Incidence of artistic practices in the social transformation of the territory Case study- Hilarte Association, Guayaquil, Ecuador

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-10-26
Patricio Sánchez Quinchuela

Abstract

This article vindicates artistic practices as a means for the development of the community and the social transformation of a territory, beyond the good use of free time or recreation. They are those neighborhood or community spaces located in peripheral or marginal areas of a city where artistic practices are adapted to the environment, unlike conventional spaces for the production and circulation of artistic and cultural goods, products and services, such as galleries, theaters or art centers. In this framework, the experience of the Hilarte Community Association in Trinitaria island in Guayaquil city is addressed, which has promoted the development of artistic practices as an axis of a sensitive pedagogy and a meeting space that promotes the social interaction of the community in an area populated almost entirely by Afro-descendant families with conditions of economic poverty, social marginalization and limited access to education, health, housing, cultural services, among others. Interviews, testimonies from stakeholders and project analysis and actions carried out in this context, allow us to know the significant factors and impacts of social transformation evident in this territory.

How to Cite

Sánchez Quinchuela, Patricio. 2023. “Incidence of Artistic Practices in the Social Transformation of the Territory: Case Study- Hilarte Association, Guayaquil, Ecuador”. AusArt 11 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.24927.
Abstract 271 | PDF (Español) Downloads 356

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ARTISTIC PRACTICES, COMMUNITY, SOCIAL INTERACTION, PERIPHERY, SENSITIVE PEDAGOGY, GUAYAQUIL (ECUADOR)

References
Abad Molina, Javier. 2009. «Usos y funciones de las artes en la educación y el desarrollo humano». En Educación artística, cultura y ciudadanía, Lucina Jiménez, Imanol Aguirre & Lucía G. Pimentel, coords. Madrid: Fundación Santillana

Acosta Espinosa, Alberto. 2001. Breve historia económica del Ecuador. Quito: Corporación de Editora Nacional

Antón Sánchez, John Herlyn. 2012. «El movimiento social afrodescendiente en el sistema político ecuatoriano». En Las poblaciones afrodescendientes de América Latina y el Caribe. Pasado, presente y perspectivas desde el siglo XXI, comps., María José Becerra, Diego Buffa, Hamurabi Noufouri & Mario Ayala, 135-61. Córdoba, Argentina: Universidad Nacional de Córdoba. https://drive.google.com/file/d/1-xrifUK8Nkui6tV7L7zZOv-UvGtIndc_/view

Bang, Claudia LiaIcon & Carolina Wajnerman. 2010. «Arte y transformación social: la importancia de la creación colectiva en intervenciones comunitarias». Revista Argentina de Psicología 48: 89-103. http://hdl.handle.net/11336/188341

Benedetti, Cecilia Mariana & Julieta Infantino. 2022. «Políticas y politizaciones en torno a las prácticas artísticas y culturales». Cuadernos de Antropología Social 56: 7-23. https://doi.org/10.34096/cas.i56.12058

Bennett Mendoza, José Alexander. 2016. «Segregación habitacional étnica de la población afroecuatoriana en Guayaquil, 2001-2010». Tesis maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Sede Ecuador. http://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/8937

Cardoso, Pablo, Carla Salas Castillo & Mario Maquilón. 2022. Segunda encuesta de condiciones laborales de trabajadores de las artes y la cultura. Quito: Instituto Latinoamericano de Investigación en Artes-ILIA

Carrillo Rosero, Ana María & Bradley Hilgert. 2018. «De la universidad a Nigeria y viceversa: Hacia una pedagogía de tránsito». En Universidad latinoamericana y movimientos populares, presentación de Martín Unzué; prólogo de Pablo Augusto Bonavena; Pablo Augusto Bonavena et al. 111-164. Buenos Aires: CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0kk6.7

García-Huidobro Munita, Rosario & Catalina Montenegro González. 2020. «Las prácticas artísticas con enfoques feministas como experiencias educativas que promueven la transformación social». Educare 24(1):440-55. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.23

Palacios Garrido, Alfredo. 2009. «El arte comunitario: Origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas». Arteterapia 4: 197-211. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3130651&orden=0&info=link

Pereyra Silva, Julio E. & Valeria Lepra Terzaghi. 2014. «Prácticas artísticas colectivas. Entre el arte y la política». Estúdio: Artistas Sobre Outras Obras 9: 31-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4870425&orden=0&info=link

Urtubey, Federico Eduardo. 2018. «Territorio, prácticas culturales y producción social del espacio: Análisis de un estudio de caso». Bitácora Urbano Territorial 28(3): 55-62. https://doi.org/10.15446/bitacora.v28n3.62805
Section
Articles