Jorge Oteiza’s Teoría de la Fluviomaquia and statuary proposal for the Guadalén dam Aesthetic combat as a river machia creating an ‘Avenue of Monsters’ as part of a hydraulic engineering project by José Torán (1954)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Jorge Oteiza wrote his essay Teoría de la fluviomaquia (‘Theory of riverfighting’) as part of his participation in a hydraulic engineering project by José Torán, who designed a dam and reservoir on the Guadalén river in Jaén, Spain, which were inaugurated in 1953. The typewritten practical essay is accompanied by a series of drawings, manuscripts, statues, and photographs: all items from his archive that help to elucidate his theoretical ponderings and statuary proposal for the ‘Avenue of monsters’ at the dam. The aesthetic combat between animal faces and water that he creates is intended to reinvent Iberian river myths using statues and is based on the notions of landscape and creative originality that he explored in his book Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana (‘The aesthetic interpretation of American megalithic statues’) (1952) during the same period. The physical location of the project prompted him to depict a bull, a totemic figure in the Iberian Peninsula, and the Cretan Minotaur from classical mythology, using the machia to portray an aesthetic combat in a riverine setting.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
THEORY OF RIVERFIGHTING, STATUARY, WATER DAM, TORÁN PELÁEZ, JOSÉ (1916-1981), OTEIZA, JORGE (1908-2003)
Gallego Simón, Vicente José. 2012. El plan Jaén de 1953 y sus antecedentes: Una oportunidad perdida para el desarrollo de la provincia de Jaén en el siglo XX. Jaén: Universidad de Jaén
García Lorca, Federico. (1933) 2018. Juego y teoría del duende. Estudio y edición crítica anotada de José Javier León; prólogo de Andrés Soria Olmedo. Sevilla: Athenaica
Guasch Ferrer, Anna Maria. 2008. Un nuevo paso en la genealogía de lo abstracto: Lo dinámico y lo vital: La "Escultura dinámica" de Jorge Oteiza. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
León Sillero, José Javier. 2020. De Federico a Silverio, con amor. Granada: Universidad de Granada
López Bahut, Emma. 2013. “Oteiza y lo arquitectónico: De la estatua-masa al espacio urbano (1948-1960)”. Tesis Univ. da Coruña
Martín Martín, María Elena. 2016. “Oteiza y la estatuaria de Arantzazu 1950-1969: Fundamentos técnicos y evolutivos entre la obra religiosa y la escultura moderna”. Tesis Univ. Complutense de Madrid
Muñoa García, Pilar. 2006. Oteiza. La vida como experimento. Irún: Alberdania
Muñoz Jiménez, Maria Teresa. 2007. “Arte, ciencia y mito”. Prólogo a Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana; Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la postguerra, Jorge Oteiza; coord. y responsable de la edición, María Teresa Muñoz en colaboración con Joaquín Lizasoain & Antonio Rubio; traductor al euskera, Pello Zabaleta Kortaberria. Alzuza: Fundación Museo Oteiza
Oteiza, Jorge. 1944. Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la post-guerra. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca
Oteiza, Jorge. 1947. “Reinvención de la estatua”. Continente 1-6
Oteiza, Jorge. 1948. “Del escultor español Jorge de Oteiza: Por él mismo”. Cabalgata 26: 7
Oteiza, Jorge. 1952. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Prólogo de Abel Naranjo Villegas. Madrid: Cultura Hispánica
Oteiza, Jorge. 1957. “Propósito experimental 1956-1957”. En Escultura de Oteiza: Catálogo IV Bienal de Sao Paulo, setiembre mil novecientos cincuenta y siete. Madrid: Gráficas Reunidas
Oteiza, Jorge. 1963. Quousque tandem...! Ensayo de interpretación estética del alma vasca, su origen en el cromlech neolítico y su restablecimiento por el arte contemporáneo. Zarautz: Auñamendi
Oteiza, Jorge. 1984. Ejercicios espirituales en un túnel: En busca y encuentro de nuestra identidad perdida; De antropología estética vasca y nuestra recuperación política como estética aplicada. San Sebastián: Hordago
Oteiza, Jorge. 1988. Oteiza: Propósito experimental = [An experimental proposition]. Comisario, Txomin Badiola; textos, Margit Rowell & Txomin Badiola. Barcelona: Fundació Caixa de Pensions
Oteiza, Jorge. 1990a. Existe Dios al noroeste. Pamplona: Pamiela
Oteiza, Jorge. 1990b. Ley de los cambios. San Sebastián: Tristán-Deche Arte Contemporáneo
Oteiza, Jorge. (1995) 2017. Mentalidad vasca. Introducción de José Julián Baquedano. Pamplona: Pamiela
Oteiza, Jorge. 1997. Goya mañana: El realismo inmóvil; El Greco, Goya, Picasso. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Oteiza, Jorge. 2008. Laboratorio experimental [Laborategi esperimentala]. Exposición, entre el 20 de junio de 2008 y enero de 2009, Ángel Bados, ed. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Oteiza, Jorge, Nicolás Lekuona & Narkis Balenciaga. 2016. Oteiza, Lekuona, Balenciaga: El renacimiento incompleto [berpizkunde osatugabea], 1930-1936. Comisariado, Gregorio Díaz Ereño. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Pavo Cuadrado, David. 2020. “Jorge Oteiza y el arte jondo”. Tesis Univ. del País Vasco
Pelay Orozco, Miguel. 1979. Oteiza: Su vida, su obra, su pensamiento, su palabra. Bilbao: La Gran Enciclopedia Vasca
Venegas López, José. 1947. “Glosas de fin de semana: Destino de los toreros”. Noticias Gráficas, 30 ago.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.