The ultimate matrix From technical hybridization to public intervention

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-04-27
Daniel Tomás Marquina
Jonay Nicolás Cogollos Van der Linden

Abstract

This article focuses on the development of methodologies that enables the creation of graphic traces on metallic matrices through the hybridisation of technical processes and registration procedures, which allows us to visibilize the graphic possibilities that matrices have in the creation of utilitarian pieces and in the creation of proposals associated with public art. With this aim, we place the work above authorship, and delimit this conceptual field to promote a review, critique and analysis of the social context that surrounds us. We intend to show a new method of confronting the way we perceive the aesthetic experience, giving value to a work process that allows us to get to know ways of doing and experimenting that were previously unknown.

How to Cite

Tomás Marquina, Daniel, and Jonay Nicolás Cogollos Van der Linden. 2023. “The Ultimate Matrix: From Technical Hybridization to Public Intervention”. AusArt 11 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.24220.
Abstract 201 | PDF (Español) Downloads 491

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PRINTMAKING, BITE, MATRIX, PERMEOCALCOGRAPHY, ARTISTIC INTERVENTION

References
Barthes, Roland. (1968) 1987. “La muerte del autor”. En El susurro del lenguaje, traducción de C. Fernández Medrano. Barcelona: Paidós. Pub. orig.: “La mort de l'auteur”. Manteia 5. https://teorialiteraria2009.files.wordpress.com/2009/06/barthes-la-muerte-del-autor.pdf

Benjamin, Walter. (1934) 2004. El autor como productor. Traducción y presentación de Bolívar Echeverría. Ciudad de México: Itaca

Bernal Pérez, María del Mar. 2010. “Los ácidos de grabado”. Técnicas de grabado (blog), 9 ene. https://tecnicasdegrabado.es/2010/caracteristicas-de-los-acidos-para-grabado

Blanco Casanova, Paloma et al., eds. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca

Castells Oliván, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Traducción de María Hernández. Madrid: Alianza

Cogollos van der Linden, Jonay & Javier Cruzado Huete. 2022. “La permeocalcografía”. El Ornitorrinco Tachado 15. https://doi.org/10.36677/eot.v0i15.17046

Grabowski, Beth & Bill Fick. (2009) 2015. El grabado y la impresión: Guía completa de técnicas, materiales y procesos. Traducción, Clara Melús García & Remedios Diéguez Diéguez. Barcelona: Blume

Jenkins, Henry. 2008. Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Traduccion de Pablo Hermida Lazcano. Barcelona: Paidós

Leddy, Tom & Kalle Puolakka. 2021 “Dewey's aesthetics”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 10 ene. https://plato.stanford.edu/archives/fall2021/entries/dewey-aesthetics/

Lessig, Lawrence. 2005. Por una cultura libre: Cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad. Traducción, Antonio Córdoba; edición, Javier Candeira. Madrid: Traficantes de Sueños

Ramírez Domínguez, Juan Antonio. (1976) 1992. Medios de masas e historia del arte. Madrid: Cátedra

Shiner, Larry. (2001) 2010. La invención del arte. Traducción de Eduardo Hyde & Elisenda Julibert Barcelona: Paidós

Toffler, Alvin & Heidi Toffler. 2006. Revolutionary wealth. New York: Alfred A. Knopf
Section
Articles