Cooking letters Strategies of social inclusion from relational aesthetics

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-06-28
Mónica Oliva Lozano

Abstract

The workshop Cooking letters within the project «No profile. The book as a diverse experience», carried out with the San Martín de Porres Foundation, collects the artistic experience of an inclusive proposal between the students of the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid, and a group of homeless people at risk of social exclusion. The proposal, part of the UCM service-learning project, includes a program of activities based on the creation of movable type and the subsequent typographic composition, as a starting point for the analysis of the relational aesthetics arising around the 'table'; a referential framework in which to discuss the social barriers that revolve around the act of eating.The result of this artistic experience is the textile art book No profile, and the performance «Alphabet soup», carried out during the final banquet of the event.

How to Cite

Oliva Lozano, Mónica. 2022. “Cooking Letters: Strategies of Social Inclusion from Relational Aesthetics”. AusArt 10 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.23549.
Abstract 563 | PDF (Español (España)) Downloads 389 HTML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

RELATIONAL AESTHETICS, ARTISTIC ACTIONS AROUND THE TABLE, COLLABORATIVE LEARNING, ACTIVE GRAPHICS, ARTIST BOOK, PERFORMATIVE READINGS

References
Aguilar Moreno, Marta. 2017. «Libros comunitarios: El discurso gráfico como expresión de la comunidad». EME Experimental Illustration, Art & Design 5: 34-45. https://doi.org/10.4995/eme.2017.7611

Bourriaud, Nicolás. (1998) 2008. Estética relacional. Traducción de Cecilia Beceyro & Sergio Delgado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo

Hartung, Elisabeth. 2002. «Comida, arte y comunicación: La comida como nuevo modelo de recepción artística». En Comer o no comer o Las relaciones del arte con la comida en el siglo XX, comisarios, Darío Corbeira, Carlos Jiménez & Eugeni Bonet, 75-84. Salamanca: Consorcio Salamanca

Jara, Julio. 2021. «Los pobres que pintaban Murillos han saltado de los lienzos y encarnan ellos mismos el arte». Entrevista por Nicholas Dale. El País, 2 feb. https://n9.cl/sq4vnb

Jaume Pérez, Borja. 2021. «Sin perfil: El libro como experiencia diversa». Cocinando letras, talleres sobre poéticas liminales para la creación de un libro-arte colaborativo. Proyecto aprendizaje servicio UCM. Vídeo de YouTube, 2:45. https://n9.cl/yxbuw

Montanari, Massimo. 2006. La comida como cultura. Trad., Alfredo Álvarez Álvarez. Gijón: Trea

Oliva Lozano, Mónica. 2013. «El acto de comer en el arte: Del eat art a Ferrán Adrià en la Documenta 12». Tesis Univ. Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/22877/

Puig Rovira, Josep María, Mónica Gijón Casares, María Jesús Martín García & Laura Rubio Serrano. 2011. «Aprendizaje-servicio y educación para la ciudadanía». Revista de Educación 1: 45-67. https://n9.cl/vgopm

Tiravanija, Rirkrit. 2002. Untitled 2002 (The raw and the cooked). Exhibition at the Tokyo Opera City Art Gallery, 25 May-15 August, curator, Mami Kataoka. Tokyo: Opera City Cultural Foundation

UCM (Universidad Complutense de Madrid). 2020. «Convocatoria proyectos aprendizaje y servicios Complutense: Curso académico 2020-21». Delegación del Rector para la Diversidad e Inclusión. https://n9.cl/4c7zpj
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.