The pertinence and relevance of practices and aesthetics in homemade video art in Spain

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2024-01-31
Carlos Trigueros Mori

Abstract

Homemade video art denotes a collection of creative works employing non-professional technology for expressive purposes, encompassing diverse themes ranging from everyday life to media impact. Throughout the second decade of the 21st century, its evolution has gravitated towards critically and creatively registering and documenting daily life or unconventional storytelling from familiar or personal archives. This subcategory also accentuates video art's unique capacities for veracity and closeness to the audience, distinguishing it from other uses that emphasize distance and artificiality. This analysis will thoroughly evaluate the generational impact that COVID-19 has had on the artistic practices of homemade video art.

How to Cite

Trigueros Mori, Carlos. 2024. “The Pertinence and Relevance of Practices and Aesthetics in Homemade Video Art in Spain”. AusArt 12 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.25826.
Abstract 128 | PDF (Español) Downloads 218

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

HOME VIDEO, VIDEOART, EXHIBITION, Z GENERATION, INTERGENERATIONAL

References
Álvarez Basso, Carlota & Eugeni Bonet Albero, eds. 1995. Señales de vídeo: Aspectos de la videocreación española de los últimos años. Exposición itinerante. Coord., Cristina Torra. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

Andreu Gómez, Abraham. 2023. «El apagón analógico del que nació la TDT: Un hito tecnológico que marcó historia en España». Computer Hoy, 11 agosto. https://computerhoy.com/entretenimiento/historia-apagon-analogico-trajo-tdt-espana-1237610

Aramburu Goya, Nekane & Carlos Trigueros Mori, eds. 2011. Caras B de la historia del vídeo arte en España [B sides of the history of video art in Spain]. Salamanca: Mimadre

Bridle, James. 2018. La nueva edad oscura: La tecnología y el fin del mundo. Traducción de Marcos Pérez Sánchez. Barcelona: Debate

Certeau, Michel de. (1980) 1996. La invención de lo cotidiano I. Artes de hacer. Trad. Alejandro Pescador. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana

Cuevas Álvarez, Efrén, ed. 2010. La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madrid: Ocho y Medio

Czach, Liz. 2010. «Cómo 'mejorar' las películas: El discurso de perfeccionamiento y la interpretación en el cine doméstico». En La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, coord. por Efrén Cuevas Álvarez, 61-88. Madrid: Ocho y Medio

García Vega, Miguel Ángel. 2023. “El videoarte funde a negro”, El País, 2 oct. https://elpais.com/cultura/2023-10-02/el-videoarte-funde-a-negro.html

Gianetti, Claudia, ed. 1996. Arte en la era electrónica: Perspectivas de una nueva estética. Xavier Berenguer, Juan Millares et al.Barcelona: L’Angelot

Gianetti, Claudia, ed. 2008. El discreto encanto de la tecnología: Artes en España [The discreet charm of technology: Arts in Spain]. Exposición MEIAC Badajoz, ZKM Karlsuhe. Badajoz: Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo

London, Barbara. 2020. Video art. The first fifty years. London: Phaidon

Obradors Barba, Matilde. 2019. «El videoarte, creatividad salvaje y disección social: Estudio de caso, Loop Fear Barcelona 2013», Icono 14 17 (1), 111-132. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/1245

Odin, Roger. 2010. «El cine doméstico en la institución familiar». En La casa abierta: El cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos, coord. por Efrén Cuevas Álvarez, 39-60. Madrid: Ocho y Medio

Pallier, María. 2008. «Media art vs. arte audiovisual vs. screen art: Historia y perspectivas de los usos artísticos del vídeo en España 1996». En El discreto encanto de la tecnología: Artes en España [The discreet charm of technology: Arts in Spain], exposición MEIAC Badajoz, ZKM Karlsuhe, Claudia Gianetti, ed., 207-228. Badajoz: Museo Extremeño e Iberoamericano de Arte Contemporáneo

Sichel, Berta, ed. 2006. Primera generación: Arte e imagen en movimiento (1963-1986). Coordinación, Cristina Cámara & Mónica Carballas. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

Trigueros Mori, Carlos 2015. «Vídeo arte doméstico en España». Tesis Univ. Complutense de Madrid

Ustarroz, César. 2010. Teoría del VJing: Realización y representación audiovisual a tiempo real; Apropiación de retórica y estética de las vanguardias artísticas del s. XX. San Lorenzo del Escorial: Ediciones Libertarias

Vindel Gamonal, Jaime. 2020. Estética fósil: Imaginarios de la energía y crisis ecosocial. Barcelona: Arcadia
Section
Articles