Art does have gender
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2019-12-30
María del Mar Rodríguez Caldas
Abstract
In this paper, we will take Bourdieu and Heinich theories and we will use cases studies to emphasize the importance of symbolic recognition for the development of artistic work. We will expose why the acts of credit exchanged among artists have a great importance, they can show a marked androcentric bias without receiving a negative sanction or even being perceived. The curator-author and the artist-curator recent figures, together with a growing reflexivity towards the exhibition conventions, have renewed the participation of artists in the recognition traffic. In these practices, feminine gender often has an aspect of undervaluation, contravening feminist achievements in artistic institutions. In relation to these issues, we will analize the increase of women in artistic education and the assymmetry with their professional careers. The logic of symbolic domination, the definition of excellence, the qualities that define the figure of the artist and the charismatic ideology underpin a persistently sexuaded universe.
How to Cite
Rodríguez Caldas, María del Mar. 2019. “Art Does Have Gender”. AusArt 7 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.21145.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
GENDER IN ART, ARTISTs, RECOGNITION AMONG ARTISTS, ARTIST-CURATOR
References
AAVC (Associacio d'Artistes Visuals de Catalunya). 2006. La dimensión económica de las artes visuales en España. Barcelona: Associació d'Artistes Visuals de Catalunya
Alonso, Mónica. 2015. "Arte, feminismo y maternidad" M arte y cultura visual, 19 marzo. https://www.m-arteyculturavisual.com/2015/03/19/arte-feminismo-y-maternidad/
Battersby, Christine. 1999. Gender and genius: Towards a feminist aesthetics. London: The Women's
Bourdieu, Pierre. (1997) 2001. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama
Bourdieu, Pierre. (1998) 2013. La dominación masculina. Traducción de Joaquín Jordá. Barcelona: Anagrama
De la Villa Ardura, Rocío. 2011. "La disputa sexual por las imágenes: Las mujeres en el sistema del arte en el Estado español". En Mujeres y cultura: Políticas de igualdad, 33-40. Madrid: Ministerio de Cultura
Díez Huertas, Celia. 2012. "Las artistas españolas y el mercado del arte: Una reflexión sobre las causas de su desencuentro". En Mujeres en el sistema del arte en España, 174-80. Madrid: Mujeres en las Artes Visuales Exit
Farquharson, Alex. 2003. "Curator and artist". Art Monthly 270. http://www.artmonthly.co.uk/magazine/site/article/curator-and-artist-by-alex-farquharson-october-2003
Guasch, Anna María. 2009. El arte del siglo XX en sus exposiciones 1945-2007. Barcelona: Serbal
Heartney, Eleanor, Helaine Posner, Nancy Princenthal & Sue Scott. 2013. The reckoning: Women artists of the new millenium. Munich: Prestel
Heinich, Nathalie. 2012. "El reconocimiento en el arte". En Ekoizpen artistikoa eta artearen teoria feminista: Eztabaida berriak IV, 127-36. Vitoria-Gasteiz: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz
Heinich, Nathalie. 2017. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustín Temes y Étienne Barr. Madrid: Casimiro
Marzo Pérez, Jorge Luis. 2005. "Artistas: entre náufragos y promotores turísticos". En Jornadas "El estatus del artista", AVAM-Artistas Visuales Asociados de Madrid, Centro Cultural Conde Duque, 24 nov. https://www.soymenos.net/naufragos.pdf
MAV (Mujeres en las Artes Visuales). 2014. "Las mujeres y el sistema del arte visual en Europa".
MAV. 2015. "Las mujeres y el sistema del arte visual en Europa". Informe MAV 13. www.m-arteyculturavisual.com/wp-content/uploads/2015/01/Informe-13-Europa-OK.pdf
MAV. 2019. "Informes MAV Ferias 2019". https://mav.org.es/informes-mav-ferias-2019/
Mayayo Bost, Patricia. 2010a. "¿Hacia una normalización? El papel de las mujeres en el sistema del arte español". En El sistema del arte en España, Juan Antonio Ramírez, ed., 297-333. Madrid: Cátedra
Mayayo Bost, Patricia.. 2010b. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra
Méndez Pérez, Lourdes. 2016. "Entre avances y retrocesos: retos para una antropología feminista del campo del arte". Nierika 10: 76-92
O'Neill, Paul. 2016. The Culture of curating and the curating of culture(s). Cambridge MA: MIT
Pérez Ibáñez, Marta & López Aparicio, Isidro. 2018. La actividad económica de los/las artistas en España: Estudio y análisis. Granada: Universidad de Granada
Reilly, Maura. 2015. "Taking the measure of sexism: Facts, figures and fixes" Artnews, 26 May. http://www.artnews.com/2015/05/26/taking-the-measure-of-sexism-facts-figures-and-fixes/
Rosler, Marta. (1983) 2011. "La figura del artista, la figura de la mujer". Traducción a cargo de Maite Aldaz y Aurelio Sainz Pezonaga. Youkali 11: 5-14
Ruido Pidre, María. 2004. "Mamá, ¡Quiero ser artista! Apuntes sobre la situación de algunas trabajadoras en el sector de la producción de imágenes, aquí y ahora". En A la deriva por los circuitos de la precariedad femenina, Precarias a la deriva, 259-67. Madrid: Traficantes de Sueños
Alonso, Mónica. 2015. "Arte, feminismo y maternidad" M arte y cultura visual, 19 marzo. https://www.m-arteyculturavisual.com/2015/03/19/arte-feminismo-y-maternidad/
Battersby, Christine. 1999. Gender and genius: Towards a feminist aesthetics. London: The Women's
Bourdieu, Pierre. (1997) 2001. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama
Bourdieu, Pierre. (1998) 2013. La dominación masculina. Traducción de Joaquín Jordá. Barcelona: Anagrama
De la Villa Ardura, Rocío. 2011. "La disputa sexual por las imágenes: Las mujeres en el sistema del arte en el Estado español". En Mujeres y cultura: Políticas de igualdad, 33-40. Madrid: Ministerio de Cultura
Díez Huertas, Celia. 2012. "Las artistas españolas y el mercado del arte: Una reflexión sobre las causas de su desencuentro". En Mujeres en el sistema del arte en España, 174-80. Madrid: Mujeres en las Artes Visuales Exit
Farquharson, Alex. 2003. "Curator and artist". Art Monthly 270. http://www.artmonthly.co.uk/magazine/site/article/curator-and-artist-by-alex-farquharson-october-2003
Guasch, Anna María. 2009. El arte del siglo XX en sus exposiciones 1945-2007. Barcelona: Serbal
Heartney, Eleanor, Helaine Posner, Nancy Princenthal & Sue Scott. 2013. The reckoning: Women artists of the new millenium. Munich: Prestel
Heinich, Nathalie. 2012. "El reconocimiento en el arte". En Ekoizpen artistikoa eta artearen teoria feminista: Eztabaida berriak IV, 127-36. Vitoria-Gasteiz: Ayuntamiento de Vitoria-Gasteiz
Heinich, Nathalie. 2017. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustín Temes y Étienne Barr. Madrid: Casimiro
Marzo Pérez, Jorge Luis. 2005. "Artistas: entre náufragos y promotores turísticos". En Jornadas "El estatus del artista", AVAM-Artistas Visuales Asociados de Madrid, Centro Cultural Conde Duque, 24 nov. https://www.soymenos.net/naufragos.pdf
MAV (Mujeres en las Artes Visuales). 2014. "Las mujeres y el sistema del arte visual en Europa".
MAV. 2015. "Las mujeres y el sistema del arte visual en Europa". Informe MAV 13. www.m-arteyculturavisual.com/wp-content/uploads/2015/01/Informe-13-Europa-OK.pdf
MAV. 2019. "Informes MAV Ferias 2019". https://mav.org.es/informes-mav-ferias-2019/
Mayayo Bost, Patricia. 2010a. "¿Hacia una normalización? El papel de las mujeres en el sistema del arte español". En El sistema del arte en España, Juan Antonio Ramírez, ed., 297-333. Madrid: Cátedra
Mayayo Bost, Patricia.. 2010b. Historias de mujeres, historias del arte. Madrid: Cátedra
Méndez Pérez, Lourdes. 2016. "Entre avances y retrocesos: retos para una antropología feminista del campo del arte". Nierika 10: 76-92
O'Neill, Paul. 2016. The Culture of curating and the curating of culture(s). Cambridge MA: MIT
Pérez Ibáñez, Marta & López Aparicio, Isidro. 2018. La actividad económica de los/las artistas en España: Estudio y análisis. Granada: Universidad de Granada
Reilly, Maura. 2015. "Taking the measure of sexism: Facts, figures and fixes" Artnews, 26 May. http://www.artnews.com/2015/05/26/taking-the-measure-of-sexism-facts-figures-and-fixes/
Rosler, Marta. (1983) 2011. "La figura del artista, la figura de la mujer". Traducción a cargo de Maite Aldaz y Aurelio Sainz Pezonaga. Youkali 11: 5-14
Ruido Pidre, María. 2004. "Mamá, ¡Quiero ser artista! Apuntes sobre la situación de algunas trabajadoras en el sector de la producción de imágenes, aquí y ahora". En A la deriva por los circuitos de la precariedad femenina, Precarias a la deriva, 259-67. Madrid: Traficantes de Sueños
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.