Proposals for non-material or material conservation analysis in cases of special significance in urban art and muralism Jaén and Belin

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-12-27
Carmen Moral Ruiz
Laura Luque Rodrigo

Abstract

The conservation of the artistic manifestations that are presented within the urban space is complex, as they are of a very diverse nature. This type of manifestation can be linked to different areas, such as: architecture, sculpture or painting in its different conceptions. At the same time, they have a wide variety of materials and conservation problems, as they are usually located outdoors, unattended and exposed to the elements. The aim of this contribution is to establish a methodology for documenting and studying these works through particular cases of works located in Jaén, specifically by the urban artist Belin. In so doing, the intention is elaborate a framework for action in which various conservation cases associated with these manifestations.

How to Cite

Moral Ruiz, Carmen, and Laura Luque Rodrigo. 2021. “Proposals for Non-Material or Material Conservation Analysis in Cases of Special Significance in Urban Art and Muralism: Jaén and Belin”. AusArt 9 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.23081.
Abstract 444 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 565

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CONTEMPORARY ART CONSERVATION, DOCUMENTATION, URBAN ART, MURALISM, BELIN (MIGUEL ÁNGEL BELINCHÓN BUJES, 1979-), JAÉN (PROVINCE, SPAIN)

References
Almansa Moreno, José Manuel, María Victoria Quirosa García & Laura Luque Rodrigo. 2014. “La vulnerabilidad del grafiti: Los nuevos retos del siglo XXI”. En Conservación de Arte Contemporáneo: 15ª jornada, organiza, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 65-80. Madrid: MNCARS

Almirón Casado, Víctor. 2021. “Arqueología del grafiti: Estratos del lienzo urbano”. PH 103: 215-7. https://doi.org/10.33349/2021.103.4939

Arquipa. 2014. “El mapping como herramienta de difusión del patrimonio”. Arquitectura y Patrimonio [web personal], 21 oct. https://arquipa.wordpress.com/2014/10/21/el-mapping-como-herramienta-de-difusion-del-patrimonio/

Bengtsen, Peter. 2021. “Approaches to documenting and preserving graffiti and street art”. Keynote lecture, Conference: FORM(AT): Documenting, Collecting and Archiving Street Art. Liubliana Vídeo de Youtube, 55:25, 29 jun. https://www.youtube.com/watch?v=5GE1UK8q9go

Delgado Chica, Francisco. 2021. “Dilemas del arte urbano como patrimonio: La figura de Belin en Jaén y el paso de la calle al museo”. PH 103:136-8. https://doi.org/10.33349/2021.103.4877

Figueroa Saavedra, Fernando. 2021. Graphitfragen: Una mirada reflexiva sobre el graffiti. Madrid: Minotauro

García Gayo, Elena & Laura Luque Rodrigo, coords. 2021. “Dilemas del arte urbano como patrimonio”. PH 103: 106-223. https://doi.org/10.33349/2021.103

García Gayo, Elena et al. 2016. “Propuesta de código deontológico para la conservación y restauración de arte urbano”. Ge-Conservación 10: 186-92. https://doi.org/10.37558/gec.v10i0.419

García Gayo, Elena, Laura Luque Rodrigo & Adris Díaz Fernández, coords. 2021. Reflejos del arte urbano. Monterrey, México: Universidad Autónoma de Nuevo León

García Gayo, Elena. 2017. “Restauración del Muelle de Montera: Gestión, innovación y riesgos”. En Conservación de Arte Contemporáneo: 15ª jornada, organiza, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 167-77. Madrid: MNCARS

ICOMOS-ISCS (International Council on Monuments and Sites-International Scientific Committee for Stone). 2008. Illustrated glossary on stone deterioration patterns [Glossaire illustré sur les formes d'altération de la pierre]. Contributors, Tamara Anson Cartwright et al.; ed., Veronique Vergès-Belmin. París: ICOMOS

Luque Rodrigo, Laura & Carmen Moral Ruiz. 2021. “El arte urbano como patrimonio inmaterial. Posibilidades para su protección y difusión”. En Actas del I Simposio anual de Patrimonio Natural y Cultural ICOMOS España: 21, 22 y 23 de noviembre 2019 Madrid, José Luis Lerma García, Víctor Manuel López-Menchero Bendicho & Alfonso Maldonado Zamora Valencia, eds., 57-64. València: Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/160166

Luque Rodrigo, Laura. 2015. “Reflexiones en torno a una obra tan legal como ilegal”. Mural Street Art Conservation 2: 20-1

Luque Rodrigo, Laura. 2019. “Identidad e imagen de la ciudad contemporánea: los museos de arte urbano”. Ge-Conservación 16: 176-85. https://doi.org/10.37558/gec.v16i0.706

Moral Ruiz, Carmen & Laura Luque Rodrigo. 2021. “Técnicas de investigación y catalogación del arte urbano desde la transdisciplinariedad: Aplicaciones y retos de futuro”. En Actas del I Simposio anual de Patrimonio Natural y Cultural ICOMOS España: 21, 22 y 23 de noviembre 2019 Madrid, José Luis Lerma García, Víctor Manuel López-Menchero Bendicho & Alfonso Maldonado Zamora Valencia, eds., 73-81. València: Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/160178

Pérez Plaza, Arturo, coord. 2008. El paisaje industrial en Andalucía: Jornadas Europeas de Patrimonio 2008. Sevilla: Consejería de Cultura

Rava, Antonio & Alessandra Collina. 2018. “Introduzione: Ragioni per la conservazione della Street Art”. Kermes 109: 17-9

Sarmento, Clara. 2020. “Methodological proposals and critical responses for the study of graffiti and street art”. SAUC - Street Art and Urban Creativity, 6(2): 24-47. https://doi.org/10.25765/sauc.v6i2.240

Úbeda García, María Isabel. 2016. “Propuesta de un modelo de registro para el análisis y documentación de obras de arte urbano”. Ge-Conservacion 10: 169-79. https://doi.org/10.37558/gec.v10i0.410
Section
Articles