Analysis of the transformation of audiovisual consumption through Netflix

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 27-06-2025
Joana Doñate Ventura
Esteban Galán Cubillo
Javier Marzal Felici

Abstract

The objective of this research is to identify the key factors behind the success of streaming platforms and social media networks like TikTok, using a mixed methodology based on a literature review and participant observation through twelve expert interviews. The significant increase in low-quality but easily accessible content is confirmed, where its promotion inside and outside social networks carries more weight than the product itself. The research confirms that platforms have abandoned the model of offering a limited selection of products, transforming into an all-you-can-eat buffet where quantity takes precedence.

How to Cite

Doñate Ventura, J., Galán Cubillo, E., & Marzal Felici, J. (2025). Analysis of the transformation of audiovisual consumption through Netflix. ZER - Journal of Communication Studies, 30(58). https://doi.org/10.1387/zer.27286
Abstract 378 | pdf (Español (España)) Downloads 174

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Streaming platforms, Tik Tok, Audiovisual Consumption, Audiovisual production, Netflix, Teenagers

References
ABC (2020a, Junio 1). La cuarentena dispara el consumo de plataformas hasta 45’6 horas semanales. ABC. https://cutt.ly/4RC7rIs

AIMC (2019, enero 20). La 3a Ola del EGM analiza la influencia de las OTT en el consumo de televisión. AIMC. https://tinyurl.com/5n8pwnta

AIMC (2020, Septiembre 13). Encuesta general de medios 2020, 1a ola. AIMC. https://tinyurl.com/t4mt82x

Alonso, N.; Sidorenko, P. y Giacomelli, F. (2021). Beyond challenges and viral dance moves: TikTok as a vehicle for disinformation and fact-checking in Spain, Portugal, Brazil, and the USA. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 64, 65-84. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3411

Anderson, C. (2006). La economía Long Tail. De los mercados de masas al triunfo de lo minoritario. Urano.
Ansorena, J. (2020b, Enero 15). La taquilla de Tenet habría sido la causa principal de la decisión de Warner. ABC. https://cutt.ly/YRC7yPm

Bordwell, D.; Staiger, J. y Thompson, K. (1985). The Classical Hollywood Cinema. Routledge and Kegan Paul. [Traducción castellana: El cine clásico de Hollywood. Paidós, 1997].

Chang, Y. Y. C. (2022). All you can eat or all you can waste? Effects of alternate serving styles and inducements on food waste in buffet restaurants. Current Issues in Tourism, 25(5), 727-744. https://doi.org/10.1080/13683500.2020.1870939

Chen, L. Y. (2020). The development of the North American film industry in 2018. In: Q. Li, Y. Guan y H. Lu (eds.), Development of the Global Film Industry. Industrial Competition and Cooperation in the Context of Globalization, Nueva York: Routledge (pp. 34-49).

De Aguilera, M.; Castro, A.; Pérez, J.P. (2019). Between broadcast yourself and broadcast whatever: YouTube’s homepage as a synthesis of its business strategy. El profesional de la información,28, n. 2, e280206. https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.06

Ditrendia (2020, Enero 20): Informe ditrendia Mobile en España y el Mundo en 2020. Ditrendia. https://tinyurl.com/5upcpba7

Doñate, J.; Galán, E. y Marzal, J. (2023). La figura del showrunner en la producción audiovisual española: realidad o ficción. Análisis del proceso de producción de La Casa de Papel. Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 27, 263-288. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2023.vi27.15558

Doñate, J.; Galán, E. y Marzal, J. (2024). El meme como herramienta de comunicación de éxito en Netflix España: El caso de la quinta temporada de La casa de papel. Hipertext.net, 28, 105-128. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2024.i28.09

Flayelle, M.; Maurage, P.; Di Lorenzo, K.R., Vöguele, C; Gainsbury, S.M.; y Billieuc, J. (2020). Binge-watching: What do we know so far? A first systematic review of the evidence. Current Addiction Reports, 7(1), 44-60. https://doi.org/10.1007/s40429-020-00299-8
Fernández, E.P., Neira, E., y Clares, J. (2016). Gestión de datos en el negocio audiovisual: Netflix como estudio de caso. El profesional de la información, 25(4), 568–577. Recuperado a partir de https://tinyurl.com/45umcsjt

Gallardo, J. y Maganto, A. (2023). La presencia de contenidos de la televisión tradicional en España en la red social TikTok. UCJC Business and Society Review (formerly Known As Universia Business Review), 19(75). Recuperado a partir de https://tinyurl.com/3zcjhkuu

García, A., Martínez, E., y Bonales, G. (2022). TikTok y Twitch: nuevos medios y fórmulas para impactar en la Generación Z. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 20(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v20i1.1770

Gomery, D. (1986). The Hollywood Studio System. Palgrave Macmillan. [Traducción castellana: Hollywood: El cine de los estudios. Verdoux, 1991].

Hadida, A. L., Lampel, J., Walls, W.D., y Joshi, A. (2021). Hollywood studio filmmaking in the age of Netflix: a tale of two institutional logics. Journal of Cultural Economics, 45(2), 213-238. https://bit.ly/3KZmPOS

Havens, T. (2014). Media Programming in an Era of Big Data. Media Industries Journal, 1(2). https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0001.202

Heredia, V. (2017). Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 135, agosto-noviembre 2017 (Sección Ensayo, pp. 275-296). https://tinyurl.com/2fb92vp8

Isasi, E. (2011). Los conceptos de especies indicadoras, paraguas, banderas y claves: su uso y abuso en ecología de la conservación. Interciencia, 36 (1), 31-38. https://tinyurl.com/3t2wtjw9

Just, D. R. y Wanskink, B. (2011). The flat-rate pricing paradox: conflicting effects of “all-you-can-eat” buffet pricing. The Review of Economics and Statistics, 93(1), 193-200. https://doi.org/10.1162/REST_a_00057

Lacalle, C., Sánchez, M. (2019). Producción de ficción televisiva española a partir de la desregulación:entre la atomización de las empresas y la concentración vertical. El profesional de la información, 28, n. 1, e280110. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.10
Morales, T., Cabezas, A. (2024). Netflix y la cultura de la cancelación: análisis a través de change.org. Index.Comunicación, 14(1), 229–254. https://doi.org/10.62008/ixc/14/01Netfli

Neira, E. (2020). Streaming Wars. La nueva televisión. Libros Cúpula.

Ort, A., Wirz, D. S., y Fahr, A. (2021). Is binge-watching addictive? Effects of motives for TV series use on the relationship between excessive media consumption and problematic viewing habits. Addictive Behaviors Reports, 13, 100325. https://doi.org/10.1016/j.abrep.2020.100325

Pérez, G. (2020, Junio 20). ¿Por qué es relevante el estudio de TikTok desde la comunicación. Cátedra Unesco AMIDI. https://tinyurl.com/3du56c2m

Pérez, J., Gómez, F., Castro, A. (2020). Panorama de las plataformas de televisión OTT: agentes del mercado audiovisual y estrategias comerciales”. Comunicación y diversidad. Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). 28-30 de octubre, pp. 391-403. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e25

Sehl, K. (2020, noviembre 22). 20 important TikTok stats marketers need to know in 2020. Hoosuite Blog. https://tinyurl.com/2hkczpbu

Sidorenko, P., Herranz, J. M. y Moya, A. S(2021). Análisis de la comunicación de empresas europeas y norteamericanas en TikTok. ADResearch ESIC International Journal of Communication Research, 25 (25), 106-123. https://doi.org/10.7263/adresic-025-06

Starost, J. A., y Izydorczyk, B. (2020). Understanding the phenomenon of binge-watching—A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(12), 4469. https://doi.org/10.3390/ijerph17124469

The Objective (2019, Abril 14). Showrunners españoles: los artífices de las series que triunfan en todo el mundo. The Objective. https://tinyurl.com/bdfh8274

Túñez, M., Vaz, M., Fieiras, C. (2020). Covid-19 and public service media: Impact of the pandemic on public television in Europe. Profesional de la Información, 29 (5), e290518. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.18

Zenit Media (2021, Julio 11). Online video viewing to reach 100 minutes a day in 2021. Zenit Media. https://tinyurl.com/4dyd5zv6
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.