The impossible place José Luis Castillejo’s ‘escritura no escrita’
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In late Francoist Spain, a diverse group of poets claim for the withdrawal from writing. There were two the main trends: on the one hand, one trend that comes from Letrism, which made of appropriation its distinctive character and of hazard his spirit, on the other hand, a trend that originates in concretism and that aspire to establish objective methods for poetry creation. Aiming to sidestep both movements, José Luis Castillejo —originally a ZAJ member— conceive his 'escritura no escrita', a transposition of pictorial modernism to the field of writing. This article critiques Castillejo aesthetical stance with respect to the first of his modernist works: The book of I’s showing its paradoxical relation to the concrete trend in Spanish experimental poetry.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
SPANISH EXPERIMENTAL POETRY, CASTILLEJO, JOSÉ LUIS (1930-2014), EXPERIMENTAL WRITING, GREENBERG, CLEMENT (1909-1994)
Cáceres Cantero, Luis. 2019. “Desplazamientos del modernismo: Greenberg en el pensamiento artístico de José Luis Castillejo”. Anuario del Departamento de Historia y Teoría del arte 31: 57-74. https://doi.org/10.15366/anuario2019.31.003
Castillejo, José Luis [Fernández de Castillejo y Taviel de Andrade]. 2009. “La escritura no escrita”. En Escrito está: Poesía experimental en España (1963-1984), editado por Fernando Millán, 92-101. Santander: La Bahía
Castillejo, José Luis. 1969. The book of i’s. Konstanz: impreso por el autor
Castillejo, José Luis. 1972. “La nueva escritura”. Tropos 5
Castillejo, José Luis. 2016. “Cartones, libros y poética ZAJ”. Concreta 7: 110-121
Feldman, Hannah. 2012. “Nuevos sistemas de escritura: Escrituras de nuevos sistemas”. En Espectros de Artaud, editado por Kaira M. Cabañas, 117-129. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
Fernández Salgado, María. 2014. “El momento analítico: Poéticas constructivistas en España desde 1964”. Tesis Univ. Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/664043
Fernández Serrato, Juan Carlos. 2003. ¿Cómo se lee un poema visual? Retórica y poética del experimentalismo español (1975-1980). Sevilla: Alfar
Gómez de Liaño, Ignacio. 2013. En la red del tiempo 1972-1977: Diario personal. Madrid: Siruela
Maderuelo Raso, Javier. 2014. Escritura experimental en España 1963-1983. Santander: La Bahía
Maderuelo Raso, Javier. 2018. “The book of i’s: Una interpretación”. En José Luis Castillejo y la escritura moderna, editado por José María Lafuente, 97-114. Santander: La Bahía
Millán Navío, Fernando. 2009. Escrito está: Poesía experimental en España (1963-1984). Comisariado, Fernando Millán; textos, José Maria de Francisco, Laura López Fernández, Fernando Millán. Santander: La Bahía
Muriel Durán, Felipe, ed. 2000. La poesía visual en España: Siglos X-XX (Antología). Salamanca: Almar
Ong, Walter Jackson. (1982) 2009. Oralidad y escritura: Tecnologías de la palabra. Traducción de Ángela Scherp. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Pujals Gesalí, Estebán. 2013. “Lo suizo y lo sucio: La poesía concreta en perspectiva”. Concreta 1: 38-49
Santana Pérez, Sandra. 2016. “José Luis Castillejo: La escritura que se dibuja a sí misma”, Concreta 7: 105-109
Santana Pérez, Sandra. 2018. “¿Cómo se lee una “i”? Las imágenes de la escritura en la obra de José Luis Castillejo”. Ejemplar dedicado a “Ensayo/error: Arte y escrituras experimentales en España 1960-1980”, Hispanic Issues Online 21: 169-182
Schaeffer, Jean-Marie. 2012. “La teoría especulativa del arte”. En Arte, objetos, ficción, cuerpo, traducido por Ricardo Ibarlucía, 19-49. Buenos Aires: Biblos
Villar Santamaría, Arturo del. 1973. “La poesía experimental española”. Arbor 330: 43-64
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.