Reviews of home video in the digital age

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2024-01-31
Cristina Vera Aurioles

Abstract

At the turn of the century, various technological advancements emerged, including the democratization of audiovisual media and the development of new devices for capturing and reproducing media content at home. That led to a step up in home video creation and the recognition of home video as a genre and a medium for artistic expression. In this regard, we aim to analyze the unique characteristics of home video and provide an updated definition, keeping in mind its relationship with amateur practice. We also examine the conceptual and methodological changes that go on among the agents involved in its creation, including both -users and artists-.

How to Cite

Vera Aurioles, Cristina. 2024. “Reviews of Home Video in the Digital Age”. AusArt 12 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.25256.
Abstract 130 | PDF (Español) Downloads 214

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

AMATEUR, DIGITAL TECHNOLOGY, DOMESTIC VIDEO ART, POSTMEDIA PRACTICES, PROSUMER, HOME VIDEO

References
Allard, Laurence. 2010. «Un encuentro entre el cine doméstico y el cine experimental: El cine personal». En La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, edición a cargo de Efrén Cuevas Álvarez, 255-271. Madrid: Ocho y Medio

Brakhage, Stan. (1963) 2001. «In defense of amateur». En Essential brakhage: Selected writing on filmmaking. New York: McPherson & Company

Certeau, Michel de. (1980) 1996. La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. Trad. Alejandro Pescador. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana

De Lucas Abril, Gonzalo. 2015. Tocar las imágenes: El cine del Archivo Xcèntric [Touching the images: The cinema of the Xcèntric Archive]. Traducción al inglés, Debbie Smirthwaite. Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

Martín Martínez, José Vicente, ed. 2022. El retorno de lo nuevo: Arqueología de los medios y práctica artística. Madrid: Abada

Moran, James Michael. 2010. «Cine doméstico, amateur y de vanguardia: Modos de distinción». En La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, edición a cargo de Efrén Cuevas Álvarez, 273-299. Madrid: Ocho y Medio

Myrick, Daniel & Eduardo Miguel Sánchez Quirós. (1999) 2002. Blair witch project [El proyecto de la bruja de Blair]. producida por Gregg Hale & Robin Cowie; director de fotografía, Neal Fredericks; música de Antonio Cora. DVD, 77 min. Barcelona: Lauren Films

Nogales Cárdenas, Pedro & José Carlos Suárez Fernández. 2010. «Evolución histórica y temática del cine doméstico español». En La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, edición a cargo de Efrén Cuevas Álvarez, 89-117. Madrid: Ocho y Medio

Odin, Roger. 2010. «El cine doméstico en la institución familiar». En La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, edición a cargo de Efrén Cuevas Álvarez, 39-60. Madrid: Ocho y Medio

Soto Calderón, Andrea. 2022. Imaginación material. Santiago de Chile: Metales Pesados

Trigueros Mori, Carlos. 1999. «Video doméstico, bricolaje electrónico". Acción Paralela 5(7). https://ctrigueros.wordpress.com/1999/09/16/video-domestico-bricolaje-electronico

Trigueros Mori, Carlos. 2015. «Video arte doméstico en España». Tesis Univ. Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/25826

Trigueros Mori, Carlos. 2017. «Aproximaciones contemporáneas al hogar». En Secuencias de la experiencia, estadios de lo visible: Aproximaciones al videoarte español, Ana Martínez-Collado & José Luis Panea, eds., 177 -197. Madrid: Brumaria

Wall, Jeff. 2003. «Señales de indiferencia: Aspectos de la fotografía en el arte conceptual o como arte conceptual». En Indiferencia y singularidad: La fotografía en el pensamiento artístico, editores Jorge Ribalta & Glòria Picazo Calvo, 213-249. Barcelona: Gustavo Gili
Section
Articles