Israel Galván in 'La fiesta' His contemporary and transgressive flamenco dance
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2021-06-30
María Cabrera Fructuoso
Abstract
In the following article we propose to go into detail about the study of the flamenco dance in the current theatricalisation, in its movements, its sounds and its performances, taking as a model the artist Israel Galván and, specifically, his work 'La fiesta'. All of this contextualised in the era of globalisation, taking into account its cultural flows and its consequent hybridisation, transculturation and transgression in art.
How to Cite
Cabrera Fructuoso, María. 2021. “Israel Galván in ’La fiesta’: His Contemporary and Transgressive Flamenco Dance”. AusArt 9 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.22603.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
BAILE FLAMENCO, GALVÁN, ISRAEL (1973-), TEATRALIZACIÓN, TRANSGRESIÓN, GLOBALIZACIÓN
References
Álvarez Caballero, Ángel. 1998. El baile flamenco. Madrid: Alianza
Barón, Javier [Francisco Javier Álvarez Rico] & Israel Galván [de los Reyes]. 2009. “La raíz y la savia nueva”. Entrevistas por Aida Rodríguez Agraso. La Nueva Alboreá 11: 18-23. http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centroandaluzflamenco/NuevaAlborea/Revistas/Alborea11.pdf
Cabrera Fructuoso, María. 2019. “Baile flamenco: Hibridación hasta la actualidad; Mercado, enseñanza y nuevas necesidades expresivas”. Tesis Univ. Rey Juan Carlos de Madrid. http://hdl.handle.net/10115/17511
Galván [de los Reyes], Israel. 2011. “Entrevista a Israel Galván, bailaor de flamenco”. Por Ana Martos. Culturamas (blog), 24 feb. http://www.culturamas.es/blog/2011102/24/entrevista-a-israel-galvan-bailaor-de-flamenco/
García Peinazo, Diego. 2013. “Músicas de la ciudad imaginada. Modernidad, identidad y europeísmo en el videoclip y spot de rock andaluz para la campaña Córdoba 2016: Ciudad Europea de la Cultura”. Cuadernos de Etnomusicología 3: 6-28
Guerra y Sánchez, Ramiro. 1989. Teatralización del folklore y otros ensayos. La Habana: Letras Cubanas
Martínez Berriel, Sagrario. 2008. “La música en la ciudad sin límites: Transformaciones urbanas y musicales en la ciudad global”. En Música, ciudades, redes: Creación musical e interacción social, actas del X Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología. Sabadell: SIBE-Sociedad de Etnomusicología
Salas, Roger. 2005. “Bendita heterodoxia”. El País, 22 jul. http://elpais.com/diario/2005/07/22/espectaculos/1121983209_850215.html
Sedeño Valdellós, Ana María. 2003. “Realización audiovisual y creación de sentido en la música: El caso del videoclip musical de Nuevo Flamenco”. Tesis Univ. Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/2540
Steingress, Gerhard. 2004. “La hibridación transcultural como clave de la formación del Nuevo Flamenco (aspectos historiosociológicos, analíticos y comparativos)”. Trans Revista Transcultural de Música 8. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82200812
Steingress, Gerhard. 2013. “La creación del espacio socio-cultural como marco de la performance híbrida: El género del canto y baile andaluz en los teatros de Buenos Aires y Montevideo (1832-1864)”. Trans Revista Transcultural de Música 17: 1-44. http://hdl.handle.net/11441/17044
Barón, Javier [Francisco Javier Álvarez Rico] & Israel Galván [de los Reyes]. 2009. “La raíz y la savia nueva”. Entrevistas por Aida Rodríguez Agraso. La Nueva Alboreá 11: 18-23. http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centroandaluzflamenco/NuevaAlborea/Revistas/Alborea11.pdf
Cabrera Fructuoso, María. 2019. “Baile flamenco: Hibridación hasta la actualidad; Mercado, enseñanza y nuevas necesidades expresivas”. Tesis Univ. Rey Juan Carlos de Madrid. http://hdl.handle.net/10115/17511
Galván [de los Reyes], Israel. 2011. “Entrevista a Israel Galván, bailaor de flamenco”. Por Ana Martos. Culturamas (blog), 24 feb. http://www.culturamas.es/blog/2011102/24/entrevista-a-israel-galvan-bailaor-de-flamenco/
García Peinazo, Diego. 2013. “Músicas de la ciudad imaginada. Modernidad, identidad y europeísmo en el videoclip y spot de rock andaluz para la campaña Córdoba 2016: Ciudad Europea de la Cultura”. Cuadernos de Etnomusicología 3: 6-28
Guerra y Sánchez, Ramiro. 1989. Teatralización del folklore y otros ensayos. La Habana: Letras Cubanas
Martínez Berriel, Sagrario. 2008. “La música en la ciudad sin límites: Transformaciones urbanas y musicales en la ciudad global”. En Música, ciudades, redes: Creación musical e interacción social, actas del X Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología. Sabadell: SIBE-Sociedad de Etnomusicología
Salas, Roger. 2005. “Bendita heterodoxia”. El País, 22 jul. http://elpais.com/diario/2005/07/22/espectaculos/1121983209_850215.html
Sedeño Valdellós, Ana María. 2003. “Realización audiovisual y creación de sentido en la música: El caso del videoclip musical de Nuevo Flamenco”. Tesis Univ. Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/2540
Steingress, Gerhard. 2004. “La hibridación transcultural como clave de la formación del Nuevo Flamenco (aspectos historiosociológicos, analíticos y comparativos)”. Trans Revista Transcultural de Música 8. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=82200812
Steingress, Gerhard. 2013. “La creación del espacio socio-cultural como marco de la performance híbrida: El género del canto y baile andaluz en los teatros de Buenos Aires y Montevideo (1832-1864)”. Trans Revista Transcultural de Música 17: 1-44. http://hdl.handle.net/11441/17044
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.