Fragile contexts Notes on the precariousness of the plastic artist

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-10-26
Esperanza Cobo Arnal

Abstract

Covid-19 made clear the importance of culture as a cohesive agent of the social fabric; it also revealed the instability of a sector in which its productions originate from labile working conditions and immersed in legitimized contexts. The objective of the study is to point out the fragility of the group that is part of the field of visual arts and that transits in a habitat impregnated with structural deficiencies, preponderating those in which gender and poverty are consubstantial. Providing projects and figures that corroborate the obsolescence of the meager economic and cultural patterns in which the creator tries to subsist and exposing how, from the educational environment, a hegemonic story about an outdated artist model continues to be perpetuated. To finally confirm the need for the artistic producer as a builder of a new political subjectivity that encourages an ecosystem that gives rise to alternative praxis of resistance and solidarity.

How to Cite

Cobo Arnal, Esperanza. 2023. “Fragile Contexts: Notes on the Precariousness of the Plastic Artist”. AusArt 11 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.24933.
Abstract 209 | PDF (Español) Downloads 345

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ARTIST, CULTURE, PRESCULARITY, UNSUSTAINABLE, ALTERNATIVES

References
Agamben, Giorgio et al. 2000. Sopa de Wuhan: Pensamiento contemporáneo en tiempos de pandemias. Buenos Aires: ASPO-Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio. https://dataspace.princeton.edu/bitstream/88435/dsp013197xq20f/1

Ateca Amestoy, Victoria & Anna Villarroya Planas. 2023. Condiciones laborales y de vida de los artistas y profesionales de la cultura tras la pandemia. Madrid: Fundación La Caixa. https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/documents/22890/602324/Informe+calidad+de+vida+profesionales+de+la+cultura.pdf

Barranco Martín, Justo. 2023. «Las vidas precarias de los profesionales de la cultura». La Vanguardia, 5 feb. https://www.lavanguardia.com/cultura/20230205/8733549/vidas-precarias-cultura-informe-fundacion-la-caixa-arte-artes-escenicas-crisis-administracion-estatuto-artista.html

Batteux, Charles. (1746) 2016. Las bellas artes reducidas a un único principio. Proemio de Romà de la Calle; traducción de Josep Monter Pérez & Benedicta Chilet. Servicio de València: Universitat de València

Bauer, Hermann. 1981. Historiografía del arte: Introducción crítica al estudio de la historia del arte. Versión castellana de Rafael Lupiani. Madrid: Taurus

Benjamin, Walter. (1934) 2004. El autor como productor. Traducción y presentación de Bolívar Echeverría. Ciudad de México: Itaca

Bourdieu, Pierre. 2011. Las estrategias de la reproducción social. Selección de los textos y traducción, Alicia Beatriz Gutiérrez. Buenos Aires: Siglo XXI

De la Torre García, Blanca. 2020. «Arte y violencia Ecológica en 9 Oiko Epistemes». Accesos 3: 110-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7260321&orden=0&info=link

Débord, Guy. (1967) 2002. La sociedad del espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo. Valencia: Pretextos

Fisher, Mark. (2009) 2016. Realismo capitalista ¿No hay alternativa? Traducción, Claudio Iglesias; prólogo, Peio Aguirre. Buenos Aires: Caja Negra

Garcés Mascareñas, Marina. 2022. «Imaginación crítica». Artnodes 29: 1-8. https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i29.393040

Geertz, Clifford. (1973) 2003. «El impacto del concepto de cultura en el concepto de hombre». En La interpretación de las culturas, traducción, Alberto L. Bixio; revisión técnica, Carlos Julio Reynoso, 43-59. Barcelona: Gedisa

Gómez de la Cuesta, Fernando. 2020. «Las buenas prácticas son los padres». Sublime 18

Güell Esquius, Núria. 2020. «El artista y el frutero». En En riesgo: Diagnósticos, propuestas y luchas en torno a la precariedad del arte contemporáneo, Concepción Elorza Ibáñez de Gauna & Nerea Ayerbe, eds., 75-83. Madrid: Dykinson. https://www.nuriaguell.com/wp-content/uploads/2021/03/El-artista-y-el-frutero_EnRiesgo_NG.pdf#new_tab

Haraway, Donna Jeanne. 2019. Seguir con el problema: Generar parentesco en el Chthuluceno. Traducción de Helen Torres. Bilbao: Consonni

Jameson, Fredric. (1991) 1996. Teoría de la posmodernidad. Trad., Celia Montolio. Madrid: Trotta

Kopf, Alicia. 2016. Hermano de hielo. Trad., Imma Ávalos Marquès. Barcelona: Alpha Decay

Pollock, Griselda. 1988. Visions and difference, feminity and the histories of art. London: Routledge

Sánchez de Serdio Martín, Aida. 2018. «Alone in paradise? History as a way of building a debate and learning community in collaborative arts practices». En Learning in public: Transeuropean collaborations in socially engaged art, 52-59. Dublin: Live Art Development Agency

Steyerl, Hito. 2018. Arte duty free: El arte en la era de la guerra civil planetaria. traducción, Fernando Bruno. Buenos Aires: Caja Negra

Zafra Alcaraz, Remedios. 2017. El entusiasmo: Precariedad y trabajo creativo en la era digital. Barcelona: Anagrama
Section
Articles