Sorority in the processes of resistance to precarious artistic practices

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-12-30
Angélica García Estrada

Abstract

Most of the artistic practices in Mexico are precarious, where various resistance processes are gestated. The purpose of this article is to give an account of the resistance strategies that artists create, how they affect the bodies and what affective processes are generated. An ethnography was performed on a group of women visual artists from 32 to 42 years old. It was found that collective work is used as a form of resistance, highlighting in the emotional dimension a sorority that provides a sense of belonging, identity, empathy and empowerment; and the processes of resistance are built by imagination, creation and transformation. All these elements are strongly influenced by the feminist position that the group has and have contributed to them generating other resistances, collective resistances, sororal resistances.

How to Cite

García Estrada, Angélica. 2019. “Sorority in the Processes of Resistance to Precarious Artistic Practices”. AusArt 7 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.21149.
Abstract 559 | PDF (Español) Downloads 439 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ARTISTIC PRACTICES, RESISTANCES, COLLECTIVE WORK, SORORITY, AFFECTIVE BONDS, MEXICO, WOMEN ARTISTS

References
Aschieri, Patricia. 2013. "Hacia una etnografía encarnada: la corporalidad del etnógrafo/a como dato en la investigación". X RAM- Reunión de Antropología del Mercosur- Situar, actuar e imaginar antropologías desde el Cono Sur. GT 11: 10 al 13 de julio de 2013, Córdoba, Argentina

Citro, Silvia. 2009. Cuerpos significantes: Travesías de una etnografía dialéctica. Buenos Aires: Biblos

Esteban Galarza, Mari Luz. 2004a. Antropología del cuerpo: Género, itinerarios corporales, identidad y cambio. Barcelona: Bellaterra

Esteban Galarza, Mari Luz. 2004b. "Antropología encarnada: Antropología desde una misma". Papeles del CEIC #12

Esteban Galarza, Mari Luz. 2018. "Comunidades o redes de apoyo mutuo: Experiencias de mujeres feministas". En Etnografías feministas: Una mirada al siglo XXI desde la antropología vasca, Mari Luz Esteban & Jone M. Hernández García, coords., 361-82. Barcelona: Bellaterra

Geat, Andrea Soledad. 2017. "Resistencias femeninas: Arte contemporáneo regional desde una perspectiva de género". Revista de Investigaciones Feministas 8(1): 283-98

Gerber, Verónica & Carla Pinochet. 2013. "Economías creativas y economías domésticas en el trabajo artístico joven". En Jóvenes creativos: Estrategias y redes culturales, Néstor García Canclini & Ernesto Piedras Feria, coords., 129-54. Ciudad de México: Juan Pablos

González Abrisketa, Olatz & Carlos García Grados. 2018. "¿Incorporar, encarnar, incorporar y/o corporear? Un ejercicio de traducción para pensar la agentividad de los cuerpos". En Etnografías feministas: Una mirada al siglo XXI desde la antropología vasca, Mari Luz Esteban & Jone M. Hernández García, coords., 231-47. Barcelona: Bellaterra

Lipovetsky, Gilles & Jean Serroy. 2013. La estetización del mundo: Vivir en la época del capitalismo artístico. Traducción de Antonio-Prometeo Moya. Barcelona: Anagrama

Lock, Margaret & Nancy Scheper-Hughes. 1987. "The mindful body: A prolegomenon to future work in medical anthropology". Medical Anthropology Quarterly 1(1): 6-41

Muelas de Ayala, Laura. 2018. "Una mirada a las fiestas desde la antropología feminista: El placer como proceso creative y espacio político. En Etnografías feministas: Una mirada al siglo XXI desde la antropología vasca, Mari Luz Esteban & Jone M. Hernández García, coords., 273-96. Barcelona: Bellatierra

Nochlin, Linda. (1971) 2008. "¿Por qué no ha habido grandes mujeres artistas?". Traducción, Ana María García Kobeh. En Amazonas del arte nuevo, comisarios Josep Casamartina i Parassols & Pablo Jiménez Burillo, 283-89. Madrid: Fundación Mapfre

Ramírez Velázquez, Josefina. 2016. "Las emociones como categoría analítica en Antropología: Un reto epistemológico, metodológico y personal", en Cartografías emocionales: Las tramas de la teoría y la praxis, Oliva López & Rocío Rosas, eds., 97-126. Ciudad de México: Universidad Autónoma de México

Ruido Pidre, María & Jaron Rowan. 2007. "In the mood for work ¿Puede la representación alterar los procesos de valorización del trabajo cultural?". En Producta50: Una introducción a algunas de las relaciones que se dan entre la cultura y la economía, YProductions, ed.; Mari Paz Balibrea et al. Barcelona: Generalitat de Catalunya
Section
Articles