The impossible place José Luis Castillejo’s ‘escritura no escrita’
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In late francoist Spain, a diverse group of poets claim for the withdrawal from writing. There were two the main trends: on the one hand, one trend that comes from Letrism, which made of appropriation its distinctive character and of hazard his spirit, on the other hand, a trend that originates in concretism and that aspire to establish objective methods for poetry creation. Aiming to sidestep both movements, José Luis Castillejo —originally a Zaj member— conceive his 'escritura no escrita', a transposition of pictorial modernism to the field of writing. This article critiques Castillejo aesthetical stance with respect to the first of his modernist works: The book of I’s showing its paradoxical relation to the concrete trend in Spanish experimental poetry.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
SPANISH EXPERIMENTAL POETRY, CASTILLEJO, JOSÉ LUIS (1930-2014), EXPERIMENTAL WRITING, GREENBERG, CLEMENT (1909-1994)
Cáceres Cantero, Luis. 2019. «Desplazamientos del modernismo: Greenberg en el pensamiento artístico de José Luis Castillejo». Anuario del Departamento de Historia y Teoría del arte 31: 57-74. https://doi.org/10.15366/anuario2019.31.003
Castillejo, José Luis [Fernández de Castillejo y Taviel de Andrade]. 2009. «La escritura no escrita». En Escrito está: Poesía experimental en España (1963-1984), editado por Fernando Millán, 92-101. Santander: La Bahía
Castillejo, José Luis. 1969. The book of I’s. Konstanz: impreso por el autor
Castillejo, José Luis. 1972. «La nueva escritura». Tropos 5
Castillejo, José Luis. 2016. «Cartones, libros y poética Zaj». Concreta 7: 110-121
Feldman, Hannah. 2012. «Nuevos sistemas de escritura: Escrituras de nuevos sistemas». En Espectros de Artaud, editado por Kaira M. Cabañas, 117-129. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Fernández Salgado, María. 2014. «El momento analítico: Poéticas constructivistas en España desde 1964». Tesis Univ. Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/664043
Fernández Serrato, Juan Carlos. 2003. ¿Cómo se lee un poema visual? Retórica y poética del experimentalismo español (1975-1980). Sevilla: Alfar
Gómez de Liaño, Ignacio. 2013. En la red del tiempo 1972-1977: Diario personal. Madrid: Siruela
Maderuelo Raso, Javier. 2014. Escritura experimental en España 1963-1983. Santander: La Bahía
Maderuelo Raso, Javier. 2018. «The book of I’s: Una interpretación». En José Luis Castillejo y la escritura moderna, editado por José María Lafuente, 97-114. Santander: La Bahía
Millán Navío, Fernando. 2009. Escrito está: Poesía experimental en España (1963-1984). Comisariado, Fernando Millán; textos, José Maria de Francisco, Laura López Fernández & Fernando Millán. Santander: La Bahía
Muriel Durán, Felipe, ed. 2000. La poesía visual en España: Siglos X-XX (Antología). Salamanca: Almar
Ong, Walter Jackson. (1982) 2009. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Traducción de Ángela Scherp. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Pujals Gesalí, Estebán. 2013. «Lo suizo y lo sucio: La poesía concreta en perspectiva». Concreta 1: 38-49
Santana Pérez, Sandra. 2016. «José Luis Castillejo: La escritura que se dibuja a sí misma», Concreta 7: 105-109
Santana Pérez, Sandra. 2018. «¿Cómo se lee una 'i'? Las imágenes de la escritura en la obra de José Luis Castillejo». «Ensayo, error: Arte y escrituras experimentales en España 1960-1980», número monográfico Hispanic Issues Online 21: 169-182
Schaeffer, Jean-Marie. 2012. «La teoría especulativa del arte». En Arte, objetos, ficción, cuerpo, traducido por Ricardo Ibarlucía, 19-49. Buenos Aires: Biblos
Villar Santamaría, Arturo del. 1973. «La poesía experimental española». Arbor 330: 43-64

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.
https://orcid.org/0000-0003-0611-0254