(Mis)oriented in the plasticity of a map without distances Rhizome, palimpsests, drifts and the (im)possible cartography of contemporary art

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-12-02
Ricardo González-García

Abstract

Assuming the complex world without distances established by the new ‘spaces’ of the 21st century where we live, whose essential modality is ‘excess’, is how, within this labyrinthine and baroque present, we can perhaps approach establishing certain conceptual bases for the generation of a possible cartography of contemporary art, as was achieved by Alfred H. Barr, in 1936, when he made a diagram that explained the origins and drifts of some artistic movements of the 20th century. With this objective, and taking into account the technological determination of the digital metamedia in contemporary modes of communication and production, fundamentals such as the concept of ‘rhizome’, that of ‘palimpsest'' or the theory of drift to end’ are addressed in this article. to serve as support in the plastic diagrammatic configuration of tautological maps of contemporary art. A cartographic strategy that, depending on its own aesthetics, also occasionally becomes recurrent when certain artists undertake expressive ‘inner journeys’ in attention to their own subjective impressions or intimacies.

How to Cite

González-García, Ricardo. 2022. “(Mis)oriented in the Plasticity of a Map Without Distances: Rhizome, Palimpsests, Drifts and the (im)possible Cartography of Contemporary Art”. AusArt 10 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.23925.
Abstract 197 | PDF (Español) Downloads 412 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CONTEMPORARY ART, MAPPING, RHIZOME, PALIMPSEST, DRIFTS

References
Aballí Sanmartí, Ignasi. 2022. “Conversación con Manuel Borja-Villel”. En Corrección [Correction], La Biennale di Venezia 59 Esposizione Internazionale d’Arte; textos de Bea Espejo et al. Madrid: Turner

Ángel Molla Román. Barcelona: Paidós

Augé, Marc. (1992) 2000. Los no lugares: Espacios del anonimato; Una antropología de la sobremodernidad. Traducción, Margarita N. Mizraji. Barcelona: Gedisa

Baudrillard, Jean. (1978) 2016. Cultura y simulacro. Traducción, Antoni Vicens & Pedro Rovira. Barcelona: Kairós

Castro Flórez, Fernando. 2019. Estética de la crueldad: Enmarcados artísticos en tiempo desquiciado. Madrid: Fórcola

Català Domènech, Josep Maria. 2016. La gran espiral: Capitalismo y paranoia. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil

Crary, Jonathan. 2015. 24/7: El capitalismo al asalto del sueño. Traducción, Paola Cortés-Rocca. Barcelona: Ariel

Danto, Arthur C. (1981) 2002. La transfiguración de un lugar común: Una filosofía del arte. Traductor,

Deleuze, Gilles & Felix Guattari. (1972) 2002. Mil pesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez, con la colaboración de Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-textos

Michaud, Yves. (2003) 2007. El arte en estado gaseoso: Ensayo sobre el triunfo de la estética. Traducción de Laurence Le Bouhellec Guyomar. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Mitchell, William John Thomas. 1981. “Diagrammatology”. Critical Inquiry 7(3): 622-633

Moraza, Juan Luis. 2014. República. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 14 octubre 2014-2 marzo 2015. Comisario, João Fernandes. Madrid: MNCARS

Perniola, Mario. (2002) 2008. Del sentir. Traducción de César Palma. Valencia: Pre-Textos

Rohde, Theres & Simone Schimpf, eds. 2019. Gemalte Diagramme : Bauhaus, Kunst und Infografik [Painted diagrams: Bauhaus, art and infographics]. Ausstellungskatalog, Museum für Konkrete Kunst Ingolstadt, 31.03.2019-29.09.2019, Katja Berlin et al. Bielefeld: Kerber

Rosa, Hartmut. 2020. Lo indisponible. Traducción de Alexis Gros. Barcelona: Herder

Schmidt-Burkhardt, Astrid. 2019. “El arte del diagrama”. En Genealogías del arte, o La historia del arte como arte visual, catálogo de exposición, Manuel Fontán del Junco, José Lebrero Stals & María Zozaya Álvarez, eds.; textos de Manuel Fontán del Junco et al. Madrid: Fundación Juan March

Shaviro, S. 2017. “Estética aceleracionista: Ineficiencia necesaria en tiempos de subsunción real”. En Aceleracionismo: Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo, Franco "Bifo" Berardi et al.; Armen Avanessian & Mauro Reis, comps. Buenos Aires: Caja Negra

Tufte, Edward R. 2006. Beautiful evidence. Cheshire CT: Graphics Press

Vilar Roca, Gerard. 2015. “Cuatro conceptos de Investigación artística”. Deforma 5: 16-27
Section
Articles