The ultimate matrix From technical hybridization to public intervention
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Jonay Nicolás Cogollos Van der Linden
Abstract
This article focuses on the development of methodologies that enables the creation of graphic traces on metallic matrices through the hybridisation of technical processes and registration procedures, which allows us to visibilize the graphic possibilities that matrices have in the creation of utilitarian pieces and in the creation of proposals associated with public art. With this aim, we place the work above authorship, and delimit this conceptual field to promote a review, critique and analysis of the social context that surrounds us. We intend to show a new method of confronting the way we perceive the aesthetic experience, giving value to a work process that allows us to get to know ways of doing and experimenting that were previously unknown.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
PRINTMAKING, BITE, MATRIX, PERMEOCALCOGRAPHY, ARTISTIC INTERVENTION
Benjamin, Walter. (1934) 2004. El autor como productor. Traducción y presentación de Bolívar Echeverría. Ciudad de México: Itaca
Bernal Pérez, María del Mar. 2010. “Los ácidos de grabado”. Técnicas de grabado (blog), 9 ene. https://tecnicasdegrabado.es/2010/caracteristicas-de-los-acidos-para-grabado
Blanco Casanova, Paloma et al., eds. 2001. Modos de hacer: Arte crítico, esfera pública y acción directa. A.F.R.I.K.A. Gruppe et al. Salamanca: Universidad de Salamanca
Castells Oliván, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Traducción de María Hernández. Madrid: Alianza
Cogollos van der Linden, Jonay & Javier Cruzado Huete. 2022. “La permeocalcografía”. El Ornitorrinco Tachado 15. https://doi.org/10.36677/eot.v0i15.17046
Grabowski, Beth & Bill Fick. (2009) 2015. El grabado y la impresión: Guía completa de técnicas, materiales y procesos. Traducción, Clara Melús García & Remedios Diéguez Diéguez. Barcelona: Blume
Jenkins, Henry. 2008. Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Traduccion de Pablo Hermida Lazcano. Barcelona: Paidós
Leddy, Tom & Kalle Puolakka. 2021 “Dewey's aesthetics”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 10 ene. https://plato.stanford.edu/archives/fall2021/entries/dewey-aesthetics/
Lessig, Lawrence. 2005. Por una cultura libre: Cómo los grandes grupos de comunicación utilizan la tecnología y la ley para clausurar la cultura y controlar la creatividad. Traducción, Antonio Córdoba; edición, Javier Candeira. Madrid: Traficantes de Sueños
Ramírez Domínguez, Juan Antonio. (1976) 1992. Medios de masas e historia del arte. Madrid: Cátedra
Shiner, Larry. (2001) 2010. La invención del arte. Traducción de Eduardo Hyde & Elisenda Julibert Barcelona: Paidós
Toffler, Alvin & Heidi Toffler. 2006. Revolutionary wealth. New York: Alfred A. Knopf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.