aradoxes of alternative artistic production practices in the contemporary art paradigm

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-10-26
Luis Manuel Mayo Vega

Abstract

The new alternative artistic practices that question the art market and current cultural policies face contradictions because the modern paradigm preserves agents with symbolic capital when the contemporary paradigm of postmodern art wears out; For example, garage galleries are fashionable and not an economic alternative. Each component of the productive system of art (understood as a communicative process) contains paradoxes: 1. rebellious artists embedded in the permissive paradox of cultural institutions; 2. artistic fringe content framed in a neocolonial global exotic aesthetic; 3. Artistic secondary market –auctions- with greater symbolic and economic capital than the primary market –art galleries-, which causes elitist and ofelimited market strategies among its star artists; 4. Itinerant publics are empowered by queuing up in front of the contemporary museum and question the definition of art as a merit goods. The brand new Studio RFG in Madrid is our case study.

How to Cite

Mayo Vega, Luis Manuel. 2023. “Aradoxes of Alternative Artistic Production Practices in the Contemporary Art Paradigm”. AusArt 11 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.24941.
Abstract 300 | PDF (Español) Downloads 485

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ALTERNATIVE ARTISTIC PRODUCTION PRACTICES, PERMISSIVE PARADOX, FRINGE ARTISTRY, MERIT GOODS

References
Adorno, Theodor & Max Horkheimer. (1944) 2001. Dialéctica de la Ilustración: Fragmentos filosóficos. Traducción de Juan José Sánchez. Madrid: Trotta

Alonso Benito, Luis Enrique. 1994. «Consumo e individualismo metodológico: Una perspectiva crítica». Revista Política y Sociedad 16: 111-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=154398&orden=1&info=link

Ariño Villarroya, Antonio & Ramón Llopis Goig. 2016. La participació cultural de la joventut 2001-2015. Coord., Ramon Castells Ros & Pau Serracant Melendres; edició, Glòria Lorente Sanz. Barcelona: Generalitat de Catalunya

Ariño Villarroya, Antonio & Ramón Llopis Goig. 2017. Culturas en tránsito: Las prácticas culturales en España en el comienzo del siglo XXI. Madrid: Fundación SGAE

Ariño Villarroya, Antonio. 2010. Prácticas culturales en España: Desde los años sesenta hasta la actualidad. Barcelona: Ariel

Armañanzas Sodupe, Emiliana. 1993. «Las subastas de arte como acontecimiento cultural en la prensa de calidad». Kobie Bellas Artes 9: 93-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3794222&orden=0&info=link

Ateca Amestoy, Victoria & Anna Villarroya Planas. 2023. Condiciones laborales y de vida de los artistas y profesionales de la cultura tras la pandemia. Madrid: Fundación La Caixa. https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/documents/22890/602324/Informe+calidad+de+vida+profesionales+de+la+cultura.pdf

Augé, Marc. (1992) 2017. Los ‘no-lugares’, espacio del anonimato: Una antropología de la sobremodernidad. Traducción de Margarita N. Mizraji. Barcelona: Gedisa

Avello Floréz, José & Antonio Muñoz Carrión. 1989. «Cultura juvenil, la comunicación desamparada«. En Comunicación y lenguaje juvenil, Félix Rodríguez González et al., 23-54. Madrid: Fundamentos

Bell, Daniel et al. (1974) 1992. Industria cultural y sociedad de masas. Traducción, Eugenio Guasta Caracas: Monte Avila

Bernstein, Basil. (1971) 1989. Clases, códigos y control. I, Estudios teóricos para una sociología del lenguaje. Traducción de Rafael Feito Alonso. Madrid: Akal

Bourdieu, Pierre. (1979) 1988. La distinción: Criterio y bases sociales del gusto. versión española de María del Carmen Ruiz de Elvira. Madrid: Taurus

Bourdieu, Pierre. (1992) 2002. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama

Bourriaud, Nicolas. (2007) 2009. Postproducción. Traducción de Silvio Mattoni. Buenos Aires: Adriana Hidalgo

Bowness, Alan. 1989. The conditions of success: How the modern artist rises to fame. Londres: Thames and Hudson

Campiglia, María. 2013. «Teresa Margolles: Reiterar la violencia». Brac 2(1): 100-125. https://doi.org/10.4471/brac.2014.04

Cardinal, Roger. 1972. Outsider art. London: Littlehampton

Darby, Michael R. & Edi Karni. 1973. «Free competition and the optimal amount of fraud». Journal of Law and Economics 16(1): 67-88. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/466756?journalCode=jle

Díaz Guardiola, Javier. 2022. «La amistad expandida de Roberto González Fernández». ABC Cultural, 8 abril. https://www.abc.es/cultura/cultural/abci-amistad-expandida-roberto-gonzalez-fernandez-202204081518_noticia.html

Dickie, George. (1997) 2005. El círculo del arte: Una teoría del arte. Traducción de Sixto J. Castro. Barcelona: Paidós

Eco, Umberto. (1964) 2001. Apocalípticos e integrados. Traducción de Andrés Boglar. Barcelona: Lumen

Fernández de Castro Sanabria, Pedro. 2017. «Al otro lado de la jaula». El País, 20 jul. https://elpais.com/elpais/2017/07/20/3500_millones/1500553097_072103.html

Gilabert González, Luz María. (2023. La gestión y organización de los museos en España y Portugal. Gijón: Trea

Gramsci, Antonio. (1948) 1972. Cultura y literatura. Selección, prólogo y notas de Jordi Solé-Tura. Barcelona: Península

Guasch Ferrer, Anna Maria. 2016. El arte en la era de lo global, 1989-2015. Madrid: Alianza

Heinich, Nathalie. (2014) 2017. El paradigma del arte contemporáneo: Estructuras de una revolución artística. Traducción de Agustín Temes & Étienne Barr. Madrid: Casimiro

Heinich, Nathalie. 2002. La sociología del arte. Traducción de Paula Mahler. Buenos Aires: Nueva Visión

Horkheimer, Max & Theodor W. Adorno. (1944) 2001. La dialéctica de la ilustración: Fragmentos filosóficos. Traducción de Juan José Sánchez. Madrid: Trotta

Huettl, Verena & Heribert Gierl. 2012. «Visual art in advertising: The effects of utilitarian vs. hedonic product positioning and price information». Marketing Letters 23(3): 893–904. https://doi.org/10.1007/s11002-012-9196-z

Jameson, Fredric. (2012) 2016. El postmodernismo revisado. Edición de David Sánchez Usanos. Madrid: Abada

Jiménez-Blanco, María Dolores. 2014. Una historia del museo en nueve conceptos. Madrid: Cátedra

Krauss Rosalind. (1977) 2010. Pasajes de la escultura moderna. Traducción de Alfredo Brotons. Madrid: Akal

Lipovetsky, Gilles & Jean Serroy. (2013) 2020. La estetización del mundo: Vivir en la época del capitalismo artístico. Traducción de Antonio-Prometeo Moya. Barcelona: Anagrama

Martín Prada, Juan. 2001. La apropiación posmoderna: Arte, práctica apropiacionista y teoría de la posmodernidad. Madrid: Fundamentos

Martín Serrano, Manuel. 2007. Teoría de la comunicación: La comunicación, la vida y la sociedad. Madrid: Mc Graw Hill

Mauss, Marcel. (1925) 2012. Ensayo sobre el don: Forma y función del intercambio en las sociedades arcaicas. Estudio preliminar y edición por Fernando Giobellina Brumana; traducido por Julia Bucci. Buenos Aires: Katz

McAndrew, Clare, Marta Pérez Ibáñez, Isabel Niño Alfonso & Beatriz Niño Alfonso. 2022. El mercado español del arte 2021. Valencia: Instituto de Arte Contemporáneo IAC

Moles, Abraham A. (1971) 1990. El kitsch, el arte de la felicidad. Traducción de Josefina Ludmer. Barcelona: Paidós

Mora Solano, Sindy. 2021. «Entre el mercado global del arte contemporáneo y la muerte: La obra de Teresa Margolles». Escena 80(2): 198-220. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8744300.pdf

Morace, Francesco. 1993. Contratendencias: Una nueva cultura del consumo. Prólogo de Alberto Corazón. Madrid: Celeste

Murakami, Takashi. 2017. Takashi Murakami: The octopus eats its own leg. Exhibition. Edited by Michael Darling; foreword by Madeleine Grynsztejn. New York: Skira Rizzoli

O’Doherty, Brian. (1981) 2011. Dentro del cubo blanco: La ideología del espacio expositivo. Traducción, Lena Peñate Spicer Murcia: Cendeac

Octobre, Sylvie. 2018. Les technocultures juvéniles : Du culturel au politique. Paris: L’Harmattan

Ortega y Gasset, José. (1925) 2006. La deshumanización del arte y otros ensayos de estética. Prólogo, Valeriano Bozal. Madrid: Espasa-Calpe

Peist Rojzman, Nuria. 2012. El éxito en el arte moderno: Trayectorias artísticas y proceso de reconocimiento. Madrid: Abada

Peñamarín Beristain, Cristina. 2006. «Malentendido intercultural e intracultural». Comunicación: Revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales 4: 141-155. http://hdl.handle.net/11441/57733

Perniola, Mario. 2016. El arte expandido. Traducción de Alfredo Taberna. Madrid: Casimiro

Resch, Magnus. 2016. Management of art galleries. Londres: Phaidon

Riaño, Peio H. 2018. «¿Es el Museo Reina Sofía más atractivo que El Prado?». El Español, 3 ene. https://www.elespanol.com/cultura/arte/20180103/museo-reina-sofia-atractivo-prado/274223160_0.html

Ritzer, George. (1993) 1996. La McDonalización de la sociedad: Un análisis de la racionalización en la vida cotidiana. Traducción de Ignacio Hierro. Barcelona: Ariel

Rodríguez Eguizabal, Ángel Blas. 1997. Poscultura y estilos de vida. Ciudad de México: Fondo Editorial Universitario

Rodríguez Eguizabal, Ángel Blas. 2001. «Nueva sociedad, nuevos museos». PH Boletín 34: 106-110. https://doi.org/10.33349/2001.34.1139

Rubio-Arostegui, Juan & Joaquim Rius-Ulldemolin. 2020. «Las políticas culturales en el sur de Europa tras la crisis global: Su impacto en la participación cultural». Revista Española de Sociología 29(1): 33-48. http://dx.doi.org/10.22325/fes/res.2020.03

Schwartzberg, Erwin. 2010. «Cultura, patrimonio y arte: Eufemismos de la cadena colonial». En Principio Potosí reverso, exposición celebrada desde el 12 de mayo al 6 de septiembre de 2010 en el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía; concepto y dirección: Silvia Rivera Cusicanqui & El Colectivo, 47-53. Madrid: MNRS

Steeds, Lucy. 2013. Making art global, part 2: Magiciens de la terre, 1989. With additional essays by Pablo Lafuente et al. London: Afterall

Thorton, Sarah. (2008) 2010. Siete días en el mundo del arte. Traducción de Laura Wittner. Barcelona: Edhasa
Section
Articles