What stories, from audiovisual art, for times of civilizational decline?
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Faced with the worsening of the ecosocial crisis and the beginning of sociometabolic degrowth, art is called upon to participate in the design and communication of a culture of sustainability that facilitates ecosocial transitions appropriate to the new scenarios. The idea of proposing ‘transition narratives’, from a multiplicity of languages, is reinforced by promoting the media with the greatest social impact, such as the audiovisual in all its typologies. The idea of ‘an aesthetics of degrowth’ or humble aesthetics, is concretized by creating vectors for the transformation of imaginaries from the assumptions of the Ecological Humanities, seeking to build empathetic discourses for an aesthetics of the necessary austerity. In the first place, we will point out that we need discourses that speak to us of the achievable, not only of the desirable: the commitment is in the feasibility, in that necessary middle ground between realism and utopia. Words and images that seduce, but from the attractiveness of what is possible with effort.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
AUDIO-VISUAL, ART, DEGROWTH, TRANSITION, SUSTAINABILITY
Albelda Raga, José Luis, Fernando Arribas-Herguedas & Carmen Madorrán Ayerra, eds. 2023. Humanidades ecológicas: Hacia un humanismo biosférico. Valencia: Tirant Humanidades
Albelda Raga, José Luis. 2022. «Estética, arte y ecología para tiempos de decrecimiento». En Observatori cultural de la Universitat de València: Algunos debates necesarios, Raúl Abeledo Sanchis, ed.; Irene Liberia Vayá, coord.; Herman Bashiron Mendolicchio et al. Valencia: Tirant Humanidades
Almazán Gómez, Adrián. 2021. Técnica y tecnología: Cómo conversar con un tecnófilo. Prólogo de Jorge Riechmann; epílogo de Andoni Alonso Puelles. Madrid: Taugenit
Almazán Gómez, Adrián. 2023. «Técnicas humildes para el siglo de la gran prueba». En Humanidades ecológicas: Hacia un humanismo biosférico, José Albelda, Fernando Arribas-Herguedas & Carmen Madorrán, eds., 275-291. Valencia: Tirant Humanidades
Brénez, Nicole. 2008. «Las voces claras de una razón insurgente: Destellos del cine militante». Cahiers du Cinema España 11: 14-15
Català Domènech, Josep Maria. 2014. Estética del ensayo: La forma ensayo, de Montaigne a Godard. València: Universitat de València
Llonch Molina, Carlos. 2023. «Periódico, ficción especulativa y realismo ecológico: La experiencia del proyecto 2052». Re-visiones 13. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9333024.pdf
Malm, Andreas. (2022) 2024. Piel blanca, combustible negro: Los peligros del fascismo fósil. Traducción de Victoria Prieto. Madrid: Capitán Swing
Metz, Christian. 1973. Lenguaje y cine. Traducido del francés por Jorge Urrutia. Barcelona: Planeta
Millner, Sherry. 1997. «Les médias bon marché: Prendre le contrôle de nos images et de nos vies». En La vidéo, entre art et communication, édition de textes critiques établie et préfacée par Nathalie Magnan. Paris: École nationale supérieure des Beaux-Arts
Mouffe, Chantal. 2007. Prácticas artísticas y democracia agonística. Traducciones de Jordi Palou & Carlos Manzano Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona
Nieto Vega, Jaime & Óscar Carpintero Redondo. 2023. «Una economía humana adaptada a la biosfera». En Humanidades ecológicas: Hacia un humanismo biosférico, José Albelda, Fernando Arribas-Herguedas & Carmen Madorrán, eds., 223-239. Valencia: Tirant Humanidades
Parreño Velasco, José María. 2023. «Decrecer con elegancia». En Humanidades ecológicas: Hacia un humanismo biosférico, José Albelda, Fernando Arribas-Herguedas & Carmen Madorrán, eds., 371-372. Valencia: Tirant Humanidades
Rancière, Jacques. 2004. Malaise dans l’esthétique. Paris: Galilée
Raworth, Kate. 2018. Economía rosquilla: 7 maneras de pensar la economía del siglo XXI. Traducción, Francisco J. Ramos Mena Barcelona: Paidós
Riechmann Fernández, Jorge. 2006. Biomímesis: Ensayos sobre imitación de la naturaleza, ecosocialismo y autocontención. Madrid: La Catarata
Riechmann Fernández, Jorge; Adrián Almazán Gómez, Carmen Madorrán & Emilio Santiago Muiño. 2018. Ecosocialismo descalzo: Tentativas. Barcelona: Icaria
Riechmann Fernández, Jorge. 2022. Simbioética: Homo sapiens en el entramado de la vida (elementos para una ética ecologista y animalista en el seno de una nueva cultura de la Tierra gaiana). Madrid: Plaza y Valdés
Riechmann Fernández, Jorge. 2024. «Sobre energía, transiciones ecosociales y modos de vida». Nuestra Bandera 262: 125-146
Rodríguez Mattalia, Lorena. 2011. Videografía y arte: Indagaciones sobre la imagen en movimiento; Análisis de prácticas videográficas que investigan sobre la imagen. Castellón: Universitat Jaume I
Rodríguez Mattalia, Lorena. 2014. «Dialéctica entre movilidad e inmovilidad en el videoarte: La imagen videográfica que tiende al estatismo». AusArt 2: 164-180. https://ojs.ehu.eus/index.php/ausart/article/view/11975 // https://doi.org/10.1387/ausart.11975
Rodríguez Mattalia, Lorena. 2016. «Videoarte comunitario, resistencia y multitud». En La cultura de lo común: Prácticas colectivas del siglo XXI, Wenceslao García Puchades & Mijo Miquel Bartual, eds. València: Universitat Politècnica de València
Rodríguez Mattalia, Lorena. 2018a. «Videoarte y política: La imagen indisciplinada». En Zizek reloaded: Políticas de lo radical, Ricardo Espinoza Lolas & Óscar Barroso, eds. Madrid: Akal
Rodríguez Mattalia, Lorena. 2018b. «Audiovisuales y discurso ecosocial: De la casa a la intemperie». En Humanidades ambientales. Pensamiento, arte y relatos para el siglo de la gran prueba, José Luis Albelda Raga, José María Parreño Velasco & José Manuel Marrero Henríquez, coords. 164-181. Madrid: Los libros de la Catarata
Saito, Yuriko. 2007. Everyday aesthetics. Oxford: Oxford University
Vindel Gamonal, Jaime. 2023. Cultura fósil: Arte, cultura y política entre la Revolución Industrial y el calentamiento global. Madrid: Akal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.