Identity and hegemony: Times Square and the amateur production

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-07-12
José Luis Ortega Lisbona

Abstract

If we think about the relationship of contemporary urban space and light, we must talk about social dynamics within contemporary cities and how these represent a paradigm of technological and social transformation with respect to the media in the urban space. This has culminated in the conversion of LCD technology screens into part on the environment in which we operate through social networks. On the other hand the place is diluted into virtual images, dislocated and decontextualized, turning the city into a communicative interface, and the visual in a spatial experience. That's why it's especially interesting to analyze this phenomenon in which elements come into play affecting the constituent frames of our social experience and identity in a variable and contingent space, through which it is producing a shift of uses within public sphere, creating new forms of entertainment that produce new surveillance policies of the other.

How to Cite

Ortega Lisbona, José Luis. 2016. “Identity and Hegemony: Times Square and the Amateur Production”. AusArt 4 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.16694.
Abstract 393 | PDF (Español) Downloads 361

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

TIMES SQUARE, IDENTITY, SOCIAL NETWORKS, URBAN SCREENS, PUBLIC SPACE

References
Baudrillard, Jean. 2006. La agonía del poder. Traducción de Marisa Pérez Colina y Ana C. Conde Madrid: Círculo de Bellas Artes

Groys, Boris. 2014. Volverse público: Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Traducción, Paola Cortes Rocca. Buenos Aires: Caja Negra

Castells, Manuel. 2001. La galaxia Internet. Barcelona: Plaza & Janés

Debord, Guy. (1967) 1999. La sociedad del espectáculo. Prólogo, traducción y notas de José Luis Pardo Madrid: Pre-Textos

Delgado Ruiz, Manuel. 1999. El animal público: Hacia una antropología de los espacios urbanos. Barcelona: Anagrama

Foucault, Michel. (1971) 1988. Nietzsche, la Genealogía, la Historia. Traducción de José Vázquez Pérez. Valencia: Pre-Textos

Han, Byung-Chul. 2014. En el enjambre. Traducción de Raúl Gabás. Barcelona: Herder

Lacan, Jacques. (1966) 2013. Escritos I. Traducción del francés por Tomás Segovia y Armando Suárez. Madrid: Siglo XXI

Martín Prada, Juan. 2013. Otro tiempo para el arte: Cuestiones y comentarios sobre el arte actual. Valencia: Sendemá

McLuhan, Marshall & Barrington Nevitt. 1972. Take today: The executive as dropout. New York: Harcourt Brace Jovanovich

Mitchell, William John. (1999) 2001. E-topía: Vida urbana, Jim, pero no la que nosotros conocemos. Traducción de Fernando Valderrama. Barcelona: Gustavo Gili

Pétonnete, Coclette. 1982. "L'observation flottante: L'exemple d'un cimetière parisien". "Etudes d'anthropologie urbaine", número monográfico de L'Homme, Revue Française d'Anthropologie 22(4): 37-47

Poe, Edgar Allan. (1975) 2010. Poe: Cuentos 1. Prólogo, traducción y notas de Julio Cortázar. Madrid: Alianza

San Cornelio, Gemma. 2008. Arte e Identidad en Internet. Barcelona: UOC

Virilio, Paul. (1980) 1988. Estética de la desaparición. Traducción de Noni Benegas. Barcelona: Anagrama

Virilio, Paul. (1983) 1991. The lost Dimension. Translated by Daniel Moshenberg. New York: Semiotexte
Section
Articles