Jorge Oteiza’s Teoría de la Fluviomaquia and statuary proposal for the Guadalén dam Aesthetic combat as a river machia creating an ‘Avenue of Monsters’ as part of a hydraulic engineering project by José Torán (1954)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-12-30
David Pavo Cuadrado

Abstract

Jorge Oteiza wrote his essay Teoría de la fluviomaquia (‘Theory of riverfighting’) as part of his participation in a hydraulic engineering project by José Torán, who designed a dam and reservoir on the Guadalén river in Jaén, Spain, which were inaugurated in 1953. The typewritten practical essay is accompanied by a series of drawings, manuscripts, statues, and photographs: all items from his archive that help to elucidate his theoretical ponderings and statuary proposal for the ‘Avenue of monsters’ at the dam. The aesthetic combat between animal faces and water that he creates is intended to reinvent Iberian river myths using statues and is based on the notions of landscape and creative originality that he explored in his book Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana (‘The aesthetic interpretation of American megalithic statues’) (1952) during the same period. The physical location of the project prompted him to depict a bull, a totemic figure in the Iberian Peninsula, and the Cretan Minotaur from classical mythology, using the machia to portray an aesthetic combat in a riverine setting.

How to Cite

Pavo Cuadrado, David. 2020. “Jorge Oteiza’s Teoría De La Fluviomaquia and Statuary Proposal for the Guadalén Dam: Aesthetic Combat As a River Machia Creating an ‘Avenue of Monsters’ As Part of a Hydraulic Engineering Project by José Torán (1954)”. AusArt 8 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.22099.
Abstract 333 | PDF (Español) Downloads 233 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

THEORY OF RIVERFIGHTING, STATUARY, WATER DAM, TORÁN PELÁEZ, JOSÉ (1916-1981), OTEIZA, JORGE (1908-2003)

References
Badiola, Txomin. 2015. Oteiza: Catálogo razonado de escultura. Con la colaboración de David Martínez Suárez. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Gallego Simón, Vicente José. 2012. El plan Jaén de 1953 y sus antecedentes: Una oportunidad perdida para el desarrollo de la provincia de Jaén en el siglo XX. Jaén: Universidad de Jaén

García Lorca, Federico. (1933) 2018. Juego y teoría del duende. Estudio y edición crítica anotada de José Javier León; prólogo de Andrés Soria Olmedo. Sevilla: Athenaica

Guasch Ferrer, Anna Maria. 2008. Un nuevo paso en la genealogía de lo abstracto: Lo dinámico y lo vital: La "Escultura dinámica" de Jorge Oteiza. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

León Sillero, José Javier. 2020. De Federico a Silverio, con amor. Granada: Universidad de Granada

López Bahut, Emma. 2013. “Oteiza y lo arquitectónico: De la estatua-masa al espacio urbano (1948-1960)”. Tesis Univ. da Coruña

Martín Martín, María Elena. 2016. “Oteiza y la estatuaria de Arantzazu 1950-1969: Fundamentos técnicos y evolutivos entre la obra religiosa y la escultura moderna”. Tesis Univ. Complutense de Madrid

Muñoa García, Pilar. 2006. Oteiza. La vida como experimento. Irún: Alberdania

Muñoz Jiménez, Maria Teresa. 2007. “Arte, ciencia y mito”. Prólogo a Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana; Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la postguerra, Jorge Oteiza; coord. y responsable de la edición, María Teresa Muñoz en colaboración con Joaquín Lizasoain & Antonio Rubio; traductor al euskera, Pello Zabaleta Kortaberria. Alzuza: Fundación Museo Oteiza

Oteiza, Jorge. 1944. Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la post-guerra. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca

Oteiza, Jorge. 1947. “Reinvención de la estatua”. Continente 1-6

Oteiza, Jorge. 1948. “Del escultor español Jorge de Oteiza: Por él mismo”. Cabalgata 26: 7

Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Prólogo de Abel Naranjo Villegas. Madrid: Cultura Hispánica

Oteiza, Jorge. 1957. “Propósito experimental 1956-1957”. En Escultura de Oteiza: Catálogo IV Bienal de Sao Paulo, setiembre mil novecientos cincuenta y siete. Madrid: Gráficas Reunidas

Oteiza, Jorge. 1963. Quousque tandem...! Ensayo de interpretación estética del alma vasca, su origen en el cromlech neolítico y su restablecimiento por el arte contemporáneo. Zarautz: Auñamendi

Oteiza, Jorge. 1984. Ejercicios espirituales en un túnel: En busca y encuentro de nuestra identidad perdida; De antropología estética vasca y nuestra recuperación política como estética aplicada. San Sebastián: Hordago

Oteiza, Jorge. 1988. Oteiza: Propósito experimental = [An experimental proposition]. Comisario, Txomin Badiola; textos, Margit Rowell & Txomin Badiola. Barcelona: Fundació Caixa de Pensions

Oteiza, Jorge. 1990a. Existe Dios al noroeste. Pamplona: Pamiela

Oteiza, Jorge. 1990b. Ley de los cambios. San Sebastián: Tristán-Deche Arte Contemporáneo

Oteiza, Jorge. (1995) 2017. Mentalidad vasca. Introducción de José Julián Baquedano. Pamplona: Pamiela

Oteiza, Jorge. 1997. Goya mañana: El realismo inmóvil; El Greco, Goya, Picasso. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge. 2008. Laboratorio experimental [Laborategi esperimentala]. Exposición, entre el 20 de junio de 2008 y enero de 2009, Ángel Bados, ed. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge, Nicolás Lekuona & Narkis Balenciaga. 2016. Oteiza, Lekuona, Balenciaga: El renacimiento incompleto [berpizkunde osatugabea], 1930-1936. Comisariado, Gregorio Díaz Ereño. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Pavo Cuadrado, David. 2020. “Jorge Oteiza y el arte jondo”. Tesis Univ. del País Vasco

Pelay Orozco, Miguel. 1979. Oteiza: Su vida, su obra, su pensamiento, su palabra. Bilbao: La Gran Enciclopedia Vasca

Venegas López, José. 1947. “Glosas de fin de semana: Destino de los toreros”. Noticias Gráficas, 30 ago.
Section
Articles