«Los ángeles exterminados», transmission of José Bergamín's thought through the television medium

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Ane Seijas Garzón

Abstract

The text presented here is based on the case of Los ángeles exterminados (1968), a two-part television series produced in 1968 by the Office de Radiodiffusion-Télévision Française (ORTF), filmed during José Bergantín's second exile in Paris, which was not broadcast in Spain until 1996. We ask how the cultural medium, which tends towards standardisation, and other forms of creation related to the aesthetic and spiritual perception of reality relate to each other. In this case, the sensitive vision we are referring to is determined by the thought of José Bergamín, who wrote the script for the aforementioned series. Thus, the notion of Art will be understood from the multifaceted and contradictory vision of the author. Also to be taken into account is the person who was responsible for giving image to the script, that is to say, the director of the series Michel Mitrani, who, concerned about the transmission of Bergamin's thought, proposed the creation of the series to French  television.

How to Cite

Seijas Garzón, Ane. 2025. “«Los ángeles exterminados», Transmission of José Bergamín’s Thought through the Television Medium”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26973.
Abstract 26 | PDF (Español) Downloads 20

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

BERGAMÍN, JOSÉ (1895-1983), LOS ÁNGELES EXTERMINADOS (TELEVISION SERIES), EXILE, THOUGHT, RELIGION

References
Auladell Pérez, Miguel Ángel. 2019. «Fuente Ovejuna, la versión fílmica de Juan Guerrero Zamora». En Fuente Ovejuna (1619-2019) Pervivencia de un mito universal, Jornadas sobre el Teatro Español Universitario, Madrid, 8 al 10 de abril; edición al cuidado de Javier Huerta Calvo; coordinación de textos Masa Kmet, 343-381. Nueva York: Instituto de Estudios Auriseculares

Bergamín Gutiérrez, José. (1968) 2022. Los ángeles exterminados. Edición crítica e introducción de Max Hidalgo Nácher; prólogo de Pedro G. Romero. Sevilla: Athenaica

Bergamin Gutiérrez, José. (1983) 2015. Obra esencial. Selección y prólogo de Nigel Dennis. Madrid: Turner

Bergamin Gutiérrez, José. 1936. Disparadero español, Vol I. La más leve idea de Lope: Lope, suelo y vuelo de España-Un verso de Lope, y Lope en un verso-Lope, siguiendo el dictamen, del aire que lo dibuja. Madrid: Ediciones del Arbol

Bergamín Gutiérrez, José. 1949. «La máscara y el rostro: Cristal y noche de los tiempos (Mito, historia, poesía)». Escritura 6: 16-22

Bergamin Gutiérrez, José. 1973. Beltenebros y otros ensayos sobre literatura española. Madrid: Noguer

Bergamin Gutiérrez, José. 1974. La importancia del demonio y otras cosas sin importancia. Madrid: Júcar

Bergamin Gutiérrez, José. 1984. El pensamiento de un esqueleto: Antología periodística. Selección y comentarios Gonzalo Penalva Candela; viñetas Antonio Abad. Málaga: Litoral

Buñuel, Luis Portolés & Jean-Claude Carrière. (1982) 2008. Mi último suspiro. Traducción de Ana María de la Fuente. Barcelona: Debolsillo

Delay, Florence. 2017. Puerta de España. Traducción de Manuel Arranz Madrid: Turner

Fernández Santa María, Mª Teresa. 2001. «El teatro en el exilio de José Bergamín». Tesis Univ. Autònoma de Barcelona

Fernández Santa María, Mª Teresa. 2015. «José Bergamín y su dramaturgia en Francia». Creneida 3: 323-349. https://doi.org/10.21071/calh.v3i.5309

López Cabello, Iván. 2007. «Consideraciones sobre París como etapa en los exilios de José Bergamín». En Actas del XVI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, Paris, del 9 al 13 de julio; Pierre Civil &, Françoise Crémoux, eds. Madrid: Iberoamericana

Malraux, André. 1979. «El clavo ardiendo». Camp de l' Arpa 67-68: 9-10

Mayordomo, Elena. 1983. «Critica de ‘Los ángeles exterminados’, de Michel Mitrani». Cartelera Turia 1032

Mitrani, Michel. 1968. Los ángeles exterminados. Sur une idée de José Bergamin avec la collaboration d’André Camp et José Berzosa. Paris: Office de Radiodiffusion-Télévision Française, 128 min.

Moncho Aguirre, Juan de Mata. 2000. «Las adaptaciones de obras de teatro español en el cine y el influjo de éste en los dramaturgos». Tesis Univ. Alicante

Moncho Aguirre, Juan de Mata. 2011. Teatro capturado por la cámara: Obras teatrales españolas en el cine (1898-2009). Alicante: Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert

Penalva Candela, Gonzalo. 1985. Tras las huellas de un fantasma: Aproximación a la vida y obra de José Bergamín. Madrid: Turner

Penalva Candela, Gonzalo. 1997. «Bergamín en París (1964-1970)». En El exilio literario español de 1939: Actas del Primer Congreso Internacional (Bellaterra, 27 de noviembre- 1 de diciembre de 1995), 177-188. Sant Cugat del Vallès: Gexel

Sastre Salvador, Alfonso. 1997. «Un episodio en la vida de José Bergamín». «José Bergamín: La escritura, símbolo de exilio y peregrinación», número monográfico Anthropos 172: 29-30
Section
Articles