Olga Pericet y her 'Cuerpo infinito' Between the tradition and innovation of flamenco dance through the figure of Carmen Amaya

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-12-27
María Cabrera Fructuoso

Abstract

In the following article we propose to deepen and reflect on the artist Olga Pericet through her work Cuerpo Infinito, where bridges are built between the past, the present and the future of theatrical flamenco dance through the figure of Carmen Amaya, from her memory and her legacy, which leads to a deep investigation, transformation, learning, hybridization and search.

How to Cite

Cabrera Fructuoso, María. 2021. “Olga Pericet Y Her ’Cuerpo infinito’: Between the Tradition and Innovation of Flamenco Dance through the Figure of Carmen Amaya”. AusArt 9 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.23084.
Abstract 358 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 529

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PERICET, OLGA (1975-), AMAYA, CARMEN (1918-1963), FLAMENCO DANCE, THEATRICALISATION, TRANSGRESSION

References
Brozas-Polo, María Paz & Miguel Vicente-Pedraz. 2017. “La diversidad corporal en la danza contemporánea: Una mirada retrospectiva al siglo XX”. Arte, Individuo y Sociedad 29(1): 71-87. https://doi.org/10.5209/ARIS.51727

Cabrera Fructuoso, María. 2021. “Israel Galván en ‘La fiesta’: Su baile flamenco contemporáneo y transgresor de la teatralización”. AusArt 9 (1): 211-22. https://doi.org/10.1387/ausart.22603

Cabrera Fructuoso, María. 2019a. “Baile flamenco: Hibridación hasta la actualidad; Mercado, enseñanza y nuevas necesidades expresivas”. Tesis Univ. Rey Juan Carlos de Madrid. http://hdl.handle.net/10115/17511

Cabrera Fructuoso, María. 2019b. “‘Lo femenino’ y ‘lo masculino’ del baile flamenco y su actual hibridación: Manuel Liñán”. Comunicación y Género 2(1): 87-103. https://doi.org/10.5209/cgen.64530

Cardona Lang, Patricia. 2000. Dramaturgia del bailarín: Cazador de mariposas. Ciudad de México: Instituto Nacional de Bellas Artes. http://hdl.handle.net/11271/221

Cruces Roldán, Cristina. 2003. “‘De cintura para arriba’: Hipercorporeidad y sexuación en el flamenco”. En Entretejiendo saberes: Actas del IV Seminario de la Asociación Universitaria de Estudios de Mujeres (AUDEM), Sevilla 17 al 19 de octubre de 2002. Sevilla: Universidad de Sevilla

Escudero Urive, Vicente. 2017. Mi baile y otros escritos (Flamenco y cultura popular). Edición y prólogo de Pedro G. Romero. Sevilla: Athenaica

Franko, Mark. 2015. Dance as text: Ideologies of the baroque body. Oxford: Oxford University

Navarro García, José Luis. 2008. Historia del baile flamenco. Sevilla: Signatura

Pérez Galí, Aimar. 2015. “La comunidad sudorosa”. En Ejercicios de ocupación: Afectos, vida y trabajo, Ixiar Rozas & Quim Pujol, eds.; Mary Zournaki, et al., 217-36. Barcelona: Mercat de les Flors

Polo Pujadas, Magda. 2015. “Pensar la danza, pensar el cuerpo”. En Filosofía de la danza, Magda Polo Pujadas, Roberto Fratini Serafide & Bàrbara Raubert Nonell. Barcelona: Universitat de Barcelona

Salah, Fethi. 2008. “La bi-musicalidad, el ‘musicar’ y la significación de la música para el etnomusicólogo”. En Música, ciudades, redes: Creación musical e interacción social; del 6 al 9 de marzo de 2008; Conservatorio Superior de Música de Salamanca. Salamanca: Sociedad Ibérica de Etnomusicología

Sheets-Johnstone, Maxine. 1966. The phenomenology of dance. Madison WI: University of Wisconsin

Gamboa Rodríguez, José Manuel. 2011. Una historia del flamenco. Epílogo de Pedro G. Romero. Barcelona: Espasa

Giguère, Hélène. 2005. “El flamenco como patrimonio inmaterial de la humanidad: Un estudio del fenómeno en Jerez de la Frontera”. Actas del Coloquio Internacional 'Antropología y Música Diálogos 4': Pensar el flamenco desde las ciencias sociales, número monográfico Música Oral del Sur 6: 311-9. http://www.centrodedocumentacionmusicaldeandalucia.es/export/sites/default/publicaciones/pdfs/flamenco-patrimonio-inmaterial.pdf

Steingress, Gerhard. 2002. “El flamenco como patrimonio cultural o Una construcción artificial más de la identidad andaluza”. Anduli 1: 43-64. https://revistascientificas.us.es/index.php/anduli/article/view/3732
Section
Open AusArt

Most read articles by the same author(s)