the aim is to analyze the nature and characteristics of this model of art production and reception.
How to Cite
Martín Martínez, José Vicente. 2018. “The Art Project As Story in Contemporary Art: Cases, Discussion and Conclusions”. AusArt 6 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.19526.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
STORY, DISCOURSE, ARTISTIC PROJECT, HYPERTEXT, NARRATION
References
Ataman, Kutluğ. 2006. "Küba: Journey against the current". Reportaje producido por TBA21. Vídeo de Vimeo, 13:16. Publicado 17 jul. 2012. https://vimeo.com/45905756
Borges, Jorge Luis. 1976. "José Luis Borges" Entrevista por Joaquín Soler Serrano en el programa A fondo. TVE. Vídeo de Youtube. 1:29:52. https://www.youtube.com/watch?v=2gu9l_TqS8I
Chatman, Seymour (1978) 2013. Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Traducción de María Jesús Fernández Prieto. Barcelona: RBA
Clement, Jean. 2006. "El hipertexto de ficción, ¿el nacimiento de un nuevo género?". En Teoría del hipertexto: La literatura en la era de la electrónica, Mª Teresa Vilariño Picos & Anxo Abuín González, eds., 13-33. Madrid: Arco Libros
Dion, Mark & Alex Coles. 1999. Mark Dion:Archaeology. Text, Renfrew Colin, Williams Robert et al. London: Black Dog
Dion, Mark. 2010. Mark Dion: Concercing hunting. Curated by Dieter Buchhart & Verena Gamper. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz
Dion, Mark. 2001. Cabinet of curiosities: Mark Dion and the university as installation. Colleen J. Sheehy, editor. Minneapolis MN: University of Minnesota
Dion, Mark. 2013. "MIA artist in residence: Mark Dion". Entrevista, Minneapolis Institute of Art. Vídeo de Youtube. 2:11. https://www.youtube.com/watch?v=LSfn73WCQEs
Fontcuberta, Joan. 2001. Contranatura: Joan Fontcuberta. Alicante: Museo de la Universidad de Alicante
Giovagnoli, Max. 2011. Transmedia storytelling: Imagery, shapes and techniques. Pittsburgh PA: Entertainment Technology Center
Heinich, Nathalie. (2014) 2017. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustín Temes y Étienne Barr. Madrid: Casimiro
Landow, George P. (2006) 2009. Hipertexto 3.0. Teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización.Traducción de Antonio José Antón Fernández. Barcelona: Paidós
Shapton, Leanne. 2009. Important artifacts and personal property from the collection of Lenore Doolan and Harold Morris, including books, street fashion, and jewelry. New York: Sarah Crichton
Simon, Taryn. 2015. Rear views: A star-forming nebula, and the office of foreign propaganda: The works of Taryn Simon. Londres: Tate
Thornton, Sarah. 2015. 33 artistas en 3 actos. Traducción de Teresa Arijón. Barcelona: Edhasa
Ware, Chris. 2012. Building stories. London: Random House
Borges, Jorge Luis. 1976. "José Luis Borges" Entrevista por Joaquín Soler Serrano en el programa A fondo. TVE. Vídeo de Youtube. 1:29:52. https://www.youtube.com/watch?v=2gu9l_TqS8I
Chatman, Seymour (1978) 2013. Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Traducción de María Jesús Fernández Prieto. Barcelona: RBA
Clement, Jean. 2006. "El hipertexto de ficción, ¿el nacimiento de un nuevo género?". En Teoría del hipertexto: La literatura en la era de la electrónica, Mª Teresa Vilariño Picos & Anxo Abuín González, eds., 13-33. Madrid: Arco Libros
Dion, Mark & Alex Coles. 1999. Mark Dion:Archaeology. Text, Renfrew Colin, Williams Robert et al. London: Black Dog
Dion, Mark. 2010. Mark Dion: Concercing hunting. Curated by Dieter Buchhart & Verena Gamper. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz
Dion, Mark. 2001. Cabinet of curiosities: Mark Dion and the university as installation. Colleen J. Sheehy, editor. Minneapolis MN: University of Minnesota
Dion, Mark. 2013. "MIA artist in residence: Mark Dion". Entrevista, Minneapolis Institute of Art. Vídeo de Youtube. 2:11. https://www.youtube.com/watch?v=LSfn73WCQEs
Fontcuberta, Joan. 2001. Contranatura: Joan Fontcuberta. Alicante: Museo de la Universidad de Alicante
Giovagnoli, Max. 2011. Transmedia storytelling: Imagery, shapes and techniques. Pittsburgh PA: Entertainment Technology Center
Heinich, Nathalie. (2014) 2017. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustín Temes y Étienne Barr. Madrid: Casimiro
Landow, George P. (2006) 2009. Hipertexto 3.0. Teoría crítica y nuevos medios en la era de la globalización.Traducción de Antonio José Antón Fernández. Barcelona: Paidós
Shapton, Leanne. 2009. Important artifacts and personal property from the collection of Lenore Doolan and Harold Morris, including books, street fashion, and jewelry. New York: Sarah Crichton
Simon, Taryn. 2015. Rear views: A star-forming nebula, and the office of foreign propaganda: The works of Taryn Simon. Londres: Tate
Thornton, Sarah. 2015. 33 artistas en 3 actos. Traducción de Teresa Arijón. Barcelona: Edhasa
Ware, Chris. 2012. Building stories. London: Random House
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.