Art and nature centers in Spain Consciousness pedagogy
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In the last thirty years in Spain we have witnessed an ostensible proliferation of centers, but also of projects, of art and nature. With this article we want to get closer to its context, history, pedagogical lines and current reality. Through a survey of a qualitative sample of some of the spaces that are currently operating, we have inquired into the following aspects: the educational activities they carry out, the sources of inspiration or conceptual referents, the way in which they incorporate nature in its educational proposals and the repercussion that this has on ecological awareness and, finally, some specific details on its financing and visibility. The contribution that these spaces and projects make to the cultural fabric, taking into account that all of them are far from the centers of artistic production located in large cities, is another of the aspects that we have addressed in this research.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ENVIRONMENTAL ART, NATURE, ART AND ECOLOGY, ENVIRONMENTAL EDUCATION, ART CENTRES
Carlson, Allen. 2000. Aesthetics and the environment: The apreciation of nature, art and architecture. London: Routledge
Del Diego Barquín, Elena & Arantza Gracia Moreno. 2008. «Experiències didàctiques en el CDAN: Una aproximació al paisatge». En Art i paisatge: Diàlegs entre arts visuals i entorn, V Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus; coordinació, Albert Macaya, Rosa M. Ricomà Vallhonrat & Marisa Suárez, 55-69. Tarragona: Diputació de Tarragona
Ducoing Watty, Patricia. 2019. Epistemologías y metodologías de la investigación educativa. Ciudad de México: Newton Edición y Tecnologia Educativa
García Pardo, Mercè. 2016. «El paisatge en el pensament contemporani: A propòsit del caminar com acció estètica». Trabajo fin de grado Univ. Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/46622
Grande, John K., ed. 2005. Diálogos arte-naturaleza. Prólogo, Edward Lucie-Smith. Teguise: Fundación César Manrique. http://www.fcmanrique.org/recursos/publicacion/dialogosartenaturaleza.pdf
Hernández González, Laura. 2019. «Proyectos de arte y naturaleza en Castilla y León: Caso de estudio, centro de arte y naturaleza Cerro Gallinero en Hoyocasero (Ávila)». Trabajo fin de máster Univ. Salamanca. https://www.academia.edu/41273493/Proyectos_de_arte_y_naturaleza_en_Castilla_y_Le%C3%B3n_Caso_de_estudio_Centro_de_Arte_y_Naturaleza_Cerro_Gallinero_en_Hoyocasero_%C3%81vila
Kastner, Jeffre & Brian Wallis, eds. 2005. Land art y arte medioambiental. Traductor, Santiago Navarro Pastor. Londres: Thames & Hudson
Kastner, Jeffrey. 2009. «Earth art o La naturaleza en el museo». El Cultural, 13 nov. https://www.elespanol.com/el-cultural/arte/20091113/earth-art-naturaleza-museo/6749909_0.html
Macaya Ruiz, Albert & Manel Margalef i Arce. 2008. «Taller L’escultura i l'indret; Propostes, recorreguts, interpretacions; Escultures de Rufino Mesa a La Comella». En Art i paisatge: Diàlegs entre arts visuals i entorn, V Jornades de Pedagogia de l’Art i Museus; coordinació, Albert Macaya, Rosa M. Ricomà Vallhonrat & Marisa Suárez, 83-108. Tarragona: Diputació de Tarragona
Maderuelo Raso, Javier, dir. 1996. El paisaje: Actas [del II curso sobre] Arte y Naturaleza, Huesca 1996. Agustín Berque et al. Huesca: Diputación de Huesca
Maderuelo Raso, Javier. 2007. Paisaje y arte: Génesis de un concepto. Madrid: Abada
Maderuelo Raso, Javier. 2012. «La mirada pintoresca». Quintana 11: 79-90. https://doi.org/10.15304/qui.11.1603
Manrique Cabrera, César. 1983. César Manrique: Sala d'exposicions de l'Obra Cultural de la Caixa de Pensions. Text, Glòria Moure; traducció, Montserrat Bayá; entrevista, Fernando Torrijos. Barcelona: Caixa de Pensions
Mesa Vázquez, Rufino. 2008. Comella escultura natura: Rufino Mesa, un projecte de vida. Catàleg de l'exposició. Text, Antonio Salcedo Miliani. Tarragona: Diputació de Tarragona
Mesa Vázquez, Rufino. 2021. Procesos creativos. Tarragona: Ediciones La Comella
Pérez Ocaña, Óscar Luis. 2011. Land art en España. Prólogo de Juan Francisco Rueda. Barcelona: Rubeo
Raquejo Grado, Tonia. 1998. Land art. Madrid: Nerea
Uribe Gómez, Ernesto. 2021. «El enfoque metodologico mixto en la investigación educativa». En Epistemología y Metodología de la investigación: Enfoques y construcciones desde un programa doctoral en educación, coordinadora María Verónica Nava Avilés; autores Alejandra Serna Hernández et al., 71-100. Ciudad de México: Castellanos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.