(Mis)oriented in the plasticity of a map without distances Rhizome, palimpsests, drifts and the (im)possible cartography of contemporary art
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Assuming the complex world without distances established by the new ‘spaces’ of the 21st century where we live, whose essential modality is ‘excess’, is how, within this labyrinthine and baroque present, we can perhaps approach establishing certain conceptual bases for the generation of a possible cartography of contemporary art, as was achieved by Alfred H. Barr, in 1936, when he made a diagram that explained the origins and drifts of some artistic movements of the 20th century. With this objective, and taking into account the technological determination of the digital metamedia in contemporary modes of communication and production, fundamentals such as the concept of ‘rhizome’, that of ‘palimpsest'' or the theory of drift to end’ are addressed in this article. to serve as support in the plastic diagrammatic configuration of tautological maps of contemporary art. A cartographic strategy that, depending on its own aesthetics, also occasionally becomes recurrent when certain artists undertake expressive ‘inner journeys’ in attention to their own subjective impressions or intimacies.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
CONTEMPORARY ART, MAPPING, RHIZOME, PALIMPSEST, DRIFTS
Ángel Molla Román. Barcelona: Paidós
Augé, Marc. (1992) 2000. Los no lugares: Espacios del anonimato; Una antropología de la sobremodernidad. Traducción, Margarita N. Mizraji. Barcelona: Gedisa
Baudrillard, Jean. (1978) 2016. Cultura y simulacro. Traducción, Antoni Vicens & Pedro Rovira. Barcelona: Kairós
Castro Flórez, Fernando. 2019. Estética de la crueldad: Enmarcados artísticos en tiempo desquiciado. Madrid: Fórcola
Català Domènech, Josep Maria. 2016. La gran espiral: Capitalismo y paranoia. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil
Crary, Jonathan. 2015. 24/7: El capitalismo al asalto del sueño. Traducción, Paola Cortés-Rocca. Barcelona: Ariel
Danto, Arthur C. (1981) 2002. La transfiguración de un lugar común: Una filosofía del arte. Traductor,
Deleuze, Gilles & Felix Guattari. (1972) 2002. Mil pesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez, con la colaboración de Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-textos
Michaud, Yves. (2003) 2007. El arte en estado gaseoso: Ensayo sobre el triunfo de la estética. Traducción de Laurence Le Bouhellec Guyomar. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica
Mitchell, William John Thomas. 1981. “Diagrammatology”. Critical Inquiry 7(3): 622-633
Moraza, Juan Luis. 2014. República. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 14 octubre 2014-2 marzo 2015. Comisario, João Fernandes. Madrid: MNCARS
Perniola, Mario. (2002) 2008. Del sentir. Traducción de César Palma. Valencia: Pre-Textos
Rohde, Theres & Simone Schimpf, eds. 2019. Gemalte Diagramme : Bauhaus, Kunst und Infografik [Painted diagrams: Bauhaus, art and infographics]. Ausstellungskatalog, Museum für Konkrete Kunst Ingolstadt, 31.03.2019-29.09.2019, Katja Berlin et al. Bielefeld: Kerber
Rosa, Hartmut. 2020. Lo indisponible. Traducción de Alexis Gros. Barcelona: Herder
Schmidt-Burkhardt, Astrid. 2019. “El arte del diagrama”. En Genealogías del arte, o La historia del arte como arte visual, catálogo de exposición, Manuel Fontán del Junco, José Lebrero Stals & María Zozaya Álvarez, eds.; textos de Manuel Fontán del Junco et al. Madrid: Fundación Juan March
Shaviro, S. 2017. “Estética aceleracionista: Ineficiencia necesaria en tiempos de subsunción real”. En Aceleracionismo: Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo, Franco "Bifo" Berardi et al.; Armen Avanessian & Mauro Reis, comps. Buenos Aires: Caja Negra
Tufte, Edward R. 2006. Beautiful evidence. Cheshire CT: Graphics Press
Vilar Roca, Gerard. 2015. “Cuatro conceptos de Investigación artística”. Deforma 5: 16-27
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.