Fragile contexts Notes on the precariousness of the plastic artist
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Covid-19 made clear the importance of culture as a cohesive agent of the social fabric; it also revealed the instability of a sector in which its productions originate from labile working conditions and immersed in legitimized contexts. The objective of the study is to point out the fragility of the group that is part of the field of visual arts and that transits in a habitat impregnated with structural deficiencies, preponderating those in which gender and poverty are consubstantial. Providing projects and figures that corroborate the obsolescence of the meager economic and cultural patterns in which the creator tries to subsist and exposing how, from the educational environment, a hegemonic story about an outdated artist model continues to be perpetuated. To finally confirm the need for the artistic producer as a builder of a new political subjectivity that encourages an ecosystem that gives rise to alternative praxis of resistance and solidarity.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ARTIST, CULTURE, PRESCULARITY, UNSUSTAINABLE, ALTERNATIVES
Ateca Amestoy, Victoria & Anna Villarroya Planas. 2023. Condiciones laborales y de vida de los artistas y profesionales de la cultura tras la pandemia. Madrid: Fundación La Caixa. https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/documents/22890/602324/Informe+calidad+de+vida+profesionales+de+la+cultura.pdf
Barranco Martín, Justo. 2023. «Las vidas precarias de los profesionales de la cultura». La Vanguardia, 5 feb. https://www.lavanguardia.com/cultura/20230205/8733549/vidas-precarias-cultura-informe-fundacion-la-caixa-arte-artes-escenicas-crisis-administracion-estatuto-artista.html
Batteux, Charles. (1746) 2016. Las bellas artes reducidas a un único principio. Proemio de Romà de la Calle; traducción de Josep Monter Pérez & Benedicta Chilet. Servicio de València: Universitat de València
Bauer, Hermann. 1981. Historiografía del arte: Introducción crítica al estudio de la historia del arte. Versión castellana de Rafael Lupiani. Madrid: Taurus
Benjamin, Walter. (1934) 2004. El autor como productor. Traducción y presentación de Bolívar Echeverría. Ciudad de México: Itaca
Bourdieu, Pierre. 2011. Las estrategias de la reproducción social. Selección de los textos y traducción, Alicia Beatriz Gutiérrez. Buenos Aires: Siglo XXI
De la Torre García, Blanca. 2020. «Arte y violencia Ecológica en 9 Oiko Epistemes». Accesos 3: 110-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260321&orden=0&info=link
Débord, Guy. (1967) 2002. La sociedad del espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo. Valencia: Pretextos
Fisher, Mark. (2009) 2016. Realismo capitalista ¿No hay alternativa? Traducción, Claudio Iglesias; prólogo, Peio Aguirre. Buenos Aires: Caja Negra
Garcés Mascareñas, Marina. 2022. «Imaginación crítica». Artnodes 29: 1-8. https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i29.393040
Geertz, Clifford. (1973) 2003. «El impacto del concepto de cultura en el concepto de hombre». En La interpretación de las culturas, traducción, Alberto L. Bixio; revisión técnica, Carlos Julio Reynoso, 43-59. Barcelona: Gedisa
Gómez de la Cuesta, Fernando. 2020. «Las buenas prácticas son los padres». Sublime 18
Güell Esquius, Núria. 2020. «El artista y el frutero». En En riesgo: Diagnósticos, propuestas y luchas en torno a la precariedad del arte contemporáneo, Concepción Elorza Ibáñez de Gauna & Nerea Ayerbe, eds., 75-83. Madrid: Dykinson. https://www.nuriaguell.com/wp-content/uploads/2021/03/El-artista-y-el-frutero_EnRiesgo_NG.pdf#new_tab
Haraway, Donna Jeanne. 2019. Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno. Traducción de Helen Torres. Bilbao: Consonni
Jameson, Fredric. (1991) 1996. Teoría de la posmodernidad. Trad., Celia Montolio. Madrid: Trotta
Kopf, Alicia. 2016. Hermano de hielo. Trad., Imma Ávalos Marquès. Barcelona: Alpha Decay
Pollock, Griselda. 1988. Visions and difference, feminity and the histories of art. London: Routledge
Sánchez de Serdio Martín, Aida. 2018. «Alone in paradise? History as a way of building a debate and learning community in collaborative arts practices». En Learning in public: Transeuropean collaborations in socially engaged art, 52-59. Dublin: Live Art Development Agency
Steyerl, Hito. 2018. Arte duty free: El arte en la era de la guerra civil planetaria. traducción, Fernando Bruno. Buenos Aires: Caja Negra
Zafra Alcaraz, Remedios. 2017. El entusiasmo: Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.