The beginnings of the National Dance Company Trial and error of an erratic state cultural policy
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
On the 40th anniversary of the Spanish National Dance Company, the present article analyzes its first decade of existence, then known as National Classical Ballet. This institution was a product of the democratic transition and of the foundation of the cultural action after the Francoist dictatorship. The National Dance Company, originally oriented towards academical ballet, followed a zigzagging trajectory as an institution, merging artistic logic and national cultural policy, which lacked both experience and well-defined objectives. Starting from the heteronomous condition of the artistic field compared to that of power, this article researches literally and in context, the degree to which extent politics affected the artistic and managerial praxis, as well as the institutional model of the most prominent ballet company in Spain.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
SPANISH BALLET, OFFICIAL ART, CULTURAL POLICY, INSTITUTIONALIZATION, CLASSICAL BALLET, COMPAÑÍA NACIONAL DE DANZA (SPAIN)
Albiach Sträuber, Sabine. 2013. "Compañía Nacional de Danza, 1979-1990". Web oficial CND. http://musicadanza.es/cnd/index2.html
Antolín Gimeno, Enriqueta. 1982. "Medio centenar de niñas, primeras aspirantes al ingreso en la escuela del Ballet Nacional Clásico". El País, 30 enero. http://elpais.com/diario/1982/01/30/ultima/381193207_850215.html
Fernández-Beaumont Fernández José. 1983. "La directora del Ballet Nacional admite que hay tensiones internas". El País, 9 sept. http://elpais.com/diario/1983/09/09/cultura/431906412_850215.html
Bonet Cardona, Pilar. 1987. "La bailarina soviética Maya Plisetskaya acepta dirigir el Ballet Nacional de España". El País, 23 enero. http://elpais.com/diario/1987/01/23/cultura/538354808_850215.html
Colomé Pujol, Delfín. 1989. El indiscreto encanto de la danza. Madrid: Turner
Colomé Pujol, Delfín. 2007. Pensar la danza. Madrid: Turner
Del Val Palacín, Carmen. 1998. Nacho Duato: Por vos muero. Barcelona: Martínez Roca
Elvira Esteban, Ana Isabel. 1999. "Una aproximación a la danza académica en España: Aportaciones artísticas y estéticas de María de Ávila". Tesis Univ. Autónoma Madrid
Muñoz Zielinski, Margarita. 2014. "La danza clásica en España en el siglo XX: Su generalización a partir de los años 70". En La investigación en danza en España, Bilbao 2014, III Congreso Nacional de Investigación en Danza, 379-95. València: Mahali
Plisetskaya, Maya. (1997) 2006. Yo, Maya Plisetskaya. Traducido del ruso por María García Barris. San Sebastián: Nerea
Rico Carabias, Mercedes. 1988. "'El de ahora es un momento emocionante', afirma Maia Plisetskaia". El País, 28 oct. http://elpais.com/diario/1988/10/28/cultura/593996419_850215.html
Rico Carabias, Mercedes. 1989. "La ironía del primer gran éxito". El País, 9 nov. http://elpais.com/diario/1989/11/09/cultura/626569201_850215.html
Rubio Arostegui, Juan Arturo. 2003. La política cultural del Estado en los gobiernos socialistas, 1982-1996. Gijón: Trea
Rubio Arostegui, Juan Arturo. 2008. "Génesis, configuración y evolución de la política cultural del Estado a través del Ministerio de Cultura, 1977-2007". RIPS 7(1):55-70. https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/8334/05.rips7-1.pdf?sequence=1.
Salas, Roger. 1986. "Ballet Nacional, la historia de una crisis". El País, 17 agosto. http://elpais.com/diario/1986/08/17/cultura/524613604_850215.html
Torres Reinés, Rosana. 1987. "La soviética Maya Plisetskaya, contratada para dirigir el Ballet del Teatro Lírico Nacional". El País, 29 julio. http://elpais.com/diario/1987/07/29/cultura/554508004_850215.html
Ullate Andrés, Víctor & Carmen Guaita Fernández. 2013. La vida y la danza: Memorias de un bailarín. Epílogo de Roger Salas. Madrid: La Esfera de los Libros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.