Limit, game, and horizon Towards a scriptural proposal based on artistic practice
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article traverses the concepts of limit, game and horizon on the work of the artist Nacho Martín Encinas (Madrid, 1994) after his recent exhibition Floating Lines (Kanoko art space, Cuenca, 01-30/07/2021). From this starting point, a text is presented aiming to provide a reflective dimension to the author's work, not from a “pictoric” perspective in the sense of the first Wittgenstein, but by understanding the “essay as form” according to the Adornian thesis about of the possibilities -fragmentary, non-totalizing, connotative and non-denotative- of the scriptural medium itself. These concepts will thus serve us to explore, from the particular to the general, both the material conditions of the artistic process and the spaces hosting them, trying to outline another way of writing not to be seen about the arts, but in and from the arts themselves, in line with the recent contributions of artistic research, with prominent names such as Susan Buck-Morss, Aurora Fernández-Polanco, George Didi-Huberman or Aby Warburg.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
LIMIT, GAME, HORIZON, ARTISTIC RESEARCH, ESSAY, MARTÍN ENCINAS, NACHO (1994-)
Ali, Abu. 2018. «Abrir la visión: La imagen como velo». En La imagen pensativa: Ensayo visual y prácticas contemporáneas en el estado español; 16 miradas al videoarte, Pedro Ortuño, ed.; autores, Eugeni Bonet et al., 77-107. Madrid: Brumaria
Benéitez Andrés, Rosa & Virginia Fusco. 2021. «Pensar una hospitalidad impura». En Hospitalidad: Lo otro y sus fronteras, Rosa Benéitez Andrés & Virginia Fusco eds., 9-20. Madrid: Dykinson
Fernández Polanco, Aurora. 2013. «Escribir, otra forma de montaje». En Investigación artística y universidad: Materiales para un debate, Selina Blasco ed., 105-16. Madrid: Ediciones Asimétricas
Gadamer, Hans-Georg. (1975) 1977. Verdad y método I. Traducción de Ana Agud Aparicio & Rafael de Agapito. Salamanca: Sígueme
Gadamer, Hans-Georg. (1986) 1998. Verdad y método II. Traducción de Manuel Olasagasti. Salamanca: Sígueme
Gómez Galera, Esmeralda. 2019. «Trabajo, movilidad y huella: Apuntes sobre el impacto ecológico del arte contemporáneo». AusArt 7(2): 77-89. https://doi.org/10.1387/ausart.21148
Heidegger, Martin. (1946) 2010. «La sentencia de Anaximandro». En Caminos de bosque, versión española de Helena Cortés & Arturo Leyte, 239-77. Madrid: Alianza
Jarque Soriano, Vicente. 2018. «Cuatro notas sobre tres explayados». En Los explayados, exposición, Ignacio Casero Lucas, Adrián Mena & Nacho Martín Encinas; comisario José Aja, 7-14. Madrid
Jiménez Jiménez, José. 2020. «¿En qué imagen vivimos?». En Estética, arte y política, María Jesús Godoy Domínguez, Fernando Infante del Rosal, Antonio Molina Flores & Vítor Moura, eds., 10-29. València: Universitat de València
Martín Encinas, Nacho. 2021. «Líneas de flotación». Programa de mano de la exposición. Cuenca: Espacio Cultural Kanoko
Oñate Zubía van Hoye Desmet, Teresa. 2019. Estética y paideía (Hermenéuticas contra la violencia I). Prólogo de Jacinto Rivera de Rosales; editores/coordinadores, Teresa Oñate & Nacho Escutia; equipo editorial, Paloma O. Zubía & Elvira Bobo Cabezas. Madrid: Dykinson
Ordóñez Díaz, Leonardo. 2006. «La formulación del principio de Inmanencia en el fragmento de Anaximandro». Tópicos 30: 81-123. https://doi.org/10.21555/top.v30i1.195
Rebentisch, Juliane. (2003) 2018. Estética de la instalación. Traducción de Graciela Calderón. Buenos Aires: Caja Negra
Sánchez Meca, Diego. 2001. Teoría del conocimiento. Madrid: Dykinson
Torija Herrera, Rosalina. 1999. Arquímedes: Alrededor del círculo. Madrid: Nivola
Trías, Eugenio. 1970. Filosofía y carnaval. Barcelona: Anagrama
Vilar, Gerard. 2014. «El arte contemporáneo y la precariedad». En Vidas dañadas: Precariedad y vulnerabilidad en la era de la austeridad, edición a cargo de Sonia Arribas & Antonio Gómez Villar, 75-95. Barcelona: Artefakte
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.